btor Startet 22.September.2012 Link til dette innlegget Startet 22.September.2012 Hei, Når jeg nå skal rense propellen på snekka vår (som vi kjøpte brukt i fjor), synes jeg at det er noe rart med propellretningen. Skal ikke den rette vingekanten være forover og den ovale være bakover? Se bildet. Jeg synes denne er rett og slett montert feil vei... Pusser jeg rur og ujevn bunnstoffmaling av med fint sandpapir? Hav er beste måten å behandle en messingpropell på mht groe og korrosjon? Så ser jeg at propellmutteren har en liten rustfri settskrue. Se bilde nedenfor. En 3mm umbrakonøkkel er altfor stor og en 2,5mm er altfor liten. Den nærmeste i tommestørrelse passer heller ikke. Dermed har jeg valget mellom å prøve å bore settskruen ut eller å bare skru propellmutteren ut med makt. Hva gjør jeg? Noen her som har vært borti umbrako settskruer på propellmutre med ukurant mål på sekskanten? Takk for kommentarer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 (redigert) Propellen din ser riktig ut :-) Roterer den med klokken? Isåfall er den korrekt montert :-) Skjell og rur tar du med saltsyre blanding 1:10 (pass deg og bruk hansker!!) eller DeepClean (som er saltstyre/såpe blanding) mvh bavaria32sport Redigert 22.September.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
lnjk Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Tviler på at den kan være montert feil vei. Det er vel en kile/konforbindelse og da må man vel være mer enn alminnelig dyktig om man får til å gjøre feil her. Feilmaskinert kon på propell er noe annet og det er "feil" dreieretning også. Bruker du smergelpapir til å pusse med må dette være fint. Selv bruker jeg rustfri (litt slitt) stålbørste på 5" vinkelsliper. Lager ikke riper. Leser at andre bruker kemikalier. Mot groe tror jeg du kan bruke det du vil. Tror ikke det finnes noe som virker med unntak av bunnstoff da. Zink beskytter mot korrosjon. Settskruen får du ut ved å slipe til et 3mm bits som er så trangt at du må banke det inn. Er det brukt låsevæske på gjengene så sitter den kanskje godt. Litt varme vil sikkert ikke gjøre skade. Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Takk for tips om overflatebehandling. En ser jo på bildet at sett aktenfra må propellen gå MED klokken for at båten skal gå fremover, så det er vel greit. Jeg har bare aldri sett en propell med sterkt oval 'leading edge' og neste helt rett 'trailing edge'. Det skurrer ihvertfall i mine øyne. Ihvertfall på store båter er det alltid omvendt. Men hvis det skal være slik, får jeg vel gi meg :-) btor Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Da vil jeg tro du husker feil, se f.eks. propellene her. For ikke å snakke om disse (Titanic's søster skip, Olympic): Moderne vifter kan en også bli lurt av, de fleste vil tro denne roterer mot klokka, men det er motsatt: Når det gjelder unbrakoen så er det, som lnjk skriver, varme som gjelder. MYE varme, en skikkelig propanbrenner. Skulle det likevel ikke gå, at den unbreakable unbrakoen 'brekker' så kan du bore den ut og bruke Loctite Strong ved montering. Varme vil du sannsynligvis også trenge hvis du skal ha av mutter og propell etterpå. Har vært eksempler på forumet der folk har måttet ty til sveisebrenner for å løsne propellen. Rur kan fjernes med rustfri/messingbørste, alt. Ferro-bet rustvask, denne angriper, i motsetning til saltsyre, ikke metall. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 (redigert) Ikke skru mutteren av uten å ta ut settskruen, da ødelegger du gjengene på akslingen å vill få problemer med å få av mutteren. Propellen går kun på ene veien. Hadde den på en eller annen måte vært feil vei ville båten gått akterover når du setter den i forover. Bruk syre for å fjerne rur. Spray på, la virke noen minutter å spyl av. Redigert 22.September.2012 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
eivindch Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Propellen er nok montert riktig vei. Sliping av litt for stor unbrakonøkkel vil nok fungere, men jeg har også med vellykket resultat benyttet tricket med å banke inn en torx-bit (det skal være litt trangt). Rustløser, varme og noen lette hammerslag vil nok også hjelpe. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
daain83 Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Støtter forslaget med torx, viktig å bruke 6 "kant" torx. Finnes også 12 "kant", har for meg det funker heller dårlig Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 du kan jo ofre en umbraco nøkkel 3mm ved og file den til på alle 6 flater så den passer.har gjort dette med hell mange ganger selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.