Jump to content

Ny lensepumpe, anbefalt kapasitet og bør det være automatikk ?


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Lensepumpen min har tatt kvelden. Merket at den ikke gav lyd lenger (var en slik som kjenner etter om det er vann med jevne mellomrom).

 

Åpna dørken (den er montert skjult :headbang: ) for å sjekke litt, og finner da også at det stykket der slangen er koblet på, er bristet, og knekker rett av når jeg tar på det.

 

Det var mao på høy tid å skifte (båten er 8 år) :eek: .

 

Så da er valgets kvaler : Hvor stor kapasitet bør denne pumpen ha ? Jeg har en maks høyde under dørk på 13 Cm, så det utelukker de pumpene med aller størst kapasitet. Særlig over 3-4000 l/t tror jeg ikke jeg kommer under den høyden. Er det tilstrekkelig tro ?

Båten er 31 fot seilbåt, og jeg har en manuell + en mobil elektrisk 12 v pumpe i tillegg (har bare mekka en med løs slange og Sig tenner kontakt og pumpe med bra løfte høyde så jeg kan slenge slangen gjennom en luke.)

 

Lurer også på dette med automatikk. På den ene siden er det greit å bare sette pumpa på, så starter den automatisk når det trengs (hadde en lekkasje tidligere der hele vanntanken tømte seg, og da var det greit at det ble lenset så ikke hele dørken fløt.) På den annen side risikerer man jo at selve automatikken svikter, selv om pumpa isolert sett virker.

 

Så jeg er i tvil, robust pumpe for å starte manuelt ved behov, eller automatisk pumpe som alltid skal stå på, og begynner å gå så snart det er behov for det.

 

Og i fall automatikk : Innebygget i pumpa med sense/test eller ekstern vippe/flotør typen ?

 

Hva anbefales ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg har tenkt tanken på to pumper selv.

En kraftig robust pumpe via manuell bryter, og en annen med nivåbryter (og kanskje alarm), gjerne koblet rett på batteri, så den vokter skuta selv når man ikke er ombord.

For en pumpe med flotør stjeler vel ikke strøm før det er noe vann å pumpe på ...?

 

Kan man koble disse til samme slange, via forgrening og en tilbakeslagsventil pr pumpe ?

 

Vil to pumper på samme slange gi dobbel pumpe kapasitet, eller blir selve slangens kapasitet da en begrensning ?

 

2 pumper vil uansett være som både belte og bukseseler da sannsynligheten for at to pumper svikter i en kritisk situasjon vel er mindre enn at 1 gjør det....?

Som seiler ser jeg for meg både kortere og etter hvert lengre havkryssinger, så dette vil jeg gjerne ha optimalt....

 

Hvordan har dere andre praktisert dette ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg har to pumper bak, en som er sense og dermed tømmer ut regnvann eller annet vann som kommer inn. Fungerer jo også når båten ligger i havn. Den andre er en stor manuel nødpumpe (Rule 3700). Er aldri brukt, men ment for å være der skulle jeg få sprekk i skrog, slange havari eller lignende. I tillegg har jeg vannalarm, fordi den minste pumpen klarer ikke å ta unna alt vannet som kommer skulle en inntakslange begynne å sprekke f. eks.

 

Så Ole Brumm taktikk her, Ja takk begge deler

Link to post

Hei.

 

Lensepumpen min har tatt kvelden. ....................

 

 

.................. Jeg har en maks høyde under dørk på 13 Cm, så det utelukker de pumpene med aller størst kapasitet. ..............................

 

 

 

Hva anbefales ?

 

Hva med å montere en pumpe som bare har sugeslangen under dørken?

Monterte sjøl en slik i sommer og det fungerer helt fint. Problemet nå er kanskje at jeg må frostsikre pumpa siden den ligger "helt oppe i dagen"?

Tidligere låg jo pumpa helt i bunnen av båten og da var det forhåpentligvis nokså frostfritt :sweat: ?

Link to post

 

 

Hva med å montere en pumpe som bare har sugeslangen under dørken?

Monterte sjøl en slik i sommer og det fungerer helt fint. Problemet nå er kanskje at jeg må frostsikre pumpa siden den ligger "helt oppe i dagen"?

Tidligere låg jo pumpa helt i bunnen av båten og da var det forhåpentligvis nokså frostfritt :sweat: ?

 

God ide! Da er den også klar hele tiden. Skaff da en selvsugende uten tilbakeslagsvntil og se om du får montert den slik at ikke det blir liggende noe vann i pumpehuset. Ikke så farlig med frostsikring da.

 

Link to post

God ide! Da er den også klar hele tiden. Skaff da en selvsugende uten tilbakeslagsvntil og se om du får montert den slik at ikke det blir liggende noe vann i pumpehuset. Ikke så farlig med frostsikring da.

 

En impellerpumpe vil alltid ha vann stående i pumpehuset pga pumpens konstruksjon. Ikke mye vann, men nok til at den kan fryse i stykker. En sentrifugalpumpe vil la vannet renne tilbake, men denne er ikke selvsugende,

Link to post

Jeg har den minste rule-pumpa av den nedsenkbare typen. Valgte den pga svært trang kjøl. Ville jo ha den dypest mulig for å få ut mest mulig vann. Festet den til ett avlangt, litt tungt flattjern som passer til kjølens bredde. Trengs det rengjøring av pumpa løfter jeg alt opp, renser, og senker den ned igjen. Det var umulig å komme til å få skrudd den fast. Pumpa funker enda etter mange års bruk.

