jensemann2 Startet 16.September.2012 Link til dette innlegget Startet 16.September.2012 hva er forskjellen på mercruiser 5,7 liter med 210 hk og 250 hk? (Begge er forgassermotorer) MPI- motoren har 260 hk, men det finnes altså flere versjoner av forgasserversjonene med ulik hk. vil jeg merke stor forskjell i ytelse på en sea ray 215 med 260 hk og 210? vil 210 forgasser bruke mer enn 260 MPI ved samme fart? Tenker da på at motoren må kjøres hardere. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 2-ports og 4-ports forgasser er ett hett tips. Muligens har man også underveis byttet fra propellhester til svingshjulshester. En 210 hk vil ganske sikkert bruke mer drivstoff enn en 260 hk ved samme fart. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
jensemann2 Svart 17.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Vil denne motoren være mye tørstere enn 260Hk MPI? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 17.September.2012 Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Det er mange "ifs and buts". Dersom du tenker på samme båt og samme hastighet vil forskjellen være marginal dersom den minste ikke må slite for å holde den farten. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
jensemann2 Svart 17.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35227476 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36679595 Hvilken skal jeg kjøpe? båtene er mer eller mindre like god stand,bortsett fra motorinstallasjonene, der den dyreste har helt ny motor. Den dyreste får jeg for 169.000, den billigste for 100-105.000. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Den dyreste av disse har IKKE MPI motor. Dette er en EFI motor, dvs den har TBI (throtle body injection). Dette er en type innsprut som består av en enhet som sitter der forgasseren vanligvis sitter. Den har ikke nødvendigvis lavere forbruk eller høyere effekt enn forgassermotorer, men pga. at bilmotorene disse stammer fra kom med katalysator måtte man ha et system som kan regulere blandingsforholdet elektrisk (bilmotorene har da oksygensensor i closed loop). MPI betyr multi point injection, den har da en helt annen innsugsmanifold med elektriske injektorer over hver innsugsventil. Disse motorene har også bankesensor på tenningssystemet slik at bensinen utnyttes mere effektivt. MPI 5,7 yter 300hk mens MPI 5,0 gir 260hk. Forgassermotorer har som 5,7liter fra 210 til 300 hk EFI kom vel kun som 260hk. Denne 210hk motoren har da en toporter forgasser men effekten opp til 3500-4000rpm er den samme. De største forskjellen på slike motorer er topplokkene, den såkalte vortec motoren kom i 1996 og den har vesentlig bedre brennkammer og kanaler samt høyere kompresjon. Dette gir mer effekt i mellomregisteret og bedre drivstofføkoomi. Jeg ser at det skiller to knop i toppfart på disse to båtene og syns ikke effektforskjellen forsvarer prisforskjellen. Den nyeste står at er nyovehalt motor? Har den garanti? Eller er den reparert etter at noe har skjedd? Den har varmeveksler altså er den ferskvannskjølt og det gir en merverdi á ~10.000,- Jeg tror du må se begge båtene og kanskje noen andre også og gjøre deg opp en mening. Motorene tror jeg du opplever som identiske. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 18.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 takk for et meget utfyllende svar Dieseldahl. Så denne vortec motoren, er det en slik som sitter i den billigste båten? eier skrev til meg på mail at motoren har Thunderbolt V tenning og bankesensorer. Den er jo fra 96. når det gjelder den dyreste båten så er motoren bygget opp av en splitter ny blokk, topp osv , men det gamle mariniseringsutstyret er flyttet over. så det er nok ingen garanti på den. Hva synes du om prisen på den billigste båten da? Hvis skroget er bra og ser velholdt ut er det vel ikke så mye som kan gå galt for 100.000? jeg tenker, uten å ha særlig peiling fra før på båttypen, at det er mye båt for pengene. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Hvis skroget er bra og ser velholdt ut er det vel ikke så mye som kan gå galt for 100.000? Det er jo forsåvidt rette holdningen, men det er fortsatt båt, og du kan nok regne at noe går i stykker, timesvis med vedlikehold osv. Forøvrig med DieselDahl, forskjellen på de motorene er ikke merkbar, og sannsynligvis ikke forbruket heller. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 20.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 jeg skal se på den billigste av disse på lørdag. motoren er jo det svake punktet på denne, siden den er saltvannskjølt og 16 år gammel. men det er vel ikke mye jeg kan gjøre for å sjekke tilstanden til motoren innvendig... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Dersom en sjøvannskjølt motor vinterkonserveres riktig holder den lenge nok. Eksosmanifolder og -kne må byttes etter ti til femten år og hvis de er fra båten var ny kan du se etter saltutslag og rustrand i pakningsflensen mellom manifold og kne. Tar du ut termostaten ser du om det er noe særlig tæring i termostathuset. Brunt/svart er normalt men om godstykkelsen i huset er mye redusert er dette en indikasjon. Kan være greit å skifte termostat på en motor etter 16 år. Deler er billige til disse motorene, er det totalhavari får du ny longblock til 20-25 båtlapper. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 ok, toppene er overhalt for 3 år siden, manifoldene og raiserne også 3 år gamle. Båten har gått i ferskvann siden det. Er ikke denne motoren shortblock? