Ingvarjg Startet 21.September.2012 Link til dette innlegget Startet 21.September.2012 (redigert) Skum i skroget er noe drit, trodde båten min var fri for dette, men neida. Demonterte en del rundt dieseltanken i går i håp om å finne en lur plass å montere gjennomføring til Eberen, men det prosjektet ble raskt avløst av et nytt, da jeg fant ut at en ca 20 cm bred spalte mellom bakkant av tanken og skottet foran maskinrommet var fylt med skum. Vått skum. Skummet gikk helt ned til bunnen av båten, fuktfelle de lux, så jeg reiv ut alt sammen og fant ut at det lå 15 cm vann i bunnen av båten, foran maskinromsskottet. Jeg koblet om en lensevannsslange og stakk den nedi, og fikk lenset ut alt sammen. Vannet har nok blitt samlet opp over flere år, kanskje helt siden båten var ny (2007-modell). Jeg regner med at vannet kommer inn i skjøten bak fenderlista, tviler på at det er regnvann (fristet IKKE å smake), tror dette kommer når man er ute i såpass sjø at bølgetoppene slår oppunder fenderlista, for da har jeg sett vanndråper i utstyrsrommene under benkene. Har ellers aldri sett vann noe sted inne i båten uansett hvor mye det regner. Det er støpt inn drensrør i bunnen som ender i maskinrom, hvor fremre åpning er vet jeg ikke, men det er nok temmelig langt fremme der båten ligger høyere i vannet, siden vannet jeg fant i går ikke har rent igjennom. Spørsmålet blir da, hva gjør jeg med dette? Jeg tenker å montere en lensepumpe i bunnen foran maskinromsskottet, pumpene i maskinrommet tar jo ikke dette vannet. Den pumpa jeg evt monterer blir da kanskje brukt en gang i året, som sagt så regner jeg med at vannet jeg har funnet har blitt samlet opp gjennom flere år, så iallfall slik ut på fargen på vannet. Er det da krise at det ikke er helt tett bak fenderlista, kan jeg slå meg til ro med at det er slik, eller må jeg gjøre noe med det? Tenker på om dette kan føre til større problemer etterhvert. Redigert 21.September.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 2007 - 2012.... 5 år, hva med å reklamere ovenfor forhandler? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
VannTro Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Her blir jeg bare matt..... Skum beregnet til oppdrift skal ha maksimalt vannopptak(om jeg husker rett) på 2-4%. Om skummet ditt er der som oppdriftsmiddel så er det benyttet feil produkt. Skum som ikke er beregnet som oppdriftsmiddel har bare 60-70% tette celler og fungerer som svamp. Nå er vel Delta en aluminiumsbåt og skummet har kanskje bare en misjon: Støydemping. Uansett, alt skum er vannbestandig, så det vil ikke råtne eller gå i oppløsning, men du kan jo få luktproblematikk i forbindelse med råttent vann. Tror jeg hadde stilt produsent/leverandør en del kritiske spørsmål ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ivar Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 (redigert) Tipper at skummet her er beregnet som avstivning / lyddemping og ikke som oppdrift her er hva de sier selv: http://www.deltapowe...e/tillverkning/ I en tid när många tillverkare tävlar om de mest kostnads- och tidseffektiva metoderna att producera båtar går Delta åt motsatt håll. Här konstrueras båtarna utifrån filosofin om att en bra båt måste få ta tid, att det är detaljerna som gör skillnad. Arvet från många år av segelbåtstillverkning är tydligt. Kan virke som at de her rett & slett har brukt feil skum til formålet....? Enig med VannTro, noen kritiske spørsmål er på sin plass Redigert 21.September.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ingvarjg Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 (redigert) Båten er tatt ut tidlig i 2007 og reklamasjonstiden er nok ute. Skummet er nok ikke beregnet for oppdrift, men for støydemping, da det kun lå skum mellom maskinromsskottet og dieseltanken, som ligger under kabinen. Alt for lite til å gi oppdrift. Skroget er forøvrig ikke aluminium, men vakumstøpt med divinylcell og vinylester. Uansett, skummet er tatt ut og vannet lenset. Hva gjør jeg med dette, er det kritisk at det er helt 100% tett i skrogskjøten bak fenderlista, eller er det ikke noe problem om det kommer noen dråper nå og da, så lenge jeg legger opp en lensepumpe der som kan kjøres neste gang det trengs (kanskje om et halvår eller noe slikt)? Redigert 21.September.