Euklid Startet 18.September.2012 Del på Facebook Startet 18.September.2012 Jeg har planer om å oppgradere fortøyningstauet på skuta; litt fordi noen metre ikke ble født i går, noen andre har en lei uvane med å knirke (ja, jeg har strekkavlastere ...). Finnes det tau som skaper mer eller mindre knirking, hva bør jeg i tilfelle kikke etter? (Eller kanskje er det fortøyningsmetodikken min som er på halv tolv? Ligger for øyeblikket longside, men skal snart inn i en bås.) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Min erfaring med knirk er at det kommer fra tauet som gnisser mot skrog/fenderlist. Har ikke vært borti tau som knirker i seg selv Vi har tau fra Roblon ombord. 6x6 meter uten strekkavlastere. Vi setter på Bungy strekkavlastere i stedet. Også har vi 2x25 meter synketau ved behov for lengre tay Faste fortøyninger er Roblon med gummidempere. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Bruk flettet tau. Knirkfritt. Leveres både med og uten strekkavlaster. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
avmønstret5 Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Zalo Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2012 Takk for tilbakemeldinger så langt. Jeg har en følelse av at Bitteliten kan være inne på noe. I baugen har jeg to kryssholt, her har jeg festet fortrosse, forspring og et brest -- her er det mye potensiale for at tau kan gnisse mot andre tau og skrog. Båten hadde vel neppe blåst på havet selv om jeg dropper dette (fjerde!) springet De tauene jeg bruker nå er stort sett flettet, med "rund" fortøyningsfjær i gummi, så jeg får søke etter andre problemkilder enn tauet. Brukes Zalo med jevne mellomrom på områder/tau utsatt for knirking? Klarer ikke helt se for meg at dette skal holde gjennom særlig mye vestlandsregn før det hele er skylt bort (men mye er gjort om det holder en natt). Skal uansett forsøkes. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Roblon har en krympeylse på noen av tauene sine slik at man kan feste gummi der tauet slites. Men om den da knirker mindre vet jeg ikke Jeg har brukt litt tykk plastslange rundt tau for å hindre slitasje på enkelte steder. Zalo er grei løsning over natta, men ikke noe mer enn det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Jeg har vært utsatt for knirkende tauverk flere ganger! Det skyldes i all hovedsak møkkete tau, gjerne med mye salt som har trukket inn. En omgang ni vaskemaskinen gjerne tilsatt skyllemiddel i siste skyll fjerner ofte knirkingen effektivt. I verste fall er fibrene såpass slitt at du må skifte til nye. Jeg hadde noen fenderliner som knirket noe helt utrolig. Holdt meg våken et par netter i urolig vær, så jeg skiftet til nye. Men etterpå vasket jeg et par av de gamle bare for å se om det gjorde noen forskjell, og de ble faktisk helt lydløse igjen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Ikke Zalo. Da er voksen effektivt borte. Jevnlig vask i maskina med Milo og tøymykner synes jeg hjelper. Så kan du vurdere gnagelister i syrefast på utsatte steder. Der glir det greit tror jeg - dog ikke selvprøvd. Hos meg knirker det godt i kryssholt og halegatt i aluminium - virker som det skaper mer knirk enn syrefast. Surrer ofte en gjennomsiktig brødpose rundt tauet akkurat i halegatten når jeg skal sove i båten og det knirker for mye. Eller finner frem et nyvasket tau. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 (redigert) Leste i klokeboken at enkelte tau ikke tåler tøymykner.særlig slike med strømper utenpå en kjerne. Resultatet kan være at strømpen kan løsne. Jeg har knirking i ett tau som løper gjennom halegatt. Tauet har her en vinkel under 90 grader og slites litt. En vaker dag skal det få en stump hageslange påtredd ved halegatt. Redigert 18.September.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 18.September.2012 Del på Facebook Svart 18.September.2012 Roblon har noe som ligner på gamle hampetau, kunstfiber og lys brune. Knirker ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2012 Surrer ofte en gjennomsiktig brødpose rundt tauet akkurat i halegatten når jeg skal sove i båten og det knirker for mye. Mange gode tips i tråden -- takk til alle sammen! -- men dette gjorde vei i vellinga, med totalkostnad rundt 10 øre. Nå kan kulingen bare komme, jeg sover uforstyrret. Har sett litt på dette "hamptauet" fra Roblon; ser forlokkende ut både mtp utseende og tysthet, men skal prøve litt forskjellige varianter i praksis før jeg handler. Igjen, takk for mange gode råd. Jeg lar meg stadig imponere av kunnskapsnivå og velvilje her inne. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.September.2012 Del på Facebook Svart 19.September.2012 I Marinen brukte vi bensling. dvs. Vi la en bit av en brannslange som vi surra fast rundt trossa som vi la på strategiske plasser slik at det ikke gnissa og trossene slapp unødvendig slitasje. På lystbåter kan man jo bruke mindre type slange. Vi tok hull i slangene slik at vi hadde noen stumper med flaggline festet til dem. kjapt enkelt og billig. Når det gjelder tauverk så kjøper jeg bare myke tau som er lette og gode å jobbe med. på båsen i flytebrygga er det strekkavlasting og knirk er jo ikke et problem Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
