Zitt Svart 18.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2012 Jeg er helt enig med deg, Pettern! Problemet er at jeg har revet endel av innredning, både i pentry og cabiner. Noen skap ligger halvferdig her hjemme med skap/skuffe-fronter. Det hjelper ikke mye med bilder da kanskje. Tror jeg venter til jeg eventuelt har fikset litt. Ville bare i første gang sondere terrenget. Vanntro; Det var glimrende hjelp jeg fikk av deg med tetting av vinduer, men jeg var nok litt rask på labben, så alle vinduene ble ikke tett. oslofjord; Vi bor i et båtparadis og bruker 10 minutter, med landstedsbåten vår, til plasser andre bruker timer for å komme til. Slik sett er det ikke synd på oss, men vi ville ha oss en båt for litt lengre turer med overnattingsmuligheter, og litt komfort og fasiliteter. Så daycruiser, nei! Som Vanntro skriver har jeg fått mange glimrende forslag. Tror vi må ta en runde eller to i "Supperådet"! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 (redigert) Ikke glem at det er mange av oss som kjører rundt i 80-tallsbåter og som ikke tjener over millionen i året. Vi prøver etter beste evne å holde liv i disse båtene. Noen av oss koser oss masse om bord i de få månedene vi har til rådighet. Båten må være tett, kalesje også, maskin må fungere, styring må fungere, dassen må fungere, kjøleskapet, kokeren, varmeren... så kan vi dra på tur ! Om en av disse tingene begynner å fuske, så må det fikses ! Som jeg skriver i signaturen min... Båt er ikke noe man bare kjøper og eier, det er en hobby !! Om du ikke vil ha en hobby, så ikke kjøp en 80-talls båt ! Men du og du for en seier når madammen og unger er med på ferie og koser seg... Lykke ! Å ikke glem den helgen du får alene, eller sammen med en kompis heller.. uten klager over ting som ikke virker... Redigert 18.September.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Løp og kjøp! Dette kommer du til å angre på!Utgangspunktet ditt er kjempebra med mye utstyr og det som mangler båten krever kun innsats fra din side og lite penger. Sett båten i hagen og bruk vinteren, så får du nyte sommeren neste år. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 (redigert) Nå er det nok, jeg vil bare bli kvitt hele driten. Stemningen i huset for båt og båtliv har også sunket dramatisk. ....... Båt er ikke noe man bare kjøper og eier, det er en hobby !! Om du ikke vil ha en hobby, så ikke kjøp en 80-talls båt ! ..... Spørsmålet er framtidig familie-harmoni er forenlig med Wikingbåten...og den analysen skal jeg ikke våge meg på. Et kontrolspørsmål er båten blir så brukervennlig at også fruen og eventuelle barn på 16 år etter hvert klarer å dra på båttur alene uten trådstarter om bord. Hvis trådstarter må sette opp en lang liste over triks for å få startet motoren og ymse knapper og kraner man skal huske på...spørs det om fruen orker å dra alene på vennindetur. I moderne båter trenger bare fruen å vite at man svitsjer over batteribryteren, vrir om nøkkelen og drar opp fenderne så er man på tur med en motor som går som en klokke ...i gode og onde dager. Ellers bør man vel i familierådet diskutere om man innen neste båtsesong er villig til å droppe noen skiturer og besøk hos svigermor for å prioritere båten. Å mekke båt på land i juni 2013, når familien vil på badestranden og "alle" andre er på fjorden er vel uaktuelt. Redigert 18.September.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Spørsmålet er framtidig familie-harmoni er forenlig med Wikingbåten...og den analysen skal jeg ikke våge meg på. Et kontrolspørsmål er båten blir så brukervennlig at også fruen og eventuelle barn på 16 år etter hvert klarer å dra på båttur alene uten trådstarter om bord. Hvis trådstarter må sette opp en lang liste over triks for å få startet motoren og ymse knapper og kraner man skal huske på...spørs det om fruen orker å dra alene på vennindetur. I moderne båter trenger bare fruen å vite at man svitsjer over batteribryteren, vrir om nøkkelen og drar opp fenderne så er man på tur med en motor som går som en klokke ...i gode og onde dager. Sitter med følelsen av at du er båtforhandler! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 I moderne båter trenger bare fruen å vite at man svitsjer over batteribryteren, vrir om nøkkelen og drar opp fenderne så er man på tur med en motor som går som en klokke ...i gode og onde dager. Right Jeg tor lista hadde vært lengre om båten var nyere... Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 (redigert) Sitter med følelsen av at du er båtforhandler! Nei er nok ingen selger-type.....men helt siden forrige båtkjøp da marinaer uten hell forsøkte å prakke på meg par år gamle bruktbåter til nesten nybåtpris har det forbløtfet meg hvor dyre bruktbåter var og fortsatt er. Hører også om ymse venner og bekjente som har gamblet (og tapt...) på gamle "billige" bruktbåter som blir tapssluk. Nybegynnere i båtmarkedet kan lett bli svarte-Per i bruktbåtkjeden... Sikkert lurt for en erfaren båtmann å gamble 50.000 på et oppussingsobjekt fra 80-tallet hvis også satt av budsjett til drift og vedlikehold...., men for nybegynnere som lengter etter å raskt komme seg på fjorden... er et par hundre tusen hverken billig eller problemfri inngangsbilett til båtlivets gleder. På disse båtene må man jo forvente og budsjetere med uventede tekniske overaskelser. Redigert 18.September.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Ja, men ser du på utstyrslisten som faktisk er på denne båten han skal kvitte seg med er der ganske mye utstyr og av nyere dato. Prisen han forlanger er veldig lav i forhold til det du drar frem som alternativ. Båtsesongen er over for i år og med et prosjekt over vinteren er denne båten et bra alternativ. tror også at sjøegenskapene på denne er bedre enn på en merry fisher. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Når man ser på hva enkelte her inne tar fatt på, og faktisk får båt av, skjønner jeg ikke helt at denne båten ikke er noe å satse på. Se på tråden til Spjærøykrysseren og Svaap. Betydelig eldre båter enn noe så nytt som en -82 modell. Min kjære 'Amalie' er snekret sammen på femti-tallet, og er still going strong. Selvfølgelig ikke uten en god del egeninnsats, men er nå ikke det endel av kosen med å ha båt? Så du har revet noe av interiøret? 'Amalie' står hjemme i gården uten tak, vinduer og interiør, og jeg nyter hvert minutt jeg kan tilbringe i båten med å lime, pusse og lakke. Som jeg har sagt tidligere: Et menneske kan lage et helvete av himmelen, og en himmel av helvete. Det er kun vår tenkemåte som avgjør. Mitt råd til deg: Les de positive innleggene i denne tråden nøye, og hopp over alt det negative oppgulpet enkelte er nødt til å komme med. Det skal mye til før en båt er en "Write-off". Du har fått mange gode råd her. Gjør deg ferdig med en og en ting, og lag deg en prioriteringsliste. Som andre har sagt: Ikke sats på å få alt i 100% skikk med en gang, men få ting funksjonelt. Perfeksjonere har du all verdens tid på deg til å gjøre. Lykke til, uansett hva du måtte bestemme deg for, men ikke forlat båtlivet. Det vil du bare komme til å angre på. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
oslofjord Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 (redigert) Ja, men ser du på utstyrslisten som faktisk er på denne båten han skal kvitte seg med er der ganske mye utstyr og av nyere dato. Ja det er jo dette som er problemet....at om man dytter splitter nye Volvomotorer, kartplottere og skinninteriør i 80-tallsbåter får man aldri igjen pengene fordi det fortsatt er en 80-tallsbåt. Man får ikke igjen pengene om man oppgraderer før salg. En klok fyr sa på en påhengertråd her nylig at det kan være billigere å kjøpe 2 taks 10hk motorer hvis man kjøper inkludert 80- talls jolle. Da jeg solgte en gammel bil fikk jeg mindre for bilen enn jeg nylig hadde betalt for bildekkene på den. Ganle biler og båter faller som en stein uansett om man fyller dem med verdisaker....markedet bestemmer. Redigert 18.September.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 (redigert) Reigert bort av Worry II Redigert 18.September.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Nei, poenget er at han har båten, den har overhalt motor og mye utstyr. Mye verre å fått båt av dette dersom motoren var vrak og den var ribbet for tilbehør. ingen garanti for at lykken blir større om han gir vekk denne båten, legger til 300 tusen og kjøper nyere båt, det dyreste er uansett å gi seg på halvveien. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 (redigert) edit Redigert 18.September.