NovaMan Startet 19.September.2012 Link til dette innlegget Startet 19.September.2012 Hei Jeg har hatt ubudne gjester om bord som har latt kalesjen stå åpen, og resultatet er at rommet hvor batteriene står har blitt oversvømmet. Jeg vet ikke hvor lenge de har stått slik, men det kan være en ukes tid. Det ser ut som batteriene har kokt (masse hvitt belegg på alle polene), og spenningen er nede på ca. 4,5V på alle batteriene. Kan batteriene reddes, eller det er bare å anskaffe nye? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 (redigert) Batteriet i jolla mi fungerer enda, etter 12 timer opp-ned i saltvann for noen år siden. Redigert 19.September.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Lovart låring Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Prøv å lade de opp. De kan jo funke. Det er sikkert en eller annen tråd som tar opp dette her på BP au, så det er bare å søke seg frem til de beste tipsene. Lykke til! Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Lovart låring Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 Jeg søkte på "batteri under vann og fikk opp et par tråder. her er noe av det som sto der. Hvordan det er med gelbatteri vet jeg ikke, men jeg har et 75 ah Biltema-batteri som kom under vann etter bare 14 dager. Fikk satt en liten batterilader på og lot denne stå på i mange dager (4amp lader). Resultatet var at det hadde en hvilespenning på 12,8 og lader greit på 14,4 i båten nå. Batteriet lever altså i beste velgående også nå etter 3 år. :) Går nok bra dette! De som ikke er gele batteri begyner å lukte Klor etter kort tid hvis de er ødelagte. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
sofa Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 hei hvis det er syrefylte baterier er det da ikke bare å tømme ut den gamle syra og helle på ny Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 19.September.2012 Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 4,5 V? Da tror jeg du kan forberede deg på å glemme dem. Mulig du får ladet dem, men tipper restevnen er rimelig liten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.