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Hehe, har vi en liten misforståelse her? Shortblock og longblock beskriver om en (hvilken som helst) motor er hhv. blokk, veiv, råder og stempler, kam og register (shortblock) eller komplett med topper (longblock). Komplett motor har i tillegg innsug, forgasser, eksosmanifolder, svinghjul, kjølesystem og allt annet utvendig. Disse amerikanske V8'erne kalles smallblock (262-400cid) eller bigblock (360-500cid) De vanligste i marinetapning er GM smallblock 305 og 350cid og GM bigblock 454 og 502. http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Small-Block_engine Hvis topper, manifolder og risere er tre år er vel ikke dette noe å tenke på på mange år fremover? Slike motorer blir som oftest drept av manglende vintervedlikehold ála frostsprenging ellers er det trygt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 hehe ja der har jeg blandet small/big og Long/short. takk for info:) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 det sies at det ikke er vits i å bygge om til ferskvannskjøling etter noen år pga rust som tetter varmeveksleren. er det slik at det bare blir trøbbel etter en slik ombygging? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Nei, det er ikke nødvendigvis noe stort problem. Hvis denne motoren nå har gått tre år i ferskvann så er den godt gjennomskyllt. Det anbefales å kjøre en såkallt systemrens før montering av lukket kjøling. Båtbutikker selger systemrens som er en kraftig rensevæske. Jeg har noen varmevekslere hvis det skulle være aktuellt. Du trenger et annet termostathus, braketter og noen andre slanger i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 høres bra ut:) er det mye mer styr å koble opp kjølingen slik at også manifoldene blir ferskvannskjølte? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 trenger jeg ikke ekstra vannpumpe også? eller er det 2 pumper på disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 (redigert) Du har to pumper allerede. Sirkulasjonspumpa er den alminnelige vannpumpa midt foran på motoren, Sjøvannspumpe sitter i drevet hvis du har alpha-drev (likt som på påhenger) eller drevet av reim hvis du har bravo-drev. Hvis du skal ha ferskvannskjølte manifolder må du ha riktig type termostathus til dette. Finnes endel varianter så du trenger serienummer for å få riktige deler. Finnes også "uoriginale" ettermarkeds-varmevekslere. Pakningene mellom manifolder og risere må da skiftes til tett type og du trenger koblinger og returslanger fra manifoldene. Kan også være noen andre slags braketter og reimopplegg på ferskvannskjølt motor så det gjelder å ha tunga rett i munnen. Redigert 21.September.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 ok,ja det er alpha one gen 2 på denne. jeg husker jeg testet en systemrens som het Thermorens på en dieselmotor jeg hadde en gang. den var utrolig effektiv, ble nesten som sandblåst inne i toppen men den tok ikke maling, pakninger ol. Veldig fornøyd med den. kan hende jeg prøver en slik rens h is båten viser seg å se bra ut. Hva er ditt generelle synspunkt på denne båten da dieselDahl? forutsett at den er i bra stand og at jeg får den for 95-100K? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Jeg kjenner ikke denne båten men sea-ray er vel som andre amerikanske båter billige å kjøpe og vanskelig å selge. Litt respatex-preg men lettstelt og kurrant, trenger du noen interiørdeler som puter, paneler og annet som må skiftes så finner du det garantert på eBay. Du får mye båt for pengene forutsatt at den er riktig utstyrt. Mange amerikanske båter er bruktimportert og utstyret på en amerikansk innsjøbåt passer ikke alltid til norsk skjærgård. 110V anlegg, aircondition, ikke varmer/defroster, ingen ankerwinch, ikke badeplattform eller baugspyd, ingen teak men pastellfarger og masse hvit plast m.m. og "typisk amerikansk design" gjør at de er endel annerledes enn skandinaviske båter og da er det mange som velger å ikke se på annonser for disse. Mange er også negative til innenbordsmotorer på båter i denne størrelsen eller MÅ ha diesel, totaløkonomisk tror jeg amerikanerne vinner allikevel. Det viktigste er hva du selv syns. Sea-ray er et solid merke og en av verdens største og eldste på plastbåter, de gir livstidsgaranti på skroget mener jeg å ha lest og kvaliteten forøvrig er bra etter hva jeg har lest. Tilstanden på interiør, kallesje, skrog samt hva som finnes av utstyr er det som bør bety mest for prisen, motor er av de rimeligere tingene å koste på. Forøvrig er amerikanerne ofte rause på lengdeangivelsen, en fot er ikke en fot..... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 http://www.ebay.com/itm/2006-Mercruiser-5-7-26ft-Sea-Ray-included-/170900493710?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item27ca76958e&vxp=mtr Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 testet båten idag, jeg er veldig fornøyd. motoren gikk som en klokke og så velholdt ut på utsiden hvertfall. denne båten har alltid ligget i ferskvann/brakkvann inne i Fredrikstad i følge eier. risere og manifolder så ut som nye, ingen tegn til rust i skjøtene. Forbruksmåleren viste 1,5 l/nm i 25 knop og 0,95 l/nm i 6 knop. maxturtallet var litt lavt, 4300 på Max med beste trim. Er det unormalt? (1/2 tank og 2 personer i båten) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Hvis maksturtallet skal være mellom 4400 og 4800rpm er dette ganske normalt hvis det er litt groe/slim på skrog, drev og propeller. Kan jo hende at det mangler noen hester f.eks. pga. dårlige plugger, bensinfilter o.a. eller at den er proppet litt tungt. "Som lege er jeg avhengig av sykehistorien for å diagnostisere" hehe. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 da ble det handel, 100.000:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.