Jump to content

Styring låser seg på Cranchi med KAD43 og DP-E drev...

Kjetil1

Recommended Posts

Har akkurat kommet hjem etter en spennende tur med båten...

Var ute en tur tidligere i dag og fylte diesel og båten fungerte som vanlig helt supert. Drar så ut med familien senere, inn til Stavanger ca 17-18 nmil. Legger til kai og vi hygger oss en liten time med noe mat og idet vi skal avsted henger styringen seg. Merker dette idet jeg svinger mot babord og så tilbake. Da står rattet bom fast ca en tredjedel fra midtpunkt på rorindikatoren. Forsøker litt frem og tilbake men uten resultat. Plutselig løsner det med et dunk og jeg retter opp rattet til nullstilling og slår bakk og kommer til kais igjen. Sjekker alt det åpenbare slik som servoreim og oljenivå, og at ikke autopiloten har funnet på å ville noe annet enn meg, alt ok. Styring fungerer helt fint helt til styrbord og en tredjedel til babord, der den stopper. Etter noen slike forsøk henger den seg i samme posisjon igjen og blir der en stund før den glipper med et dunk igjen. Setter den i nullposisjon igjen og går hjem til hjemmehavn og styrer kun med maskinene. Idag er jeg virkelig glad for at jeg har to maskiner og drev. Vel hjemme og med båten bakket inn i båsen ser jeg etter noe utvendig igjen (gjorde det også i Stavanger) uten at jeg ser noe ute. Prøver igjen og styring henger på samme måte nå. Men når servodrivende motor er av, går det fint å trekke styring helt over. Har noen vært ute for noe liknende og har noen gode tips om hva som kan være på gang?

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Da har jeg ligget over motorene og krøpet, og funnet feilen. Demonterte først styrestagene til drevene, uten resultat. Syntes styresylinderene virket noe løse, ser så at "gaffelen" på styresylinderene er kraftig feilmontert. Pinnen som skal gå igjennom hullet i staget fra drevet står på plass i gaffelen på styresylinderen, men staget til drevet står kun i mellomrommet mellom pinnen og bunn i gaffelen. Dermed sklir gaffelen opp og ned langs staget og gaffelen henger seg da opp på en bolt på motoren. Den litt slitte bolten midt i venstre bildekant. Bildet er tatt etter at drevstaget er satt på plass og pinnen (den blanke rundingen er hodet på pinnen) er stappet ned igjennom gaffel og stag. Selve staget går skrått opp mot høyre på bildet.

Var ute en testtur og alt virker fint igjen. Rorindikator har litt mindre utslag på endene men jeg har samme svingradius og midten på rorindikator er fremdeles rett frem, så alt er slik det skal være.

Kan ikke si jeg har så høye tanker om det firma som har hatt serviceansvaret på denne båten, er litt mange banale feil som dukker opp, synes jeg. Men jeg er glad det ikke var noe dyrt denne gang...

servopinne.jpg

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Tror denne baljen hadde blitt dyr om jeg måtte levert den bort for å få ordnet alt det som har vært...

Planen min er å demontere bakre benk og dekksplate i cockpit i vinter, for å komme bedre til bak maskinene for å ta en sjekk. Hadde nok uansett funnet denne feilen da, men nå måtte den dukke opp og skremme meg...

Kjetil S

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...