Jump to content

Noen som har erfaring med Acetec RD40 avfukter i båt?

NOR15186

Recommended Posts

Silikagelen er plassert på et roterende hjul, og dette hjulet har to kammer, et for å avfukte luften, og et for å tørke silikagelen. Luften som skal tørkes blåses igjennom silikagelen, og er da tørr på andre siden da silikagelen tar opp fuktigheten. Hjulet roterer sakte rundt og når den fuktige silikagelen kommer inn i tørkekammeret så blåses luft via et varmellement varm luft gjennom silikagelen som igjen tar med seg fuktigheten ut av fks. Båten, og silikagelen tørkes da opp å er klar til en ny runde.

Den effekten som avfukteren bruker er mesteparten til varme for å tørke silikagelen, og varm luft blåses ut av båten, så du får liten nytte av denne varmen i båten.

Jeg har kun erfaring med Munters, men regner med at denne fungerer ganske likt.

Acetec mangler hydrostat, men det er å kjøpt løst, en klump som bryter strømmen når en angitt fuktighet er oppnådd.

Da jeg var i sonderingsfasen før kjøp av avfukter og leste om denne avfukteren slo det meg at en kom til å få dårlig utnyttelse av varmluft som produseres. Riktignok har den en fin størrelse som er plasseringsvennlig og intet vann som skal tømmes eller dreneres, men det var det med varmen da... Ref en annen tråd, så har jeg kjøpt meaco dd8l og den har gjort nytta si. Varmluften gir 12-14 grader i båten nå mens det er 2 grader ute. Svært frisk og god luft med ionisering og filter. Kondens er det slutt på.

Det som er fordelen med en absorbent avfukter er at kan du sette i kontakten, på høsten og ta den ut på våren uten at du trenger å tenke på frost, da denne vil fungere like fint i kuldegrader også, så bor du ikke i eller ved båten så er dette helt supert og gir deg " 0 "bekymringer vinteren igjennom.

På en avfukter av kondens typen så kan du få problemer med at ellementene iser til allerede ved ute temepratur på 4-6 grader, og da fungerer det dårlig, at din avfukter varmer opp båten er jo bra, men vent til det blir kaldt. da er det mere som skal til for å holde oppe temperaturen.

Alle avfuktere gjør en super jobb det meste av året, og det er fantastisk å ha en tørr båt, ingen "båtlukt" jordslag, mugg, osv. men det er kun absorbent avfukter som fungerer når det er kaldt, og du ikke vil bruke ekstra energi til varme for at avfukteren skal fungere.

• 2 uker senere...

Denne synes jeg virket veldig bra, spesielt det at den virker i kuldegrader, og ikke krever noe særlig ettersyn ila vinteren.

Jeg har en seilbåt, og ønsker meg fast montasje og det virket komplisert med dreneringsslange som må ha fall på de andre modellene.

Jeg leste om AceTec RD 40 her, og har nettopp bestillt meg en.

Håper den svarer til forventningene. Skal oppdatere med erfaringer når den er på plass.

Kjøpte den i Sverige til SEK 2.995,- inkl frakt fra www.luftbutiken.se Plukker den opp på neste harry-tur...

Interessant, jeg vurderer selv å bli kvitt min relativt store avfukter. Den fungerer helt utmerket men fyller et av garderobeskapene når den ikke er i bruk, og halve kjøkkenbenken når den er i bruk. Gleder meg til rapport. Hvor tenker du å montere den?. Jeg ville vurdert å sette den i akterkant av en lugar akterut, og så ha skroggjennomføringen oppe ved kryssholtet.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Eg fikk en RD 40 med fruen til jul.

Kar kun starta den på stuegulvet og vurderer å sende den tilbake.

Den lager ganske mye ulyd og det er ikke viften, så da må det vel ha noe med tørkehjulet (gear/utveksling?) å gjøre.

Hadde jo vært fint om denne var noenlunde støyfri så man kunne kjøre den når man er ombord i fuktig vær?

Noen som har lignende symptomer?

Da første levering av RS50N kom for en uke siden, så ingen har erfaring med denne, men teknikken er enkel og velkjent. Bare å spørre om vi kan hjelpe, eller kom med innspill til oss. Når det gjelder støy fra RD40, som ikke var fra viften, (julepresangen over) skal den ikke være slik, og det har heller ikke vært problem, så bare send tilbake om du vil. Disse avfukterne er nærmest lydløs, på samme måte som en Dell PC.

