Jump to content

Overladet Sønnak Nautilus batterier. Defekt?

JRK

Recommended Posts

Hei,

Har ikke etterfylt vann på mine 2 år gamle batterier i år. Må innrømme at jeg var bortskjemt med AGM batterier på mine foregående båter. Er selvfølgelig redd for at de har tatt kvelden.

Har merket den siste måneden at batterispenningen har sunket fortere en tidligere. Men samtidig har jeg hatt full fres på både ankervinsj og begge thrusterne. Batteriene har nå blitt ladet gjennom hele helgen. Når jeg kikket ned på cellene var de fuktige, men ingen veske å se :nonod:

Fylte en liter per batteri for å komme noen millimeter over blyplatene. Ladet noen timer, og koplet fra batteriene. Til helgen får jeg prøve med en syrevektsmåler. Men er det noen allrede nå som kan fortelle meg resultatet. Er de helt ødelagte?

Åpne bly-syre er ofte litt mer robuste enn de fleste tror.

Du burde fylle opp til maks-grensen for så å kjøre litt desulfatering på den.

Gjør det to tre ganger med 10 - 15% utlading i mellom og mål deretter syrevekt og kapasitet hvis du kan.

Er du heldig da ville det ikke overraske meg hvis batteriene slet litt, men kanskje bare med noen få %.

Jeg fikk sett dette oftere, så bare vent før du begraver batteriene komplett.

Lykke til !

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Du burde fylle opp til maks-grensen for så å kjøre litt desulfatering på den.

Ser du ned i påfyllingshullet, stikker det en tapp ut fra en av sidene i hullet. Det er opp til denne tappen væsken skal stå.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei,

Takk for svar. Nå fikk jeg målt syrevekten. 1250. Såvidt jeg kan tolke tabeller over spesifikk vekt på batterisyre ved en temperatur på +10 grader celcius så har jeg 60 % av batterikapasiteten igjen. Stemmer dette?

I og med at jeg har fylt nesten 2 desiliter på hver celle, kan man forvente at noe av dette vannet fordamper og at syrevekten kan stige igjen???

Redigert av JRK (see edit history)

I og med at jeg har fylt nesten 2 desiliter på hver celle, kan man forvente at noe av dette vannet fordamper og at syrevekten kan stige igjen???

Normalt skal ikke batterivannet fordampe. Hvis vannet fordamper har du for høy ladespenning over tid = noe galt med laderen din. Sjekk laderen din - at du ikke har over 13.7 V på vedlikeholdslading. Sjekk også hva laderen gir av spenning når du lader delvis nedtappet batteri. Du vil du få en mindre spenning (V) når laderen gir mange ampere (strøm) på en tappet bank (Spenning vil stige når batteriet lades opp) - du bør "normalt" ikke overstige 14.4 V på spenningen under lading. Noen tillater seg å bruke litt batterivann og ligger opp mot 14.7 V under selve ladesyklusen.

Edit - Må legge til at disse Nautilus batteriene i normal tilstand ikke er særlige villige til å holde spenningen oppe selv om det er mange A igjen. Det kan forårsake trøbbel for varmere, kjøleskap m.m. - Noen batcher av disse batteriene funger bra - andre ikke! - Jeg har bare dårlige erfaringer med disse batteriene.

Redigert av dante (see edit history)

Greit det dante, men kan du ellerandre som kan svare på spørsmålene mine?

Vanskelig å si, kommer helt an på hvor ødelagt platene i batteriet er. De kan også fint ha overlevd. Veldig grovt --> Lad opp batteriene fulle - belast batteriene med f.eks 100 w (et par bilpærer) over et minutt og la batteriet hvile noen minutter - hvor havner hvilespenningen. 12.7V = som nytt - 12,5V = slitent. Er syrevekta lik på alle cellene og de måler 1.28 eller tett opptil er det håp om at de kan vare lenge også. Du kan sikker få låne en batteritester på et verksted for å belaste og teste ytterligere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...