Jump to content

nimbus 3000 med for lavt turtall

Tina&Hans

Recommended Posts

Er propellen nylig bytte sa eier noe om dette? Hvor lenge har han eid båten? Hvis ikke selger har gode svar hadde jeg gått videre og funnet en annen båt.

Mer sansynlig er at dette er noe som har skjedd over tid - defekt turbo, tett ladeluftkjøler, feil på diseslpumpe, feil på matepmupe osv......kan fort bli dyrt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Nimbus 3000 är en trevlig båt på många sätt, jag hade själv en i drygt 20 år och var mycket nöjd.

Man skall dock veta att båten med en TAMD40 motor (c:a 165 hkr) knappast är övermotoriserad, speciellt som båten kanske har blivit en del tyngre med åren.

Kan man hitta en båt med nyare TAMD41B motor (200hkr) så är det att föredra. Eftersom 41 motorn är direktinsprutad så är den dessutom mer ekonomisk.

Det skulle givetvis sprida mer ljus över saken om Du berättar vilken fart som uppnåddes vid maxvarv.

Någonstans kring 18 knop borde väl vara möjligt med en frisk TAMD40. Med 41-motorn nådde min båt 23 knop i goda stunder.

Vad säger den tidigare ägaren, har motorn varvat bättre tidigare? Har försämringen kommit plötsligt eller gradvis?

:fishing:

Siste eier har hatt båten siden 2010 og formidler at turtallet har vært det samme i hele denne perioden. Da jeg prøvekjørte båten i endel vind/sjø søndag, kom den opp i ca 14 knop på 3000 omdreininger med fire voksne og to barn. Dette er da maksfart. Motor ble ikke varmere enn 80 grader. Det er byttet propell i 2007 til en S-8, 18x17, LH. I samtale med sleipner idag sier de at sleipner ville anbefalt 18x15 og at dette ville gitt et turtall på ca 3400 og ca 16 knop (antydning).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...