Jump to content

Fungerer "Captain Trolley" for tetting av ovale skrogvinduer?

mentor70

Recommended Posts

Jeg har en båt med mange ovale skrogvinduer, og et par av vinduene har små lekkasjer på undersiden av vinduene. Jeg har dratt til alle skruene, og det reduserte lekkasjene noe, men det kommer fortsatt litt inn. Jeg har funnet ut at lekkasjene kommer mellom stålrammen og skroget. Jeg har nå tenkt til å gå til med "Captain Trolley" rundt hele vinduet, men er usikker på hvordan denne tyntflytende massen vil fungere på undersiden av vinduet. Vil massen bare renne nedover skroget, eller trekker den også oppover i eventuelle sprekker på undersiden av rammen (vann trekker langt oppover fra undersiden)?

Du kan jo gjøre det skikkelig med en gang.

Søk på Terostat på forumet.

Du demonterer vinduet, påfører produktet under flensen på ytterdelen og skrur det på plass. Overskytende er bare å "nappe" bort.

Dette produktet minner om tyggegummi og er laget for formålet. Finnes å få kjøpt hos de fleste caravanforhandlere med verksted.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ja, det er Rutgerson-vindu av typen Oval.

Jeg har kontaktet Rutgerson og fått tilsendt monteringsanvisningen, men det er en relativt omfattende jobb, og når lekkasjen er såvidt liten så håper jeg at jeg ikke trenger å demontere alt.

Spennende med stoffet Terostat som VannTro nevner.

Ksnes: Hvor kaldt var det når du ikke fikk C.T. til å herde?

Kanskje det kan hjelpe på dersom jeg setter på varme inni i båten?

Det er skrudde vinduer......HALLO !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takk for informasjonen VannTro. Jeg er veldig interesert i å teste ut Terostat, men jeg har en bekymring som du kanskje kan svare på:

Jeg har snakket med produsenten av båten og det er benyttet mye tetningsmasse rundt disse vinduene originalt. Årsaken til dette er fordi skroget krummer litt der vinduene sitter. Jeg innbiller meg derfor at rammene sitter godt "limt" fast i skroget. Vil jeg i det hele tatt klare å få de ut 1 cm slik at jeg får sprøytet Terostat bak dem? Jeg vet ikke hvilken tetningsmasse som er benyttet, men jeg antar det er Sikaflex (eller annen masse som herder/limer).

At å ta jobben i flere omganger er bra, er også minn erfaring. Til slutt ser en at det ikke kryper mer inn av væsken. Og da er det også tett. Ellers er min erfaring at det blir mye søl dersom en påfører stoffet rett fra flasken. Så jeg har brukt engangssprøyter med forholdsvis tykk nål. Da er det mye enklere å få det på plass der en vil ha det (gjerne inn under en vinduspakkuing) uten søl.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg innbiller meg derfor at rammene sitter godt "limt" fast i skroget.

Det tror jeg ikke. Produsenten har nok brukt noe butyl lignende stoff, særs hvis det er krumming i skroget hvor vinduene er montert.

Dette finner du fort ut av. Demonter de 6 skruene, ta vekk inner-ringen, fest vinduet i noe tau elns så det ikke detter i sjøen, eventuellt få en til å passe på/ holde på utsiden, press vinduet ut med håndmakt.

Er det brukt sika elns sitter det bom fast og du må til skjære det ut med pianotråd elns.

Egentlig har jeg lite tro på at det lekker rundt innfestingen til vinduene dine.

Jeg tror heller det lekker inn ved pakningen og eller o-ringen til vriderne.

Prøv først å rengjøre pakningen og anleggsflaten godt, smør bittelitt silikonfett på pakningen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...