mbm Startet 22.September.2012 Link til dette innlegget Startet 22.September.2012 Jeg og en kompis var i går ettermiddag en liten tur rundt øyene utenfor Stavanger og fikk se noen "tegninger" (trekant illustrasjoner) på GPS'en ingen av oss hadde sett før - se bilde nedenfor, Hva er det disse "trekantene" symboliserer? Takk, Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Med mine øyne ser det ut for at du har en AIS som er operativ, kan det stemme? Andre fartøyer med AIS pleier nemlig å komme opp med slike symboler på plottere.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Skjær i sjøen Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Trykk på det og se hva som skjer. Mener du da får opp et bilde tatt der kameraet står med retning utover i trekanten. Kan trykt passeres! Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
mbm Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Med mine øyne ser det ut for at du har en AIS som er operativ, kan det stemme? Andre fartøyer med AIS pleier nemlig å komme opp med slike symboler på plottere.... Takk for svar, men nei, jeg har ikke AIS - det var heller ikke andre båter der hvor "trekantene" illustrerte. Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 (redigert) Fra side 20 i bruksanvisningen: Redigert 22.September.2012 av Skjær i sjøen (see edit history) Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Bitteliten Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Kanskje bare en helt vanlig trekant på fredag kveld? Linken over funker ikke Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Linken over funker ikke Linken? Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Trykk på det og se hva som skjer. Mener du da får opp et bilde tatt der kameraet står med retning utover i trekanten. Kan trykt passeres! Ah, that makes sense - om ikke annet, det ser jo ut som en kamera illustrasjon der "på spissen". Men dersom dette er tilfelle, A - hva har dette på et sjøkart å gjøre? Det er jo mer forrvirrende enn nyttig IMHOO. B - jeg bruker ipad som plotter, bilde ovenfor er av en Garmin GPS. Denne har ikke "tøttsj skrin" og jeg tror ikke det er mulig å "trykke" på symboler som vises på skjermen ved bruk av piltastene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 kommer noe snart må bare flytte meg fra Mac til PC... Hadde du vært på litt tidligere hadde du skjønt dette Fargo Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Fotoboks på sjøen kanskje? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Lars H. Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 A - hva har dette på et sjøkart å gjøre? Det er jo mer forrvirrende enn nyttig IMHOO Og hvorfor ikke? Nå bruker jeg selv C-map kart og der er det lagt inn mange flyfoto over havner. Slike foto er da greie å ta en kikk på før en går inn i en havn en aldri har vært i før? Raskt og greit uten å måtte finne frem en bok med havnebeskrivelser. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Skjær i sjøen Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 (redigert) Da har jeg fått flyttet meg til PC'en og innlegg #5 ovenfor er oppdatert. Beklager rotet, men jeg klarer ikke gjøre stort på en Mac. Beste forslag til nå er vel egentlig fotoboks Redigert 22.September.2012 av Skjær i sjøen (see edit history) Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
mbm Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Og hvorfor ikke? Nå bruker jeg selv C-map kart og der er det lagt inn mange flyfoto over havner. Jo, for all del - men her var det jo "in the middle of nowhere". Jeg bruker også C-map (tror jeg da) - bruker ipad som plotter med plan2nav kart. Mener plan2nav app'en har C-map. Bruker ipad'en som "oversikt" og Garmin'en som "zoomed in" - fønker bra til mit bruk, ingen "trekanter" som forrvirrer på ipad'en BTW, Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Den filmen må du slette før du får mer kjeft enn du noen gang har fått før fordi fenderen henger ute Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Hva slags kart som brukes på slike padder aner jeg ikke, men på ordentlige plottere (i hvert fall min 11" Interphase med C-map) kan jeg stort sett velge/velge bort symboler ol. som jeg ikke ønsker/ønsker. Hvordan slikt gjøres står i manualen, i hvert fall for min plotter. Men noe kan en alltid irritere seg over. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mbm Svart 22.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 (redigert) Den filmen må du slette før du får mer kjeft enn du noen gang har fått før fordi fenderen henger ute He-he, tror nok du har et poeng der men jeg vandrer ikke omkring rekka for å hale opp fendere når jeg er alene i båten. Ettersom du tydeligvis har sett opptaket (gjort med en iphone i går ettermiddag/kveld), - tre spørsmål, #1 - Hvilken båt har jeg? #2 - I hvilken fjord er jeg? #3 -Hvem har jeg på stereo'en? Klarer du alle...? Redigert 22.September.2012 av the colonel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Men noe kan en alltid irritere seg over. Lars H. Stille på brygga på Oscarsborg allerede eller sitter dere samlet bøyd over en PC? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 (redigert) Det er ganske så stille her i regnværet. Det blåser en del også og temperaturen er kun 8gr. Så i kveld har vi nok alle trukket inn i båtene. Får håpe det blir bedre neste helg så en kan sitte litt på bryggen da. Redigert 22.September.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jandrea Svart 22.September.2012 Link til dette innlegget Svart 22.September.2012 Før musepekeren bort til trekantsymbolet med piltastene og trykk på select, så kommer det opp et bilde. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Rune Totland Svart 23.September.2012 Link til dette innlegget Svart 23.September.2012 Ved å bruke den runde tasten med pil opp/ned/sb/bb kan du kjøre markøren (musepeker forutsetter mus ;-) ) hvorsom helst i kartbilde, hvis du kjører den så den ligger over kameraikonet og velger select kommer det opp bilde/r. Samme gjelder for firkantet symbol med S, her er ligger det info om servicefunksjoner tilrettelagt for båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.