Jump to content

Hvor overflatevarme blir frostvakter fra Seatronic?


Kal-El

Recommended Posts

eller f.eks. Defa kupevarmer med ekstern termostat?

 

Denne er en bedre løsning. Varmevifte, Thermal 2000, 230V/1500W

Anbefalt av Gjensidige NOR Forsikring

Her er et utdrag av anbefalingen:

” …varmeovnen Reeko, model ER887E, er vurdert som egnet for bruk i vinteropplag for

lukkede båter. Dette forutsetter ukentlig tilsyn.”

 

http://www.termomarin.no/pdf/Thermal_2000_anv2008.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Har 2 slike som benyttes når båten er i bruk og vi ligger med landstrøm.

De har maksimal kapasitet på 1500 watt om jeg ikke husker feil og trinnløs justerbar vifte. De har også en eco-funksjon som gjør at de ikke gir mer enn 440 watt. Viften kan kjøres på full fart også med denne funksjonen. Ovnen har veltesikkring og keramisk element. Det er også vaskbart støvfilter på baksiden.

 

Vi tok faktisk en av disse ovnen hjem og benyttet den på et lite soverum for 2 år siden. Fungerte prikkfritt. Savner dog termostat som det ikke er på disse ovnene.

Viftekapasiteten er bra og den sprer varmen godt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Vil det ikke være en viss risiko for at noe rusk suges inn i vifteovnen og tar fyr, på tross av filteret :confused: Rusk og støv kan jo finnes ombord, selv om Gjensidige anbefaler ovnen? Har vurdert disse ovnene selv, men bortsett fra at de skal være slitesterke virker det som det kjeramiske varmeelementet er temmelig likt konstruert som de flere av de andre vifteovnene på markedet, med veltesikring og alt. Gammel angst for (ikke selvbestemt) brann gjør at i alle fall jeg er svært skeptisk til å forlate en vifteovn i drift. De suger jo luft inn aktivt, i motsetning til ovner uten vifte. Det blir noe annet med de profesjonelle byggtørkene der varmelementet er såpass grovt at støv ikke fester seg, men de er såpass store og kraftige at det gjerne blir litt overkill inni en liten båt.

 

Ingen som har prøvd disse helt lukkede panelovnene? De skal ha lav overflatetemperatur, der brannrisikoen er minimal sammenlignet med andre ovner. Ovnene ser ut som en flat radiator og fås også i små versjoner hendige for båtbruk.

Link to post

Jeg hadde ikke tenkt på denne Thermal vifteovnen som frostvakt, tror ikke den er ment som det i utgangspunktet. Man skal da ikke ha behov for vifte for å holde lunken under dørken i en båt.

Tror hjeller jeg ville vurdert en frostvakt med høy IP-klasse slik som denne: http://www.jula.no/frostvakt-efvp-300-w-ip-44-417022

300 watt og termostat. Skrues fast på egnet sted.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Stiller spm om hvorfor brukr varmekilder i eller ved motoren? Denne tåler jo kulde bedre enn noe annet ombord når den ligger på sjøen?

 

Ren sikkerhets foranstaltning for å forhindre frost i ferskvannslinjene.

Bor ombord deler av vinteren. Står ferskvann i ferskvannsystemet også når jeg ikke er ombord. Da er strømmen til varmtvannsberederen slått av. Uten noe varmekilde der nede, kan tempen komme under 0.

Motoren blir ferskvannskjørt og frostsikkret.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Tilsvarende selges også hos BT, CO. 90 kroner rimligere, men da med IP klasse 23.

Hva som er forskjellen på IP23 og IP44 har ikke jeg peiling på. Har hatt 4 stk. plassert rundt i båten på vinterstid i flere år, bla. i motorrom uten problemer.

 

IP klasse forteller om hvor støv- og vanntett et produkt er. Det første tallet refererer til støv og det andre til vann. Jo høyere tall, jo bedre.

Står litt om det her: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/alt-om-ip-klasser

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Har montert opp 2 varmerør av lengste modell fra Seatronic i fjor under hver av motorer. Jeg ligger ute hele året litt "overkill " men tar ingen sjanser på sprengkulde slik det var vinteren for 2 år siden med over 20 minus over flere uker. I tillegg er det montert opp varmerør ved alle gjennomføringer til toalett septik og sjøvanninntak

frostvakt.jpg

I tillegg har jeg i år kjøpt inn 4 frostvakter på 200w som skal monteres i pentry og cabiner for og holde fuktighet ute.

Har også en Waeco luftavfukter med drenering gjennom vask, men denne kan ikke brukes når det er minus ute. Kjører den på full guffe før kulda setter inn. Greit og få ut all fuktighet i dyner og puter før frosten er der.

 

renovering_4.jpg

 

Har god plass til lange varmerør under motorer

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Har montert samme type rør under dollbordet ved inngangsdøra på styrbordside. Snøen er borte 2-3 timer etter snøfall.

Is og snøfritt inngangsparti må man jo ha :giggle:.

Ovekill? ikke umulig, men behaglig.

 

Den korteste varianten er plassert ved de 2 sjøvannsinntakene til toalettene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...