Jump to content

askeladden 3050 med Honda BF 50, hvordan fungerer strømopplegget?

Joakim Brunsvik

Recommended Posts

hei alle sammen

for 2 uker siden kjøpte jeg meg et vidunder av en båt. En askeladden 3050 sport med Honda BF 50 hk på hekken. Motoren er en 2006 modell, mens båten er 1985-modell.

jeg er storfornøyd med alt i båten, utenom strømanlegget. Jeg vet ikke hvordan dette funker, siden jeg er bare 15 år uten kunnskap om hvordan opplegget kobles til.

jeg har i dag ekkolodd, og lanterner som eneste strømbrukende i båten. problemet er at det ikke er en hovedstrømbryter for å sleppe at batteriet blir ladet ut. Det har ladet seg ut 1 gang etter jeg fikk den. Trur det var lite strøm på batteriet fra før.

men en hovedstrømbryter er vel der for å kutte strømkretsen?

det er selvfølgelig elektrisk start på båten. dette funker perfekt. Men det er montert turteller og (trimmåler) i båten. dette funker ikke. det er ledninger som bare henger der. men eieren før meg mente disse har funket, før han reiv ut noen ødelagte ledninger.

Hvordan skal jeg koble opp dette?

har prøvd å tegne opp et lite skjema for hva jeg ønsker i båten.

uten_navn.png

det jeg skal gjøre er å rive ut den store klysa med ledninger som henger under dashbordet og heller montere noe nytt. jeg vil gjerne turtelleren og trimmåleren skal funke.

jeg skal montere topplanterne som ikke er montert til dags dato. skal de 3 lanternene monteres i serie?

skal også montere lysslange ved vinduet i vindskjermen.

siden alt fungerer helt til det kommer til dashbordet. er det best å la ledningene som går fra batteriet til dynamo og starter være. og heller sette opp et bryterpanel på dashbordet, slik at jeg kan styre lys osv bedre? hvordan får jeg isåfall koblet opp bryterpanelet?

fra bryterpanelet skal det gå til lanterner og lys inni båten. senere vil jeg også montere en lensepumpe og anlegg. derfor ville det vært lurt å ha 4 brytere på bryterpanelet?

Jeg er litt fersk til dette. er heller ikke flink til å forklare skikkelig. håper noen forstår dette og vil prøve å hjelpe.

legger ut bilder senere av båten når bildene er tilgjengelige.

Joakim Brunsvik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...