Elise Startet 18.September.2012 Link til dette innlegget Startet 18.September.2012 Skal være med å hente båt til helgen. Ferden starter i Florø, og ender forhåpentligvis i Fredrikstad. Har lagt opp en rute via Gule sider kart. Vi er ikke veldig kjent fra Bergen og nordover, så det hadde vært fint med noen tips ang. korteste rute uten farts begrensinger. Vi håper å marsje 20 - 25 knop det meste av turen. Båten er en Princess 40. Takknemlig for innspill. http://kart.gulesider.no/m/9Hd1Q Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Ser ut som en bra rute det der. Det er samme turen som jeg har pleid å ta fra Bergen til Florø, med unntak av at jeg pleier å gå forbi Skjerjehamn og på innsiden av Mjømna, og videre ned Kilstraumen og komme ut Alverstraumen. Videre sørover fra Bergen går jeg gjennom Austevoll, med Kyrholmen, Kamsøya, Pirholmen, Grønningen, Bekkjarvik. Det er meldt vestlig kuling fra Onsdag og utover, så dere vil nok få kjørt dere litt:-) Ville derfor gått innaskjærs sålangt det er mulig. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Elise Svart 18.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Vi drar på fredag, da melder Yr stort sett vest 4 ms. :pray: Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Bruker du marinogrammet på yr.no da? Det gir riktignok ikke langtidsvarsel lengre enn tre dager fremover. Men det viser 10-12 sekundmeter fra vest i havet like utenfor Sogn og Fjordane fra idag og fremover, og 2,5 meters bølgehøyde. Da blir det ubehagelig å holde 20-25 knop utaskjærs:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Euklid Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Jeg ville gått vesentlig lengre ut forbi Jæren, men dette er kanskje et område dere kjenner godt? I rolig vær er det visstnok gode sjanser for en svært sedat passasje helt inne ved land, selv om det virkelig koker der når vindmaskineriet er slått på. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 18.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Kjenner vel ikke Jær kysten bra, her må det bare justere avstanden litt etter været. Det er ikke mange valg i forhold til holmer og skjær :lol: Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Heisann! kryss sognefjorden rett over til Eivindvik, så følger dere hurtigbåtleden inn/ned til Bergen. Mye roligere farvann, godt merket, og ikke er det lenger heller. kun fartsbegrensning et par korte strekk. Sitér dette innlegget Link to post
Knutzen1 Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Kjørte samme rute nordover for 3 uker siden. Det var rimelig ruskete over Jæren med 12-15. Var nok bølgehøyde på 3-3,5. Det blir veldig urolig der, kommer fra alle sider. Det gikk fint med 15-20 knop så lenge vi fikk den fra siden, men imot så var det en smule verre... Uansett en flott opplevelse! Så dere kan forvente en fin tur helt til Boknafjorden og Jæren :) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Tok en kjapp tur Måløy-Karmøy i skjærgårdsjeep for et par mnd. siden, står litt om den her og en KMZ-fil (planlagt rute og kjørt track) som kan lastes inn i f.eks Google Earth kan du laste ned her. Jeg ville ha satset på "min" rute, relativt optimal og mer innaskjers samt litt triveligere i de trangere ledene enn Langenuen... Dere må selv velge rute ut fra egen kompetanse men så lenge dere ikke er lommekjent så vil jeg på det sterkeste anbefale å lage en rute på forhånd, da blir dere litt kjent med leden på forhånd og det kan være gunstig, spesielt om ting skulle skje (værendringer, motorstopp o.l.). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
skhauge Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Legg om rute fra Bergen-Sognefjorden. Gå Alværsund, Feste, Kilstrømen, rett nord Fensfjorden. Så Skjerjehamn, opp forbi Eivindvik/Dingja. Så rett opp Krakhellesundet. Da går du i rolig farvann. Da får du og sett masse fine plasser. Men det er mitt synspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 18.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 (redigert) Takk for gode innspill, vi får se hvilken rute vi tar, kommer an på været. Hadde håpet på å rekke til Egersund på fredag, men da trenger vi forholdsvis rolige vindforhold. Satser på å ikke kjøre i mørket. :thumbsup: Redigert 18.September.2012 av Elise (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Kjenner vel ikke Jær kysten bra, her må det bare justere avstanden litt etter været. Det er ikke mange valg i forhold til holmer og skjær :lol: Risikoen for å støte på noe er ganske riktig lav. Jeg er ikke voldsomt erfaren over Jæren, men har gått noen ganger -- trives best ca 4nm fra land. Lengre inne skjønner jeg aldri helt hvor bølgene kommer fra, langt mindre hvor de er på vei. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Legg om rute fra Bergen-Sognefjorden. Gå Alværsund, Feste, Kilstrømen, rett nord Fensfjorden. Så Skjerjehamn, opp forbi Eivindvik/Dingja. Så rett opp Krakhellesundet. Da går du i rolig farvann. Da får du og sett masse fine plasser. Men det er mitt synspunkt. Jeg er så enig skhauge, ditt forslag støtter jeg. En får da flott opplevelse, og tilnærmrt "kanalseilas". Jeg anbefaler at du Elise følger skhauge sitt råd. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
trixie2 Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Hva med bunkers? Hvis dere topper tanken i Skudeneshavn kan dere sikkert seile direkte til Kristiansand. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 19.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Vi har regnet med å bunkre i Karmøy område. Nå ser det ut som vi får rolige vind forhold og 1,5 meters vestlig sjø. Stemmer denne melding blir det en fin tur, kanskje også tak vær Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Dere får tak i bunkers i haugesund, kopervik og skudenehavn. Det er en del båter som ligger på vent i skudesneshavn i løpet av sommeren. Når været passer krysser de over jæren, og starter gjerne tidlig på morgenen. (04):-) Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 23.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Takk for gode innspill i denne tråden. Nå er båten fortøyd i Fredrikstad etter en kjempe tur fra Florø til hjemmehavn. Været har vært helt topp. Vi har brukt ca 21 timer på 420 nm. På turen har vi ikke måttet redusere farten noen gang pga sjø, dette er helt utrolig. Vi kjørte med indre lei nedover med storslått natur for Østlendinger som er vant til flate "holmær" og lite høye fjell. Det er ikke vanlig for oss å se snø på fjella i båtsesongen. Snøkledde fjell i båtsesongen er ikke dagligdags for en østlending Greie forhold over Sletta. Her reiser vi forbi Jæren, marsjer som resten av turen 22-23 knop Her har vi Lista fyr, like rolige forhold :pray: Alltid deilig å passere Struten etter en lang tur, da ser vi hjem :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.