JRK Startet 18.September.2012 Link til dette innlegget Startet 18.September.2012 Hei, Har ikke etterfylt vann på mine 2 år gamle batterier i år. Må innrømme at jeg var bortskjemt med AGM batterier på mine foregående båter. Er selvfølgelig redd for at de har tatt kvelden. Har merket den siste måneden at batterispenningen har sunket fortere en tidligere. Men samtidig har jeg hatt full fres på både ankervinsj og begge thrusterne. Batteriene har nå blitt ladet gjennom hele helgen. Når jeg kikket ned på cellene var de fuktige, men ingen veske å se Fylte en liter per batteri for å komme noen millimeter over blyplatene. Ladet noen timer, og koplet fra batteriene. Til helgen får jeg prøve med en syrevektsmåler. Men er det noen allrede nå som kan fortelle meg resultatet. Er de helt ødelagte? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 (redigert) Søg på Sønnak Nautilus herinde og du vil finde... https://baatplassen.no/i/topic/51812-daarlige-soennak-nautilus-batterier/ https://baatplassen.no/i/topic/85591-2-r-gamle-snnak-nautilus-defekte-bedre-alternativer/ https://baatplassen.no/i/topic/74623-er-batteriene-ferdige/ m.fl.. Redigert 18.September.2012 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Åpne bly-syre er ofte litt mer robuste enn de fleste tror. Du burde fylle opp til maks-grensen for så å kjøre litt desulfatering på den. Gjør det to tre ganger med 10 - 15% utlading i mellom og mål deretter syrevekt og kapasitet hvis du kan. Er du heldig da ville det ikke overraske meg hvis batteriene slet litt, men kanskje bare med noen få %. Jeg fikk sett dette oftere, så bare vent før du begraver batteriene komplett. Lykke til ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Du burde fylle opp til maks-grensen for så å kjøre litt desulfatering på den. Ser du ned i påfyllingshullet, stikker det en tapp ut fra en av sidene i hullet. Det er opp til denne tappen væsken skal stå. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 24.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 (redigert) Hei, Takk for svar. Nå fikk jeg målt syrevekten. 1250. Såvidt jeg kan tolke tabeller over spesifikk vekt på batterisyre ved en temperatur på +10 grader celcius så har jeg 60 % av batterikapasiteten igjen. Stemmer dette? I og med at jeg har fylt nesten 2 desiliter på hver celle, kan man forvente at noe av dette vannet fordamper og at syrevekten kan stige igjen??? Redigert 24.September.2012 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 (redigert) I og med at jeg har fylt nesten 2 desiliter på hver celle, kan man forvente at noe av dette vannet fordamper og at syrevekten kan stige igjen??? Normalt skal ikke batterivannet fordampe. Hvis vannet fordamper har du for høy ladespenning over tid = noe galt med laderen din. Sjekk laderen din - at du ikke har over 13.7 V på vedlikeholdslading. Sjekk også hva laderen gir av spenning når du lader delvis nedtappet batteri. Du vil du få en mindre spenning (V) når laderen gir mange ampere (strøm) på en tappet bank (Spenning vil stige når batteriet lades opp) - du bør "normalt" ikke overstige 14.4 V på spenningen under lading. Noen tillater seg å bruke litt batterivann og ligger opp mot 14.7 V under selve ladesyklusen. Edit - Må legge til at disse Nautilus batteriene i normal tilstand ikke er særlige villige til å holde spenningen oppe selv om det er mange A igjen. Det kan forårsake trøbbel for varmere, kjøleskap m.m. - Noen batcher av disse batteriene funger bra - andre ikke! - Jeg har bare dårlige erfaringer med disse batteriene. Redigert 24.September.2012 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Hei, Greit det dante, men kan du ellerandre som kan svare på spørsmålene mine? Får jeg svar på de vet jeg om jeg bør bytte, eller om batteriene kan leve et år eller to til Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Har de nautilusene ikke vært dårlige før , så er de det i hvertfall nå. Har hatt noen sett med disse og aldri mer.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
dante Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Greit det dante, men kan du ellerandre som kan svare på spørsmålene mine? Vanskelig å si, kommer helt an på hvor ødelagt platene i batteriet er. De kan også fint ha overlevd. Veldig grovt --> Lad opp batteriene fulle - belast batteriene med f.eks 100 w (et par bilpærer) over et minutt og la batteriet hvile noen minutter - hvor havner hvilespenningen. 12.7V = som nytt - 12,5V = slitent. Er syrevekta lik på alle cellene og de måler 1.28 eller tett opptil er det håp om at de kan vare lenge også. Du kan sikker få låne en batteritester på et verksted for å belaste og teste ytterligere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 , men kan du ellerandre som kan svare på spørsmålene mine? Får jeg svar på de vet jeg om jeg bør bytte, eller om batteriene kan leve et år eller to til Svaret fikk du av " Jørg " Her er litt om sulfatering . http://www.jenskleven.no/DEV/admin/wysiwyg/uploads/files/S703_StromOmbordDel8.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.