Kal-El Startet 22.September.2012 Link til dette innlegget Startet 22.September.2012 Kjøpte 4 frostvakter fra Seatronic, som jeg tenkte å bruke til å holde lunk i båten i vinter. Den skal ligge på sjøen i hele vinter. Tenkte å ha en liggende montert på forskalingsflake i motorrom og det samme i rommet bakenfor. Båten er en Viknes 880. Er dette en skummel løsning? 200W er de på. Er dette brannfarlig? Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 det er det samme som jeg hadde tenkt , venter med spenning på utfallet her jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Free Lillehammer Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 (redigert) Frostvaktene på 200W tåler montering svært nærme andre materialer. Spørsmålet er om det er nødvendig? Direkte kontakt frarådes. Hadde en 200W under en bereder som i løpet av vinteren begynte å dryppe. Frostvakten tålte også det uten å ta kvelden. Redigert 22.September.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Da burde det gå greit å ha den skrudd fast liggende på en plate ved siden av motoren iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Er de på 200 watt hver enhet eller tilsammen. jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Mix Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Det går fint å¨ha frostvakten liggende montert på en forskalingsplate elns. Problemet er det som er over frostvakten. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 200W hver. Over er jo luka til maskinrommet men det er høyt over... Motoren avgir nok vesentlig mer varme:) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Da er det tut og kjør. Problemet er som jeg sier brennbart materiale over frostvakten. Du har sikkert godt over halvmeteren fritt rom over frostvakten, da er det intet problem. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Takker:) Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Hva med varmerør fra Seatronic eller f.eks. Defa kupevarmer med ekstern termostat? De varmerørene, er de uten termostat? Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 24.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Varmerørene har ikke termostat. Jeg har da montert 3 frostvakter i båten. Er det slik at med termostaten helt nedskrudd vil den starte ved 5grader? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 eller f.eks. Defa kupevarmer med ekstern termostat? Denne er en bedre løsning. Varmevifte, Thermal 2000, 230V/1500W Anbefalt av Gjensidige NOR Forsikring Her er et utdrag av anbefalingen: ” …varmeovnen Reeko, model ER887E, er vurdert som egnet for bruk i vinteropplag for lukkede båter. Dette forutsetter ukentlig tilsyn.” http://www.termomarin.no/pdf/Thermal_2000_anv2008.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Free Lillehammer Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Kupévarmere er kraftige saker og ment for å skape innetemperatur i biler. Som frostsikring i båt kan dette være overkill. Mange havne har forbruksgrense på 100w eller 300w løpende forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
G.N Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Likte denne THERMAL 2000 Vifteovn Er tilbud på den og nå om dagen, hos omtalt nettbutikk :-) Er det noen som har erfaring ved bruk av denne? Skal ha båten på kjøl i vinter Greger Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 (redigert) Har 2 slike som benyttes når båten er i bruk og vi ligger med landstrøm. De har maksimal kapasitet på 1500 watt om jeg ikke husker feil og trinnløs justerbar vifte. De har også en eco-funksjon som gjør at de ikke gir mer enn 440 watt. Viften kan kjøres på full fart også med denne funksjonen. Ovnen har veltesikkring og keramisk element. Det er også vaskbart støvfilter på baksiden. Vi tok faktisk en av disse ovnen hjem og benyttet den på et lite soverum for 2 år siden. Fungerte prikkfritt. Savner dog termostat som det ikke er på disse ovnene. Viftekapasiteten er bra og den sprer varmen godt. Redigert 30.September.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hakkannen Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Vil det ikke være en viss risiko for at noe rusk suges inn i vifteovnen og tar fyr, på tross av filteret Rusk og støv kan jo finnes ombord, selv om Gjensidige anbefaler ovnen? Har vurdert disse ovnene selv, men bortsett fra at de skal være slitesterke virker det som det kjeramiske varmeelementet er temmelig likt konstruert som de flere av de andre vifteovnene på markedet, med veltesikring og alt. Gammel angst for (ikke selvbestemt) brann gjør at i alle fall jeg er svært skeptisk til å forlate en vifteovn i drift. De suger jo luft inn aktivt, i motsetning til ovner uten vifte. Det blir noe annet med de profesjonelle byggtørkene der varmelementet er såpass grovt at støv ikke fester seg, men de er såpass store og kraftige at det gjerne blir litt overkill inni en liten båt. Ingen som har prøvd disse helt lukkede panelovnene? De skal ha lav overflatetemperatur, der brannrisikoen er minimal sammenlignet med andre ovner. Ovnene ser ut som en flat radiator og fås også i små versjoner hendige for båtbruk. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 (redigert) Jeg hadde ikke tenkt på denne Thermal vifteovnen som frostvakt, tror ikke den er ment som det i utgangspunktet. Man skal da ikke ha behov for vifte for å holde lunken under dørken i en båt. Tror hjeller jeg ville vurdert en frostvakt med høy IP-klasse slik som denne: http://www.jula.no/frostvakt-efvp-300-w-ip-44-417022 300 watt og termostat. Skrues fast på egnet sted. Redigert 30.September.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mariell Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Tilsvarende selges også hos BT, CO. 90 kroner rimligere, men da med IP klasse 23. Hva som er forskjellen på IP23 og IP44 har ikke jeg peiling på. Har hatt 4 stk. plassert rundt i båten på vinterstid i flere år, bla. i motorrom uten problemer. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
sleipnern Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Stiller spm om hvorfor brukr varmekilder i eller ved motoren? Denne tåler jo kulde bedre enn noe annet ombord når den ligger på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Stiller spm om hvorfor brukr varmekilder i eller ved motoren? Denne tåler jo kulde bedre enn noe annet ombord når den ligger på sjøen? Hva med sjøvannet som står i blokka? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 (redigert) Stiller spm om hvorfor brukr varmekilder i eller ved motoren? Denne tåler jo kulde bedre enn noe annet ombord når den ligger på sjøen? Ren sikkerhets foranstaltning for å forhindre frost i ferskvannslinjene. Bor ombord deler av vinteren. Står ferskvann i ferskvannsystemet også når jeg ikke er ombord. Da er strømmen til varmtvannsberederen slått av. Uten noe varmekilde der nede, kan tempen komme under 0. Motoren blir ferskvannskjørt og frostsikkret. Redigert 30.September.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
VannTro Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Tilsvarende selges også hos BT, CO. 90 kroner rimligere, men da med IP klasse 23. Hva som er forskjellen på IP23 og IP44 har ikke jeg peiling på. Har hatt 4 stk. plassert rundt i båten på vinterstid i flere år, bla. i motorrom uten problemer. IP klasse forteller om hvor støv- og vanntett et produkt er. Det første tallet refererer til støv og det andre til vann. Jo høyere tall, jo bedre. Står litt om det her: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/alt-om-ip-klasser Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
BOBO II Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 (redigert) Har montert opp 2 varmerør av lengste modell fra Seatronic i fjor under hver av motorer. Jeg ligger ute hele året litt "overkill " men tar ingen sjanser på sprengkulde slik det var vinteren for 2 år siden med over 20 minus over flere uker. I tillegg er det montert opp varmerør ved alle gjennomføringer til toalett septik og sjøvanninntak I tillegg har jeg i år kjøpt inn 4 frostvakter på 200w som skal monteres i pentry og cabiner for og holde fuktighet ute. Har også en Waeco luftavfukter med drenering gjennom vask, men denne kan ikke brukes når det er minus ute. Kjører den på full guffe før kulda setter inn. Greit og få ut all fuktighet i dyner og puter før frosten er der. Har god plass til lange varmerør under motorer Redigert 1.Oktober.2012 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Mariell Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Har montert samme type rør under dollbordet ved inngangsdøra på styrbordside. Snøen er borte 2-3 timer etter snøfall. Is og snøfritt inngangsparti må man jo ha . Ovekill? ikke umulig, men behaglig. Den korteste varianten er plassert ved de 2 sjøvannsinntakene til toalettene. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
JonnyF Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Varmerørene har ikke termostat. Jeg har da montert 3 frostvakter i båten. Er det slik at med termostaten helt nedskrudd vil den starte ved 5grader? Lurer eg og på? Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.