Jump to content

Yanmar 3GM30F, grønn kjølevæske blir gradvis gul, mørkegul.


desses

Recommended Posts

Hei,

 

Vi har en Omega 36 som har fått en misfarging av kjølevannet. Båten har ferskvanns kjøling med varme veksler mot saltvann samt varmtvannstank. Ved forrige kjølevæskebytte ble det påfylt grønn kjølevæske, denne kjølevæsken har nå gradvis gått over til en gul, mørkegul farge. Tidligere har vi kjørt Long Life kjølevæske og denne har det ikke vært mulig å se noen fargeendring på grunnet fargeutgangspunktet på kjølevæsken, det er derfor uvisst hvor lenge dette har vært et problem. Fargen på kjølevæsken blir mørkere og mørkere desto mer motoren brukes, og vi har nå valgt og ikke å bruke motoren inntil vi har fått en oversikt over problemet. Motoren er en Yanmar 3GM30F og vi mistenker enten en form for kjølevanns lekkasje mot saltvann eller en topp-paknings lekkasje.

 

For å ha en referanse i forhold til reparasjonsavgifter har jeg kikket på nye alternative motorer til båten. D1-30 fra Volvo Penta ser ut som å være en bra match (og er på tilbud i september). Det kan se ut som prisen kommer ned i 74.000.- + demontering & montering, inklusive pant på den gamle motoren. 74.000,- +++ er fortsatt en god del penger!

 

Er det noen som har erfaringer med Yanmar 3GM30F, eventuelt har tips og råd for feilsøking?

 

Andreas

Link to post

VPene mine har også grønn kjølevæaske. Når jeg kikker nedi den ser den gulgrønn ut. Kanskje det er på tide å bytte væske? Om du har lekkasje på toppen vil du antakelig få mye røyk i eksosen. Er det varmeveksleren som lekker vil nivået av kjølevæaske antakelig stige.

 

For å sjekke dette kan du ta en prøve av kjølevæaksen og sende til analyse. Da ser de om det er salt i den eller eksos i den. Har aldri gjort dette selv - men kanskje disse kan hjelpe?

http://www.ertrading.no/yx-energi-texaco/olje-analyser

Link to post

Takk for svar! Fulgte rådet ditt og havnet til slutt hos Invicta AS:

http://www.invicta.no/1208769/

 

De utfører oljeanalyse hvor det blant annet inngår analyse på kjølevann i oljen. Det er noe vanskeligere å gjøre analyse motsatt vei for å måle om det er olje i kjølevæske, ikke spør hvorfor. Ville jo tro det skulle være greit å påvise hydrokarboner i kjølevæske, men det var det visstnok ikke.

 

Prisen er 656,25.- for basis sjekk hvor det inngår sjekk av ganske mange forskjellige ting relatert til en forbrenningsmotor. Man går frem ved å sende en helt tørr og ren 0,5 liter cola flaske med 1dl olje for test. Sender med et vedlegg med navn, nummer epost etc, så vil de spørre om kredittkort opplysninger. Når rapporten overleveres vil kredittkortet bli trukket. Kommer til å prøve dette, så får vi se hva resultatet blir.

Link to post

74.000,- +++ er fortsatt en god del penger!

 

Høres voldsomt ut å vurdere dette, med så "snille" symptomer du har.

Jeg ville kjørt med kun vann i kjølesystemet en stund, litt lettere å se/smake/lukte om det kommer noe over.

Har selv vært på Yanmarverksted med kjølevannsprøve. Sendte meg hjem igjen siden olja var fin, og jeg ikke mistet mengder med kjølevann.

Link to post

Jeg har samme båt og samme motor. Jeg tror du er unødvendug engstelig. Til meg er kjølevannivået på minimum, når den er kald. Om jeg fyller etter, slik den bli over minste nivå, blir den igjen på minimum etter å ha blitt kjørt varm og deretter blitt kald igjen. En kan derfor tro at det er en lekkasje, om en fyller over minimum ved kaldt motor. Jeg bruker blå frostveske på min motor. Min motor har gått i ca 5300 timer.

Link to post

Ser at du har skiftet fra ?rød longlife frostvæske- til grønn (det finnes visstnok også grønne longlife) har den samme selv på min 3GM30F. Har benyttet denne i 8 år uten problem. Men leste nettopp at denne longlife innholder noen kjemikalier som kan tære opp pakninger i motorer lagd før omkring 1995. Min motor er fra 93 og gått totalt 8000 timer.