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Tror jeg ville tatt en prat med leverandør/produsent i alle tilfelle. Selv om reklamasjonstiden er ute, kan det jo være de tar på seg ansvaret for at det er benyttet feil produkter i produksjon. Særlig hvis du kan bevise det.. Bilfabrikker som oppdager feil tilbakekaller biler selv om de er eldre enn 5 år. Kan jo være de vil opptre anstendig, istedenfor at denne saken "eksploderer" på BP eller i annen presse.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ingvarjg Svart 21.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Kan jo godt ta kontakt med dem, men hva i all verden skal jeg kreve derfra? Skummet har jeg tatt ut, så mer er det vel ikke å gjøre med den saken? Kan jo være så grei at jeg informerer dem, men da tar jeg heller kontakt med Delta i Sverige enn importør i Norge trur jeg... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.September.2012 Link til dette innlegget Svart 21.September.2012 Hva gjør jeg med dette, er det kritisk at det er helt 100% tett i skrogskjøten bak fenderlista, eller er det ikke noe problem om det kommer noen dråper nå og da, så lenge jeg legger opp en lensepumpe der som kan kjøres neste gang det trengs (kanskje om et halvår eller noe slikt)? Det skal da ikke være lekkasje mellom skrog og overbygg. Her benyttes nomalt elastisk lim/fugemasse i skjøt og det er fort gjort å gjøre feil. Det er nok at en montør gikk tom for fugemasse i den siste patronen og dro utover det han hadde lagt slik at det ble masse hele veien, men for tynt. Caravan bransjen slet med dette og gikk over til tetningsmasse på rull, da eliminerte de denne typen feil. Var det tomt på rullen måtte de hente en ny. Snakk med produsent og spør om det er benyttet masse i skjøt og påpek lekkasje om de bekrefter dette. Da er det snakk om en produksjonsfeil og da bør de være imøtekommende uansett om båten er litt over 5 år gammel. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ingvarjg Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Jeg har nå demontert en del for å komme til innersiden av skroget. Det lekker ikke mellom skrog og overbygg, men fra bakre del av vinduet som går rundt hele overbygget, på styrbord side. Det lekker ikke i regnvær, men når jeg går i en del sjø så beveger vel ting litt på seg slik at vannet kommer igjennom. Dette lurte meg til å tro at det måtte være i skjøten mellom skrog og overbygg det lakk. Det er lagt tetningsmasse mellom vindu og overbygg på utsiden, og det er nok her det kommer igjennom. Tetningsmassen som er der har fått noen svarte flekker og det kan se ut som om den har sluppet mot glasset et par steder. Jeg bør vel fjerne så mye som mulig av tetningsmassen som er der før jeg legger på ny, men hva skal jeg legge på? Har sikaflex 291 og maritim silikon for hånden, kan en av dem benyttes med godt og varig resultat? Må være litt fleksibel da skjøten mellom skrog og vindu tydeligvis flekser noe i litt sjø, og det er det tidvis nok av på disse kanter. Skjøten mellom skrog og overbygg er iallfall skikkelig utført, rikelig med masse som er lagt på, og det er også lagt på glassfiber som dekker skjøten på deler av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 (redigert) Jeg prøver meg med Simson MSR CA, den har jeg liggende. Bør gi heft mot både glass og overbygg, og tåle å bli eksponert for både UV-stråling og vær og vind, den? Redigert 9.Oktober.