Jump to content

Hvordan overlever påhenger i boblehavn og 30 kuldergader ?

oslofjord

Recommended Posts

Trenger vintertips for 4 taks påhenger i boblehavn. Alle inspill velkomne men mest interessert i tips fra dere som faktisk har påhengeren ute hele året og da er det vel mest vestlendiger som lar påhengerne stå ute til juletorsken er fisket. (Dog kan vel minimumsteperaturen i løpet av vinteren bli noe lavere på Østlandet enn ute i Golfstrømmen)

Stemmer det at propellen bør stå nedsenket i vann, altså ikke bikke opp motoren om vinteren pga faren for frossset vann i motor ?

Kan det være risikabelt for motor å starte opp i 10 kuldegrader ?

Kan det være undødig sllitasje på motor å starte opp hvis ca 0 grader ?

Dersom det i lufttemperatur er fare for isdannelse, så er det sikrere å ha motoren nedsenket, dersom det er fare for at sjøen fryser, don't

Risikabelt?Tror ikke det, men kan være tungstartet

Slitasje, I guess pakninger osv er elendige osv når de er isbiter så ja.

30 kuldegrader...sikker på du ikke bare vil slenge motoren invendig i båten din?

hmm... 30-blå---- da vurderer jeg ikke å legge ut på tur gitt.....

har seilt i 15 blå og det var egentlig en veldig ok opplevelse, men 30.... jeg tror det er noe sånt som mange hundre prosent verre.

Om motoren overlever i den temperaturen og funker når det blir mildere igjen, kan andre svare bedre enn meg på.

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg stilte trådstarters spørsmål til en mekaniker hos Oslo Marineservice (spurte ang. Suzuki DF140). Fikk til svar at motoren har best av å stå opptiltet og helt ute av vannet uansett temperatur. Det er ingen fare for frostspreng fordi kjølekanalene dreneres så godt når motoren tiltes opp, at vannet har masse plass å utvide seg på. Å la motoren stå nedtiltet store deler av vinteren gir derimot stor fare for tæring.

Ved minusgrader kan frossent vann i kjølekanalene føre til dårlig kjøling. Mekanikeren sa at man derfor skal tilte ned motoren og la den stå nedtiltet i et kvarters tid før man starter, slik at is rekker å tine i den delen av motoren som står under vann.

Etter oppstart skal så motoren gå på tomgangsturtall frem til vannet i kontrollstrålen begynner å bli lunkent, før motoren belastes hardt. Dette for å være sikker på at eventuelle isklumper i kjølekanaler inne i motoren tiner opp og ikke gir dårlig vannsirkulasjon.

Redigert av Kaptein Båtløs (see edit history)

Takk for svar !

Satser på å kosekjøre til ut i November en gang i varmegrader for hyggens skyld og fordi motoren vel har godt av bevege litt på seg.

Satser på flere turere fra mars avhengig av luft og vanntemp.

Har vel ikke planer om turer i kuldegrader, men lurere bare på om motoren mistrives med det-

Når det gjelder 30 minus i trådstart gjelder det hvilke kulde motoren kan komme til å måtte tåle en februardag i boblehavn i Oslofjorden

Redigert av oslofjord (see edit history)
  • 4 år senere...

Jeg spurte sjefsmekanikeren hos Herholdt Andersen i Tønsberg. Han anbefalte å la motoren være i vannet om vinteren forutsatt at du ligger i boblehavn.

Jeg har hørt at noen trer en stor pose rund motoren og fyller opp med frostveske, sikkert greitt hvis strømmen går og boblehavna fryser til når det er 30 blå !  Sikkert en billig forsikring !

Er det noen som vet hvor man kan få tak i slike poser for dette formålet ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...