• 1 måned senere...

En liten oppdatering selv om denne nå ser ut til å ha gått ut av produksjon.

Clima Norge har vært velvillige og tilbudt meg å bytte denne til den nye, men den krever 2 stk. 4" hull i båten og det hadde eg ikke lyst til.

De tilbød seg da å høre om det var noen forhandler som hadde en liggende igjen, og det ordna seg.

Den nye er mer støysvak, men det er alikevel en liten gear lyd sånn omtrent som vifta.

I forhold til størrelsen så må man si den er brukbart stillegående. Min DB måler går ikke lavere enn 60 DB, og det målte eg 10cm foran viften.

Den mangler hygrostat som nok er en bakdel, men på den andre side er den så liten at det er vel greit nok.

Slangen som går ut bak er 1 1/4" og den la eg med gjennomføring ut gjennom akterspeilet i god høgde + griserumpe på slangen.

Målte den til 144 W i strømforbruk og den holder ca.2gr.c og 49% luftfuktighet i 41 fots seilbåt nå om dagen. Ifølge en lokal web side skulle det være -1 gr.c og 67% luftfuktighet ute.

Min store kjøleavfukter låg på ca.53% før eg slo den av, men denne står på en timer for at den ikke skal fryse igjenn.

Det er mulig at måleren min ikke er korrekt da eg sjelden klarer å komme under 40-45 % selv etter en helg med dieselvarmer i gang.

På målingene med avfukter er båten forsegla med tette luftinger, og selv om avfukteren står på bb akterlugar ser det ut som luften fordeler seg brukbart i båten.

Nå er det ihvertfall kjappt å sette på avfukteren. Bilde fra bb akterlugar.

avfukter_acetech_rd40_.jpg

• 2 uker senere...

Da første levering av RS50N kom for en uke siden, så ingen har erfaring med denne, men teknikken er enkel og velkjent. Bare å spørre om vi kan hjelpe, eller kom med innspill til oss. Når det gjelder støy fra RD40, som ikke var fra viften, (julepresangen over) skal den ikke være slik, og det har heller ikke vært problem, så bare send tilbake om du vil. Disse avfukterne er nærmest lydløs, på samme måte

Da første levering av RS50N kom for en uke siden, så ingen har erfaring med denne, men teknikken er enkel og velkjent. Bare å spørre om vi kan hjelpe, eller kom med innspill til oss. Når det gjelder støy fra RD40, som ikke var fra viften, (julepresangen over) skal den ikke være slik, og det har heller ikke vært problem, så bare send tilbake om du vil. Disse avfukterne er nærmest lydløs, på samme måte som en Dell PC.

Er her noen som kan komme med tilbakemelding om RS50N?er d 12 v?

på forhand takk

AllTemp RS50N har mange fordeler i forhold til RD40: Den har hygrostat, den kan bygges inn, den tilkobles 32 mm våtluftslange til skroggjennomføring - istedenfor et kort 40 mm rør, den kan åpnes for å støvsuges eller repareres, blant annet. Man må ikke montere slanger, og da er monteringen akkurat like enkel. Men hvis mulig er det bare en fordel å få fordelt luften litt. Hvis man ikke ønsker å bygge den inn, men ha den synlig på veggen (hvorfor?), kan man jo henge et gardin eller noe foran. RD40 var vel ikke så pen den heller..

• 3 år senere...

Vurderer å montere AllTemp RS50N i min båt. Er litt urolig for støy fra denne. Har nå en Meaco DD8L luftavfukter i båten, lite støy fra den.

Har Alltemp RS50N mer støy ? har Clima Norge ett oppsett for en båt på 38 fot?

har ikke merket så mye av fuktighet i lugarer bakover, men masterlugar i baug synes eg har fuktighet.

lugarer er isolert.  

• 4 uker senere...

Kjøpte acetec RD50 for et par år siden vi netonnet. Fikk den til rundt 4500,- som er rimelig ift. seatronic.... (de bruker annet navn).

Veldig fornøyd, durer og går hele vinteren ned til 20 minus med forbruk på 10 - 200W.

Slipper ut varmluft istedet for kondensert vann som fryser...

Her er mer info fra noen som selger i sverige: http://www.lfs-web.se/rd50-avfuktare.htm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...