Nivåbryteren derimot varte bare to år. Også den fra rule av vippetypen. Denne var bare koblet til alarm slik at en plutselig lekkasje blir tidlig varslet. En gang jeg skulle ut gikk alarmen så snart jeg slo på hovedstrøm, uten at det var vann ombord. Bryteren var helt av, men likevel slo den strømmen på. Hadde nivåbryteren vært koblet utenom hovedstrømbryter til pumpa ville nok batteriet vært flatt, og det uten å lense en eneste dråpe.

Jeg er klar over at noen er avhengige av automatisk lensing, men min båt er tett om det regner, så jeg nøyer meg med inspeksjon før og etter bruk av båten. Alarm mens jeg bruker båten ville jeg ikke vært foruten. En vet jo aldri når det ryker en slange, eller en lekkasje rundt aksling.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Du kan koble bryter utenom automatbryteren. Har det slik på de fleste av båtens tilsammen 5 hovedlensepumper og 2 minipumper som suger helt det siste vannet. Min erfaring er at både vippe og innebygde automatbrytere har kort levetid. Det som har levd lengst hos meg er rules røde vippebryter. Den siste som sviktet meg var en innebygd. Jeg har to 1500 gallon pumper, to 500 gallon, en 360 og noen små. Så tidligere eiere av båten har sikret det godt. Har også med at hver seksjon har egne pumper.

Link to post

Du kan koble bryter utenom automatbryteren. Har det slik på de fleste av båtens tilsammen 5 hovedlensepumper og 2 minipumper som suger helt det siste vannet. Jeg har to 1500 gallon pumper, to 500 gallon, en 360 og noen små. Så tidligere eiere av båten har sikret det godt. Har også med at hver seksjon har egne pumper.

 

Utover det er båten tett og trygg?

 

Link to post

Eg har liggende en nivåbryter som eg ein dag skal ta meg jobben å koble opp, trur eg.

Det er en grå "dings" med en lang tynn slange, og ei opp ned trekt-liknande sak som skal monteres i kjølen. Når vannet stiger, så blir det luft-trykk oppover i slangen, og bryteren slår inn. Elektronikken kan dermed stå tørt oppe i salongen, sammen med en sugepumpe.

Er det noen som kjenner patenten , og har erfaring ?

 

Forøvrig så er eg usikker på om eg har funksjonell lensepumpe ombord...mulig den står fast pga lite bruk. Hva gjør at en trenger 5 pumper? Er det noe i forsikring som omtaler lensepumper, krav til antall, størrelse osv ?

Eg fikk den følelsen ein får når en har sviktet litt på sikkerheten eg nå....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det har nok med å gjøre at det wr egen lensing i ulike seksjoner i båten, uten limberholes i mellom. Tillegg har tidligere eiere brukt båten mye på overfarter til Danmark, og tydelig vært bekymret for alt som mulig kan gå galt, både i form av antallet brannslukkere, branntepper, brannvarslere, mekanismer for å hindre akslingen å skli ut om koblingen løsner etc etc. Tre av pumpene, i tillegg til de manuelle, var standardutrustning som ny og er også beskrevet i den opprinnelige brukerdokumentasjonen i båten.

 

På den annen side: en pumpe har oppgitt kapasitet uten motstand og løftehøyde. Den reelle kapasiteten er mye lavere. Om man får et hull, eller det ryker en større gjennomføring, så trenger man rimelig stor kapasitet for å holde skuta flytende om man ikke er rask på avtrekkern i å få tettet dette, og det er lett tilgjengelig.

 

Enkelte har jo laget ekstrakobling på motorens kjølevann for å kunne benytte motoren til lensing om nødvendig. Ingen dum ide om man virkelig kommer i en situasjon hvor man trenger det.

 

Nå er det jo slik at både automatbrytere og lensepumper er forbuksvare, og sjansen for at en ikke virker er jo passe stor. Jeg har i mine år med båd skiftet minst en sak i året hvert år da det går i stykker, eller står seg i stykker eller hva som er årsaken. I år har jeg byttet en bryter, og har nok en til som bør byttes da den henger seg opp i grov sjø. Dvs eller annet i den slår inn selv om selve vippen ikke går opp. Pumpen tørrkjøres da, og blir rimelig varm, og jeg hører ikke dette før vi skrur av maskinene. Tror derfor utskiftning blir på årets budsjett.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

nordan famely 27 : Dvs eller annet i den slår inn selv om selve vippen ikke går opp. Pumpen tørrkjøres da, og blir rimelig varm, og jeg hører ikke dette før vi skrur av maskinene.

 

Det er derfor jeg bare har vippebryteren tilkoblet alarm. Så starter jeg pumpa med egen bryter hvis alarmen går. Er vippebryter bare tilkoblet pumpa vet man jo ikke hva som skjer da jeg ikke hører pumpa under fart, og heller ikke ser utløpet til lensing fra førerplass. Men klart, det er ikke brukbart når ingen er i båten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...