Jump to content

Hvor fort en GH 14 går med en 9,9? Planer den med en slik motor?

ballsund

Recommended Posts

Hei kjøpte meg i går noe jeg tror er er gh 14 med vindskjerm (han som hadde den visste ikke hvilket merket det var men den er utrolig lik gh-en.

Men da var saken at jeg hadde en 12,5 fots hansvik fra før og med en 9,9 som er trimmet til 13,6( yamaha forresten) da gikk den 20 knop med en person i.

Så nå lurer jeg på hvor fort en gh 14 går med en 9,9 og om den i det hele tatt planer med en slik motor.

Har tenkt å kjøpe noe større som enn 25 hester eller noe lignende men jeg er bare 14 år og har jo ikke lov til å kjøre større motor.

Er det noen som har noen erfaringer?

Takk på forhånd for alle svar;)

Hei, og velkommen til båtplassen!

Du bør lese reglene for å lage titler på trådene her, ellers risikerer du at tråden blir stengt. Du kan redigere de første 30 minuttene.

F.eks. "Hvilken hastighet får jeg på GH14 + Yamaha 13,6HK?" er en tittel som er beskrivende nok.

Dersom du ikke er sikker på båttype, så legg opp et bilde eller to, så får du sikkert svar! :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

gh14 er lagd for å plane lett, og bør gjøre rundt 20 knop med 15hk. (som åpen båt, vindskjerm/dekk gir vekt foran som bremser på farta på disse)

Har sett GH14 plane og gjøre ca 14-15 knop med 2 lette personer ombord og Yamaha 8hk på hekken.

Har du bilder av båten?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Hei kjøpte meg i går noe jeg tror er er gh 14 med vindskjerm (han som hadde den visste ikke hvilket merket det var men den er utrolig lik gh-en.

Men da var saken at jeg hadde en 12,5 fots hansvik fra før og med en 9,9 som er trimmet til 13,6( yamaha forresten) da gikk den 20 knop med en person i.

Så nå lurer jeg på hvor fort en gh 14 går med en 9,9 og om den i det hele tatt planer med en slik motor.
Har tenkt å kjøpe noe større som enn 25 hester eller noe lignende men jeg er bare 14 år og har jo ikke lov til å kjøre større motor.

Er det noen som har noen erfaringer?

Takk på forhånd for alle svar;)

Spiller jo egentlig ingen rolle om du bare har en 9.9hk, den går fremdeles over 10knop og du bryter reglene.
Så enten foreslår jeg at du får tak i en 25-30hk med engang, eller setter på en 6hk og du slipper å tenke på regelbrudd.

Var med å teste en GH14 med 9,9 HK nå i sommer. Med 2 voksne og 1 barn i gjorde den 14 knop. Med bare 1 voksen ombord dro den seg opp i 18 knop. Kommer seg fint i plan med en 9,9 hester så lenge du ikke laster båten for tung.

At din båt har vindskjerm innebærer jo at den er noe tyngre og ikke minst fanger mer vind enn den åpne båten jeg var med å teste. Vil tro dette betyr at du vil få noe dårligere resultat enn hva vi opplevde.

Hadde nok sikkert gjort seg med en 25 HK på den båten, men som det blir antydet over her så blir det jo nok et regelbrudd. Som båtfører under 16 år har du ikke lov til å kjøre båt som har mer enn 10 hk eller som går fortere enn 10 knop. Foreløpig bryter du bare den ene av disse reglene.

Redigert av Dolfin (see edit history)

Takk for alle svar, men angående 10 knopsregelen så tenker jeg slik at jeg betaler bensina selv og det er ikke vits i å ligge på full gass hele tiden så hvis båten holder seg i plan i circa 12-13 knop tror jeg ikke det har så mye å si så lenger man kjører forsvarlig og ikke leker seg eller terger på seg andre.

Har forresten ingen rattstyring på den foreløpig så den blir vel ikke så framtung når jeg sitter bak og styrer.

Skal hente båten neste uke så blir vel lagt ut noen bilder da;)

Har du solgt hansviken viss nei hva skal du ha for den.

gh 14 std fart med 9,9 16,5 knop med 1,pers to pers 15.1 knop i følge yamaha kjøre fakta

15 hk 1.pers 21,6 og 2 pers 19,8

gh 14 delux 9,9 yamaha 1.pers15,6 og 2.pers 14,0

gh 14 delux 15 hk1.pers 20,5 og 2.pers 18,5 alt i følge yamaha kjøre fakta.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Jeg hadde en selfa 14 som jeg bygde selv. Fikk høre at det var samme skrog som gh 14, noe som stemte greit med bilder av begge. Mariner 10 viking først(15hk) gikk vell da i rundt 20 knop.

Bytta til 25 hester som passet mye bedre. Lettere i plan og mere fart.. Målte aldri farten men vil tippe 25-27 knop med 25..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...