Jump to content

Feilmontert propell - samt settskrue..

btor

Recommended Posts

Hei,

Når jeg nå skal rense propellen på snekka vår (som vi kjøpte brukt i fjor), synes jeg at det er noe rart med propellretningen. Skal ikke den rette vingekanten være forover og den ovale være bakover? Se bildet. Jeg synes denne er rett og slett montert feil vei...

propell.jpg

Pusser jeg rur og ujevn bunnstoffmaling av med fint sandpapir? Hav er beste måten å behandle en messingpropell på mht groe og korrosjon?

Så ser jeg at propellmutteren har en liten rustfri settskrue. Se bilde nedenfor. En 3mm umbrakonøkkel er altfor stor og en 2,5mm er altfor liten. Den nærmeste i tommestørrelse passer heller ikke. Dermed har jeg valget mellom å prøve å bore settskruen ut eller å bare skru propellmutteren ut med makt.

Hva gjør jeg? Noen her som har vært borti umbrako settskruer på propellmutre med ukurant mål på sekskanten?

settskrue.jpg

Takk for kommentarer :-)

Propellen din ser riktig ut :-)

Roterer den med klokken? Isåfall er den korrekt montert :-)

Skjell og rur tar du med saltsyre blanding 1:10 (pass deg og bruk hansker!!) eller DeepClean (som er saltstyre/såpe blanding)

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Tviler på at den kan være montert feil vei. Det er vel en kile/konforbindelse og da må man vel være mer enn alminnelig dyktig om man får til å gjøre feil her.

Feilmaskinert kon på propell er noe annet og det er "feil" dreieretning også.

Bruker du smergelpapir til å pusse med må dette være fint. Selv bruker jeg rustfri (litt slitt) stålbørste på 5" vinkelsliper. Lager ikke riper. Leser at andre bruker kemikalier.

Mot groe tror jeg du kan bruke det du vil. Tror ikke det finnes noe som virker med unntak av bunnstoff da.

Zink beskytter mot korrosjon.

Settskruen får du ut ved å slipe til et 3mm bits som er så trangt at du må banke det inn. Er det brukt låsevæske på gjengene så sitter den kanskje godt.

Litt varme vil sikkert ikke gjøre skade.

Takk for tips om overflatebehandling.

En ser jo på bildet at sett aktenfra må propellen gå MED klokken for at båten skal gå fremover, så det er vel greit.

Jeg har bare aldri sett en propell med sterkt oval 'leading edge' og neste helt rett 'trailing edge'. Det skurrer ihvertfall i mine øyne. Ihvertfall på store båter er det alltid omvendt. Men hvis det skal være slik, får jeg vel gi meg :-)

btor

Da vil jeg tro du husker feil, se f.eks. propellene
her.

For ikke å snakke om disse (Titanic's søster skip, Olympic):

prop1.jpg

Moderne vifter kan en også bli lurt av, de fleste vil tro denne roterer mot klokka, men det er motsatt:

fan%20curved%20blade.jpg

Når det gjelder unbrakoen så er det, som lnjk skriver, varme som gjelder. MYE varme, en skikkelig propanbrenner. Skulle det likevel ikke gå, at den unbreakable unbrakoen 'brekker' så kan du bore den ut og bruke Loctite Strong ved montering.

Varme vil du sannsynligvis også trenge hvis du skal ha av mutter og propell etterpå.

Har vært eksempler på forumet der folk har måttet
ty til sveisebrenner
for å løsne propellen.

Rur kan fjernes med rustfri/messingbørste, alt. Ferro-bet rustvask, denne angriper, i motsetning til saltsyre, ikke metall.

Ikke skru mutteren av uten å ta ut settskruen, da ødelegger du gjengene på akslingen å vill få problemer med å få av mutteren. Propellen går kun på ene veien. Hadde den på en eller annen måte vært feil vei ville båten gått akterover når du setter den i forover. Bruk syre for å fjerne rur. Spray på, la virke noen minutter å spyl av.

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...