oslofjord Startet 21.September.2012 Link til dette innlegget Startet 21.September.2012 Trenger vintertips for 4 taks påhenger i boblehavn. Alle inspill velkomne men mest interessert i tips fra dere som faktisk har påhengeren ute hele året og da er det vel mest vestlendiger som lar påhengerne stå ute til juletorsken er fisket. (Dog kan vel minimumsteperaturen i løpet av vinteren bli noe lavere på Østlandet enn ute i Golfstrømmen) Stemmer det at propellen bør stå nedsenket i vann, altså ikke bikke opp motoren om vinteren pga faren for frossset vann i motor ? Kan det være risikabelt for motor å starte opp i 10 kuldegrader ? Kan det være undødig sllitasje på motor å starte opp hvis ca 0 grader ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Tobby Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Dersom det i lufttemperatur er fare for isdannelse, så er det sikrere å ha motoren nedsenket, dersom det er fare for at sjøen fryser, don't Risikabelt?Tror ikke det, men kan være tungstartet Slitasje, I guess pakninger osv er elendige osv når de er isbiter så ja. 30 kuldegrader...sikker på du ikke bare vil slenge motoren invendig i båten din? Sitér dette innlegget Link to post
hjg Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Har hatt båten (Beneteau antares 650, m/suzuki df100) liggende ute i 3 sesonger nå, og har ikke hatt noe problem med det, har motoren stående nede når de er kaldt, pga temperaturen lever så og si ikke algene, så gror ikke heller.. Har vel ikke vært mer enn 15-20- men.. bruker og sjekke om det kommer kjølevann er vel eneste jeg kan komme på... mvh hjg Sitér dette innlegget bruk vest! Link to post
oslofjord Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Takk for tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 (redigert) hmm... 30-blå---- da vurderer jeg ikke å legge ut på tur gitt..... har seilt i 15 blå og det var egentlig en veldig ok opplevelse, men 30.... jeg tror det er noe sånt som mange hundre prosent verre. Om motoren overlever i den temperaturen og funker når det blir mildere igjen, kan andre svare bedre enn meg på. RSL Redigert 21.September.2012 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
FredrikW Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 (redigert) Jeg stilte trådstarters spørsmål til en mekaniker hos Oslo Marineservice (spurte ang. Suzuki DF140). Fikk til svar at motoren har best av å stå opptiltet og helt ute av vannet uansett temperatur. Det er ingen fare for frostspreng fordi kjølekanalene dreneres så godt når motoren tiltes opp, at vannet har masse plass å utvide seg på. Å la motoren stå nedtiltet store deler av vinteren gir derimot stor fare for tæring. Ved minusgrader kan frossent vann i kjølekanalene føre til dårlig kjøling. Mekanikeren sa at man derfor skal tilte ned motoren og la den stå nedtiltet i et kvarters tid før man starter, slik at is rekker å tine i den delen av motoren som står under vann. Etter oppstart skal så motoren gå på tomgangsturtall frem til vannet i kontrollstrålen begynner å bli lunkent, før motoren belastes hardt. Dette for å være sikker på at eventuelle isklumper i kjølekanaler inne i motoren tiner opp og ikke gir dårlig vannsirkulasjon. Redigert 21.September.2012 av Kaptein Båtløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 dette gjelder sikkert ikke eldre motorer, jeg har alltid hørt at motoren skal stå nede ved minusgrader. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Det hadde jeg også hørt, derfor spurte jeg. Hadde lite lyst til å ha en relativt ny motor stående nedtiltet i sjøen over en lengre periode. Det er nok alltid tryggest å sjekke opp med produsenten hva som er gjeldende anbefaling for akkurat den motoren du selv har, uansett årgang. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 25.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 (redigert) Takk for svar ! Satser på å kosekjøre til ut i November en gang i varmegrader for hyggens skyld og fordi motoren vel har godt av bevege litt på seg. Satser på flere turere fra mars avhengig av luft og vanntemp. Har vel ikke planer om turer i kuldegrader, men lurere bare på om motoren mistrives med det- Når det gjelder 30 minus i trådstart gjelder det hvilke kulde motoren kan komme til å måtte tåle en februardag i boblehavn i Oslofjorden Redigert 25.September.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mustique Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Jeg spurte sjefsmekanikeren hos Herholdt Andersen i Tønsberg. Han anbefalte å la motoren være i vannet om vinteren forutsatt at du ligger i boblehavn. Jeg har hørt at noen trer en stor pose rund motoren og fyller opp med frostveske, sikkert greitt hvis strømmen går og boblehavna fryser til når det er 30 blå ! Sikkert en billig forsikring ! Er det noen som vet hvor man kan få tak i slike poser for dette formålet ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.