 

"heres is what has happened..whoever flushed the old antifreeze did not get it all out.you will have to drain and refill several times to get all the old red antifreeze out. then you can add a 50/50 mix of green antifreeze. dont belive the hype about the red. all good mechanix will tell you to get rid of that crap"- http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070612054432AAL3UCs

Link to post

Jeg er noe betenkt over at en mekaniker fra et Yanmarverksted ikke kan si at det er lekkasje på topp/pakning ved å starte motoren. Jeg tror at det var læregutten du fikk på besøk. Kjølevannet får ofte en hinne av olje på overflaten, om det er lekkasje, men det vises best ved at kjølevannet forsvinner. Jeg ville ha merket meg hvor høyt kjølevannet står i forhold til nivåmerkingen på tanken, så ville jeg kjørt den varm. Når motoren har blitt avkjølt ville jeg sjekket nivået på nytt. Ved lekkasje vil nivået ha sunket meget under nivået det hadde før oppstart. Trykket på kjølevannet kan øke ved lekkasje, slik at motoren "kaster" kjølevannet av seg.

 

At kjølevannet har skiftet farge, har ingen betydning, j.f. innlegg lengre opp i tråden..

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post

 

 

Det jeg har blitt fortalt av VP verskted er at man tester kjølevæasken for CO - da finner man ut om det er lekk toppakning.
Biltema selger 'kjemisett' som skal påvise eksos i kjølevæsken. Betegnelsen, 'Sylinderlekkasjetester', kan være noe misvisende... :rolleyes:
Har ingen erfaring med det, men kanskje andre medlemmer har testet?
Må være i et tilfelle som dette det kan være aktuelt, at man har en mikroskopisk lekkasje. Normalt er det liten tvil dersom toppakningen er defekt. (bobling og/eller olje i ekspansjonsbeholder)
Link to post

Tipper det bare er den grønne kjølevæsken som har reagert med rester av den gamle røde. Ta en skikkelig rens av systemet, med systemrens og rikelig med vann etterpå. Deretter fyller du på ny kjølevæske, og ser om problemet gjentar seg. Jeg tipper at dette vil gjøre at misfargingen ikke kommer tilbake...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Da det ble byttet fra longlife til grønn kjølevæske ble det flushet og renset flere ganger med ferskvann, både før og etter en runde med rensemiddel. Så det skal være svært begrensede mengder rester av denne kjølevæsken igjen i systemet. Finnes det andre årsaker til bobler i varmeveksleren når motoren går annet enn lekasje i toppakning? Skal skifte ut kjølevæsken på nytt og la motoren gå noen timer før vinteropplagring for å se om den samme farge endringen skjer med ny kjølevæske.

Link to post

Du kan ta med litt av kjølevæsken til et vanlig moderne bilverksted. De analyserer raskt dette og kan bl.a. se om det er HC i den etc som indikerer lekk toppakning. Det er gjort på et øyeblikk, og bør ikke koste all verdens, kanskje du har et "fast" verksted som er behjelpelig?

 

Har forresten selv byttet kjøleværske fra "blå" til "rød" på min 3gm30F og opplevd at det er vanskelig å få "flushet" ut all den gamle kjølevæsken. Man må varmkjøre en del for å få ut all gammel væske, dvs få åpning på termostaten. Jeg kjørte flere omganger hvor jeg drenerte og så kjørte inn rent ferskvann (3-4 runder), deretter en runde systemrens. Til sist ny spyling med vann før jeg til slutt kjørte i rød kjøleveske blanding.

Redigert av eXpence (see edit history)
Link to post

Det var det mekanikeren var redd for også. I verste tilfelle en sprekk i toppen, da hjelper det ikke med bytte av topp pakning, og røntgen må til for å verifisere sprekk. Dette koster. Vet ikke hvor lett det er å påvise eksos i kjølevann. Ut i fra hva Invicta sier så er ikke dette så veldig enkelt.. Men en del av innleggene her tyder jo på det motsatte (mulig vi snakker litt forskjellig nøyaktighet på målingene her).

Link to post

Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd. Toppakningen tåler normalt sett mye mindre enn selve toppen, og ryker fra tid til annen.

 

I tillegg trenger du ikke røntgenteste toppen. En godt motorverksted har utstyr får å trykkteste topper. Der varmer de opp toppen til arbeidstemperatur og så trykktester de den. Da vil evt. lekkasjer avdekkes. Det er ikke nok å bare trykkteste uten varme, da en topp godt kan være tett ved 18 grader men ikke ved 80 ...

 

Å påvise HC i kjøleveske er svært enkelt å få gjort, de aller fleste bilverkstder har utstyr for dette, og resultatet får du pronto.

Redigert av eXpence (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...