avmønstret5 Svart 19.September.2012 Del på Facebook Svart 19.September.2012 Er det ikke over natta en tenker? Hva betyr litt knirk når du ikke er i båten? Er det mot slitasje så er det det en real plastslange som gjelder over tid, alt annet forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 19.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2012 Dette er ganske riktig en nattlig problemstilling, men jeg tilbringer de fleste netter i båten så trives best uten selv moderat støy. Har ikke opplevd noe slitasje å snakke om. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.September.2012 Del på Facebook Svart 19.September.2012 Løsning Sitér dette innlegget Link to post
hjg Svart 20.September.2012 Del på Facebook Svart 20.September.2012 Krympeplast gjør jobben godt med slitasjen, selges 25 mm på Clas Ohlson. Varmer med loddepenn, gassbrenner elns. ligger klister på tauet (minker 50 % ved oppvarming), og er svart og dermed litt mer elegant enn en grønn hageslange... Bruker det på alle fast-fortøyningene som sliter mot noe, har fungert bra hittil! Mvh hjg Sitér dette innlegget bruk vest! Link to post
avmønstret5 Svart 4.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2012 Jeg har prøvd det, Holder ikke lenge. Det er kun slange som holder på sikt obs.den trenger ikke være grønn ;-) Zalo over natten. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 18.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2012 En liten oppdatering her er på sin plass. Etter en drøss med forsøk på å stilne fortøyninger, rigg, klirrende glass og annet har jeg nå en båt som i all hovedsak er helt tyst; de gangene jeg hører lyder fra rigg eller fortøyninger er det uansett så mye vind at andre lyder er langt mer sjenerende. Kort oppsummert: -nye 16mm fortøyningstau fra Robline er kjøpt inn. Bare dette gjorde en enorm forskjell. Noe av forbedringen kommer sikkert fra at det nye tauet ennå ikke er innsatt med gammelt saltvann, men har en følelse av at de treslåtte tauene jeg tidligere brukte har et større potensiale for støy, uansett hvor mye de vaskes med Milo vil de ikke holde kjeft. Noen av fortøyningene har fremdeles treslått tau (ligger nå med 4 baugtrosser, 3 aktertrosser og 3 spring, det fikk være måte på hvor mye tau jeg skulle kjøpe ...), men hører aldri noe de stedene i båten der jeg oppholder meg. -knirking er et langt mindre problem i båsen jeg ligger nå enn der jeg lå longside tidligere. Uansett hvordan jeg la opp spring og trosser da jeg lå longside endte båten opp i en eller annen delvis rytmisk bevegelse, ypperlige forhold for knirk. Nå blåser det godt over 30 knop i kastene inne i havna, båten gynger rolig og det eneste som forstyrrer radioen er en jevn vindsus. Takk for gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 19.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 (redigert) Liten avstand mellom pullert og halegatt slik at trossene ikke strekkes før dei går gjennom halegatt er effektivt, men dette må båtprodusentene tenke på... Redigert 19.Oktober.2012 av KDB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alang Svart 19.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2012 Kona sov dårlig i sommer grunnet knirking i tauene, nettopp kjøpt plastsnekke og knirkingen var kun der hvor trossene lå i gatt. Brukte tynn papp rundt med en teipbit, problemet løst. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2012 På forrige båt brukte vi ofte zalo. Vask av tau i milo virket bare to regnbyer, så var tauverket tørt og knirkete igjen. Men vi brukte også å ha liggende filler av gamle kjøkkenhåndkler, som eg rulla rundt og teipa fast før vi skulle legge oss, dersom det var gyngete plass. Nye båten er totalt knirkfri. Aluminium, og sveiste solide kryssholt. Kryssholtene er høyere og tauene får mindre knekk mot skroget på vei ned til brygga. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Enzo Svart 20.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2012 Vi bruker somregel flettet tau og det knirker mindre enn treslått osv men det som har gjort den stor forskjellen er å slutte å slå det rundt kryssholtet, heller lage løkke og legge rundt kryssholtet og ferdig med det da er somregel knirken borte Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2012 Den lydløse båt??? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2012 Utopi Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 20.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2012 Utopi Jo, jo, men temaet er like fullt relevant. Lander vel på god vask og foringer der tauene ligger ann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.