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Når det legges tetningsmasse direkte på glass uten at den er UV-beskyttet på adhesjons-siden, er det en del polymerer som ikke sitter. Dette er en erfaring bransjen har gjort seg etter at vinduprodusenter startet med glass-sikring(innbrudd) og gikk over fra silikon til MS/Hybrid polymerer. Det er altså forskjell på en masse som tåler UV-stråler uten å bli degenerert/missfarget og en masse som tåler UV-ståler på adhesjons-siden. Ved en applikasjon rett på glass vil man helst at den skal tåle begge deler. Hva som ligger der fra før av kan man jo bare gjette og man treffer normalt ikke. Det beste er derfor å fjerne mekanisk det som er der og deretter vaske resten med aceton. Hva du skal benytte som fungerer tror jeg ikke du får noe godt svar på uansett hvor du spør da dette er en såpass ny problemstilling at de færreste kan gi noe godt svar. Hva jeg VET ikke blir påvirket av UV mot adhesjons-side, er tradisjonell silikon(gjerne eddiksyre-basert). Hvor vidt den fester godt på gelcoaten din er et annet spørsmål, men med god rengjøring/avfetting bør det gå bra. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ingvarjg Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Takk for et godt svar, bør bruke en silikon for våtrom eller marin bruk av anerkjent fabrikat, da? Tror det blir vanskelig å fjerne alt det gamle, men skal prøve å få vekk det meste med en skarp kniv. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Hei, når det gjelder hva du skal gjøre, tenkte jeg du ville ha glede av å ha gått gjennom denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/38333-liming-og-fuging-generelt/. Han som driver den vet hva han snakker om, får en inntrykk av. Du har to spørsmål: det ene er hva du skal ha under vinduet, det andre er hva slags skum du skal legge inn. Selv synes jeg det høres klokt ut å organisere støydempingen i skottet slik at du kan komme til og være sikker på at ikke du får luktsamlende vann stående. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Nejo Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Ikke for å være frekk, men ser du noen likhetstrekk med trådstarter i den andre tråden og de som har svart i denne? Kan nesten mistenke at en fagmann er på ferde :) Lykke til med tetting, Ingvarjg! Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 He-he, gikk opp for meg da jeg hadde posta at VannTro nok er er herremann som følger med på tema som er relevante for hans kompetanse. At han er fagmann er jeg lite i tvil om, og gudskjelov at båtplassen kan trekke på faglige tungvektere! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Takk for et godt svar, bør bruke en silikon for våtrom eller marin bruk av anerkjent fabrikat, da? Tror det blir vanskelig å fjerne alt det gamle, men skal prøve å få vekk det meste med en skarp kniv. Det er viktig å få fjernet alt. Du bruker først en skarp kniv som du sier, men etterpå må du benytte aceton på en klut og ha litt tålmodighet. Om det er silikon vil du slite med å få heft om det er rester. Om det er annen type fugemasse vil det sannsynligvis gå bedre. På silikon sitter ingen ting. På MS eller Hybrid sitter MS og Hybrid og silikon, men ikke Polyurethan På Polyurethan sitter alt. (dette er tommelfinger-regler og stemmer i de fleste tilfeller, likevel er det høyest sikkerhet å fjerne gammel masse). Er jeg fagmann ? Joda, jeg er nok mer interessert enn de fleste og har tilgang på informasjon rett fra Europas største uavhengige produsent. Likevel er dette en kompleks industri med utvikling hele tiden. Slik sett baserer mye seg på erfaring, men man kan også bli overrasket over nyvinninger med tilsetninger som gjør at produktene ikke alltid er like lette å "sette i bås". "Pops" og "Spurs" er faguttrykk på nye typer hybridmasser hvor de produsentene har en utvikling som gjør at det dukker opp produkter man ikke alltid kan kjenne via erfaring. Noe som gjør det vanskelig for forbrukeren er at det er få produsenter, men mange merker(såkalte private brands/label) hvor importøren har alt for svak faglig kompetanse. Derav dukker det opp produkter på markedet hvor det som står skrevet på emballasjen dessverre ikke alltid er opplysninger fra produsent, men "fri diktning" av importør basert på at alt for tynt erfaringsgrunnlag. Lykke til med tetning-jobben Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.