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 (redigert) edit Redigert 18.September.2012 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 (redigert) Når man ser på hva enkelte her inne tar fatt på, og faktisk får båt av, skjønner jeg ikke helt at denne båten ikke er noe å satse på. Se på tråden til Spjærøykrysseren og Svaap. Spørsmålet er om de nenvte båteiere er nybegynnere som båteiere. Første prioritet for mange nybegynnere er å komme seg på fjorden å føle båtgleden. Imponere vennegjengen med båttur en uke etter båtkjøpet. Utålmodige førsteklassinger vil på tur med pappa og IKKE vente til ungdomskolen med sjøsetting fordi far bare er under båt-presenningen i hagen. Folk er forskjellig og noen er så utålmodige at det er katastrofe å miste en drømmedag på fjorden i mai pga forsinket utsett. Redigert 18.September.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 (redigert) Ok, redigerte bort innlegget.. slett ditt så vi ikke tråkker noen på tærne, cosmo.. Takk ! Redigert 18.September.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Ok, redigerte bort innlegget.. slett ditt så vi ikke tråkker noen på tærne, cosmo.. Det står lengre fremme i tråden at den ligger på autodb. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 18.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2012 Trond Østli; takker deg for positivt innspill. Det gir absolutt inspirasjon til å fortsette, og jeg mener jo at båten har et potensiale. Ingenting hadde jo vært bedre om jeg fikk båten til å skinne og at den putret og gikk til glede for oss i mange år. Jeg synes forresten ikke det har vært så mye sure oppgulp i denne tråden, har sett mye verre! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Legg ut linken til annonsen, Wiking26AC. Jeg tror den vil passere sensur fra moderator ? Om ikke tilgi meg..Sikkert ikke bare meg som er nyskjærrig over hva tråden handler om? Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Dersom jeg legger ut linken, er det i hvert fall ikke egenreklame. http://m.autodb.no/autodb/mobileview.wa2?AdItemId=1505792 Jeg tror dette er den riktige båten....? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Zitt Svart 18.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2012 http://bat.autodb.no/?_cmd=results&ListOrder=&xBoatType=8001016&xBrand_Value=0&AdType=0&AdItemText_Match=&Price_Min=&Price_Max=&xYearModel_Min=&xYearModel_Max=&lengde_Min=&lengde_Max=&dummy_chkfuel1=on&dummy_chkmotor1=on#AdItemId1505792 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Ok, så du har kun lagt ut dette bildet, Wiking.. og det er fordi at innmat ikke er stort å vise bort? Jeg tviler på at du får den prisen om ikke skuta er mere på stell en hva du skriver i tråden. Kanskje 60` ville vært mere fristende for en handyman ? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 18.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2012 Kanskje du er den beste inspirator her inne! Ingenting ville gledet meg mer enn å gjøre dine ord til skamme! Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 (redigert) Når du til tross for trådtittel..orker mer båtmekking kan det vel bety at du kan ta med både familie og eventuelle kjøpere på båttur til våren. Hvis du i annonser kan tilby demo-tur øker markedsprisen. A med øyne og ører få bekrefet at motoren går som klokke er noe annet enn å bare lese i annonsen at motoren er nyoverhalt. Hvis båten blir operativ for familiebruk kan man også ha is i magen å takke nei til for lave bud. Å husk skikkelig vinterkonservering for sprukne frossede rør eller ødelagt motor er det greit å unngå. Redigert 18.September.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.September.2012 Del på Facebook Svart 19.September.2012 (redigert) Fin camping-båt med god plass det der! Tror det ville være taktisk riktig å vise innvendige bilder i annonsen Da er kjøpere som møter opp mentalt forberedt slik at "sjokket" blir mindre. Forstår det slik at innredningen fremdeles er i deler. Tenker at det er utrolig hvor rask en fagmann er i slikt arbeide fremfor en med de vanlige antall tommeltotter. Kjenner en erfaren møbelsnekker som ikke har for mye å gjøre. Grunen er at mange kaster de gamle ærverdige møblene fremfor å reparere dem. Kunne kanskje være en ide å invitere en slik til en inspeksjon og prisforslag? Gode bilder kan kan kanskje også brukes. Kanskje vil en slik kar komme og boe hos deg noen dager og gjøre seg ferdig med alt på en gang? Man vet aldri. Kan formidle kontakt om du sender en IM (direkte melding). Lykke til, uansett! Redigert 19.September.2012 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.