Jump to content

Badeplattform ødelegger sjøegenskaper, fakta eller myte?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Noen som har faktisk erfaring at båter med ettermontert badeplattform faktisk får dårligere sjøegenskaper, eller på andre måter har hatt dårlige erfaringer med slike plattformer?

 

Ser et det er en gjennganger med skepsis ifht plattformer og sjøegenskaper, men baserer det seg på forumsteori eller faktiske erfaringer?

 

Utseendet til slike plattformer kan drøftes i en annen tråd.

Link to post
Share on other sites

Jeg bygde jo utvidet badeplatting på gamle "Escada", Princess35. Jeg så for meg den gang at en stor aktersjø faktisk kunne løfte opp akterskipet og i værste fall "broace" båten, hvis bæringen på plattingen ble for stor. Prøvde å redusere faren ved å åpne badeplattingen inn mot akterspeilet slik at vannet kunne drenere her hvor trykket vil bli høyest. Nå kom jeg aldrig ut for slik sjø så jeg fikk testet ut teorien (heldigvis)

 

2010_03_24_005.jpg

 

Jeg tok heller ikke for hardt i følte jeg og unngikk å falle for fristelsen til å lage plattingen for stor. Plattingen fungerte utmerket til vårt bruk, med god klaaring til sjøen både ved 6 og 20 kn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...