desses Startet 18.September.2012 Link til dette innlegget Startet 18.September.2012 Hei, Vi har en Omega 36 som har fått en misfarging av kjølevannet. Båten har ferskvanns kjøling med varme veksler mot saltvann samt varmtvannstank. Ved forrige kjølevæskebytte ble det påfylt grønn kjølevæske, denne kjølevæsken har nå gradvis gått over til en gul, mørkegul farge. Tidligere har vi kjørt Long Life kjølevæske og denne har det ikke vært mulig å se noen fargeendring på grunnet fargeutgangspunktet på kjølevæsken, det er derfor uvisst hvor lenge dette har vært et problem. Fargen på kjølevæsken blir mørkere og mørkere desto mer motoren brukes, og vi har nå valgt og ikke å bruke motoren inntil vi har fått en oversikt over problemet. Motoren er en Yanmar 3GM30F og vi mistenker enten en form for kjølevanns lekkasje mot saltvann eller en topp-paknings lekkasje. For å ha en referanse i forhold til reparasjonsavgifter har jeg kikket på nye alternative motorer til båten. D1-30 fra Volvo Penta ser ut som å være en bra match (og er på tilbud i september). Det kan se ut som prisen kommer ned i 74.000.- + demontering & montering, inklusive pant på den gamle motoren. 74.000,- +++ er fortsatt en god del penger! Er det noen som har erfaringer med Yanmar 3GM30F, eventuelt har tips og råd for feilsøking? Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 VPene mine har også grønn kjølevæaske. Når jeg kikker nedi den ser den gulgrønn ut. Kanskje det er på tide å bytte væske? Om du har lekkasje på toppen vil du antakelig få mye røyk i eksosen. Er det varmeveksleren som lekker vil nivået av kjølevæaske antakelig stige. For å sjekke dette kan du ta en prøve av kjølevæaksen og sende til analyse. Da ser de om det er salt i den eller eksos i den. Har aldri gjort dette selv - men kanskje disse kan hjelpe? http://www.ertrading.no/yx-energi-texaco/olje-analyser Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 18.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Takk for svar! Fulgte rådet ditt og havnet til slutt hos Invicta AS: http://www.invicta.no/1208769/ De utfører oljeanalyse hvor det blant annet inngår analyse på kjølevann i oljen. Det er noe vanskeligere å gjøre analyse motsatt vei for å måle om det er olje i kjølevæske, ikke spør hvorfor. Ville jo tro det skulle være greit å påvise hydrokarboner i kjølevæske, men det var det visstnok ikke. Prisen er 656,25.- for basis sjekk hvor det inngår sjekk av ganske mange forskjellige ting relatert til en forbrenningsmotor. Man går frem ved å sende en helt tørr og ren 0,5 liter cola flaske med 1dl olje for test. Sender med et vedlegg med navn, nummer epost etc, så vil de spørre om kredittkort opplysninger. Når rapporten overleveres vil kredittkortet bli trukket. Kommer til å prøve dette, så får vi se hva resultatet blir. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Det jeg har blitt fortalt av VP verskted er at man tester kjølevæasken for CO - da finner man ut om det er lekk toppakning. Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 18.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Vi mistenker også at det forsvinner noe kjølevæske, men lite. Kan også nevne at vi allerede har trykktestet uten å finne denne lekasjen. Har i tillegg påvist bobler i varmeveksleren når motoren går, noe som tyder på dårlig topp pakning(minst). Sitér dette innlegget Link to post
Holte End Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 74.000,- +++ er fortsatt en god del penger! Høres voldsomt ut å vurdere dette, med så "snille" symptomer du har. Jeg ville kjørt med kun vann i kjølesystemet en stund, litt lettere å se/smake/lukte om det kommer noe over. Har selv vært på Yanmarverksted med kjølevannsprøve. Sendte meg hjem igjen siden olja var fin, og jeg ikke mistet mengder med kjølevann. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Jeg har samme båt og samme motor. Jeg tror du er unødvendug engstelig. Til meg er kjølevannivået på minimum, når den er kald. Om jeg fyller etter, slik den bli over minste nivå, blir den igjen på minimum etter å ha blitt kjørt varm og deretter blitt kald igjen. En kan derfor tro at det er en lekkasje, om en fyller over minimum ved kaldt motor. Jeg bruker blå frostveske på min motor. Min motor har gått i ca 5300 timer. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
desses Svart 20.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Har hatt mekaniker fra autorisert Yanmar forhandler på befaring. Han mente det enten var topp eller topp pakning som var gåen. Noen timer senere ringte han tilbake etter å ha konferert med sine kolleger og da frarådet han oss å bruke motoren før problemet var utbedret.. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Om det er lekkasje på toppen vil du miste kjølevann, da det kommer luft (eksos) inn i kjølesystemet og det vil presse ut kjølevann, slik at du må fylle etter nesten hele tiden. Du antydet at det kanskje forsvant litt kjølevann, uten du var helt sikker, da tror jeg ikke det er toppen eller pakningen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
atletico1 Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Ser at du har skiftet fra ?rød longlife frostvæske- til grønn (det finnes visstnok også grønne longlife) har den samme selv på min 3GM30F. Har benyttet denne i 8 år uten problem. Men leste nettopp at denne longlife innholder noen kjemikalier som kan tære opp pakninger i motorer lagd før omkring 1995. Min motor er fra 93 og gått totalt 8000 timer. "heres is what has happened..whoever flushed the old antifreeze did not get it all out.you will have to drain and refill several times to get all the old red antifreeze out. then you can add a 50/50 mix of green antifreeze. dont belive the hype about the red. all good mechanix will tell you to get rid of that crap"- http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070612054432AAL3UCs Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 . Min motor er fra 93 og gått totalt 8000 timer. Da har jeg ennå motor i mange år. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Holte End Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Har hatt mekaniker fra autorisert Yanmar forhandler på befaring. Han mente det enten var topp eller topp pakning som var gåen. Nå vet jeg ikke hvem forhandler du bruker, men mange verksteder vil gjerne mele sin egen kake. Sørg hvertfall for at de kan dokumentere eventuell skade! Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 (redigert) Jeg er noe betenkt over at en mekaniker fra et Yanmarverksted ikke kan si at det er lekkasje på topp/pakning ved å starte motoren. Jeg tror at det var læregutten du fikk på besøk. Kjølevannet får ofte en hinne av olje på overflaten, om det er lekkasje, men det vises best ved at kjølevannet forsvinner. Jeg ville ha merket meg hvor høyt kjølevannet står i forhold til nivåmerkingen på tanken, så ville jeg kjørt den varm. Når motoren har blitt avkjølt ville jeg sjekket nivået på nytt. Ved lekkasje vil nivået ha sunket meget under nivået det hadde før oppstart. Trykket på kjølevannet kan øke ved lekkasje, slik at motoren "kaster" kjølevannet av seg. At kjølevannet har skiftet farge, har ingen betydning, j.f. innlegg lengre opp i tråden.. Redigert 20.September.2012 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Ingar Svart 20.September.2012 Link til dette innlegget Svart 20.September.2012 Det jeg har blitt fortalt av VP verskted er at man tester kjølevæasken for CO - da finner man ut om det er lekk toppakning. Biltema selger 'kjemisett' som skal påvise eksos i kjølevæsken. Betegnelsen, 'Sylinderlekkasjetester', kan være noe misvisende... Har ingen erfaring med det, men kanskje andre medlemmer har testet?Må være i et tilfelle som dette det kan være aktuelt, at man har en mikroskopisk lekkasje. Normalt er det liten tvil dersom toppakningen er defekt. (bobling og/eller olje i ekspansjonsbeholder) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Tipper det bare er den grønne kjølevæsken som har reagert med rester av den gamle røde. Ta en skikkelig rens av systemet, med systemrens og rikelig med vann etterpå. Deretter fyller du på ny kjølevæske, og ser om problemet gjentar seg. Jeg tipper at dette vil gjøre at misfargingen ikke kommer tilbake... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
desses Svart 24.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Da det ble byttet fra longlife til grønn kjølevæske ble det flushet og renset flere ganger med ferskvann, både før og etter en runde med rensemiddel. Så det skal være svært begrensede mengder rester av denne kjølevæsken igjen i systemet. Finnes det andre årsaker til bobler i varmeveksleren når motoren går annet enn lekasje i toppakning? Skal skifte ut kjølevæsken på nytt og la motoren gå noen timer før vinteropplagring for å se om den samme farge endringen skjer med ny kjølevæske. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Det koster under 400 kr med en kjølevannsanalyse fra norsk oljelaboratorium, og svaret kommer raskt. Anbefales. Har gjort det selv de to siste år for å "følge med". Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 (redigert) Du kan ta med litt av kjølevæsken til et vanlig moderne bilverksted. De analyserer raskt dette og kan bl.a. se om det er HC i den etc som indikerer lekk toppakning. Det er gjort på et øyeblikk, og bør ikke koste all verdens, kanskje du har et "fast" verksted som er behjelpelig? Har forresten selv byttet kjøleværske fra "blå" til "rød" på min 3gm30F og opplevd at det er vanskelig å få "flushet" ut all den gamle kjølevæsken. Man må varmkjøre en del for å få ut all gammel væske, dvs få åpning på termostaten. Jeg kjørte flere omganger hvor jeg drenerte og så kjørte inn rent ferskvann (3-4 runder), deretter en runde systemrens. Til sist ny spyling med vann før jeg til slutt kjørte i rød kjøleveske blanding. Redigert 27.September.2012 av eXpence (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 27.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Ok. Så la oss si da, rent hypotetisk, at farge endringen skyldes ikke kritiske årsaker. Hva forårsaker da bobler i varmeveksleren når motoren går? Dette er jo ikke normalt. Sitér dette innlegget Link to post
desses Svart 27.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Btw: Den autoriserte forhandleren vi benytter oss av er Vestfold Elektro-Diesel AS. Skal vistnok være en bra forhandler/verksted uten at vi har alt for mye egenerfaring der. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Nei, bobler i kjølevannet tyder så absolutt på eksoslekkasje. Enten fra toppakning eller fra sprekk i topp. Men det var jo litt rart at ikke mekanikeren hadde utstyr for å detektere eksos i kjølevæsken? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
desses Svart 27.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Det var det mekanikeren var redd for også. I verste tilfelle en sprekk i toppen, da hjelper det ikke med bytte av topp pakning, og røntgen må til for å verifisere sprekk. Dette koster. Vet ikke hvor lett det er å påvise eksos i kjølevann. Ut i fra hva Invicta sier så er ikke dette så veldig enkelt.. Men en del av innleggene her tyder jo på det motsatte (mulig vi snakker litt forskjellig nøyaktighet på målingene her). Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 (redigert) Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd. Toppakningen tåler normalt sett mye mindre enn selve toppen, og ryker fra tid til annen. I tillegg trenger du ikke røntgenteste toppen. En godt motorverksted har utstyr får å trykkteste topper. Der varmer de opp toppen til arbeidstemperatur og så trykktester de den. Da vil evt. lekkasjer avdekkes. Det er ikke nok å bare trykkteste uten varme, da en topp godt kan være tett ved 18 grader men ikke ved 80 ... Å påvise HC i kjøleveske er svært enkelt å få gjort, de aller fleste bilverkstder har utstyr for dette, og resultatet får du pronto. Redigert 27.September.2012 av eXpence (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.