Jump to content

startmotor til aqad 40b berre lager lyd

korsvika

Recommended Posts

Har et merkelig problem med startmotoren. Når jeg prøver å starte, lager starteren berre lyd ( Hviine lyd), den kan slå inn ca 1 av 6 ganger.

Det jeg lurer på er om motoren er for tung å dra rundt. Jeg klarer å dra rundt startkransen med et kraftig skrujern.... Startkransen ser fin ut !!

I tillegg er det voldsom røyk når jeg først får start på motor ( hvitt/grå farge). Røyken forsvinner med en gang når jeg setter den i gear. Har byttet starteren med en brukt en, men har samme problemet.

Tror ikke at jeg har kunnet koblet den feil heller, batteriet er et 200 amper/t som er oppladdet.

Rimlig oppgitt for tiden :( .

Er her noen eksperter som har gode råd :)

Heisann, korsvika !

Jeg tviler på at problemet med starteren og hvit/grå røyk har noe med hverandre å gjøre. Det kan være at starteren du har kjøpt brukt ikke er på stell. Den har et innslagsrelè som kan være gåent. Du har også et relè i elektronikkboksen din som kan være gåent (koster ca 700,-). Ingen av disse tingene er veldig kostbart å fikse..(assa ny starter koster litt, men ikke mer enn 3500,-?) Har du hatt vann i motorrommet ?

Redigert av Worry II (see edit history)

Hei igjen, takker for svar :)

Har da skiftet batteri til AGM 90 A. sjekket og pusset alle klemmer/kabler. Men problemet er der ennå.

Rart at begge startere har samme sykdommen.. !!!

Worry, vist rele`et er dårlig, vil det da ikke være livstegn på startmotor når du skrur på tenninga?. Det som skjer er at starteren går men med en Hviine-lyd, av og til kan den slå inn et par ganger.

Før å være sikker kan jeg også prøve å bytte ut rele`t og

Jeg hadde akkurat det samme problemet med en Hitachi-starter i min Yanmar-motor. Der var det selve pinjongen med tenner på som skal "slynges" i inngrep med tennene på svinghjulet som var dårlig. Selve pinjongen hadde en "overrun" clutch som fusket. Jeg fikk byttet pinjongen tidlig i sommer, og etter det har alt vært OK. Se denne tråden om mitt problem.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har byttet starteren med en brukt en, men har samme problemet.

Mener Øystein Sunde har ei strofe som går i den sjangeren, så ikke se bort fra at den har samme feilen. Tror Lars må være inne på noe. Så lenge starter surrer rundt virker vel releer, og da er det vel bare ett eller annet med den mekaniske siden på innslaget som kan være galt.

Eller feil starter montert en gang, og bytter til en annen lik den gamle, og selvfølgelig feil den også. Kan jo skje det også.

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...