Jump to content

Hvorfor kommer oljetrykket sent på Mercruiser D636?


Smører

Recommended Posts

Motoren har normalt oljetrykk varm motor både på tomgang og høyt turtall, men fra kald og varm start tar det 1 min før oljetrykket kommer hvis motoren har vært stoppet en stund. selv om oljekjøler fylles opp før start. Det virker som oljen siger ned igjen i bunnpannen. Jeg har sjekket oljetermostatventil. Denne stenger og åpner som den skal. Hvis overtrykksventil lekker skulle jeg ikke få 2 bar ved tomgang. Kan oljen lekke tilbake gjennom oljepumpen? Noen som har gode forslag ? Motortimer ca 1500.

Smører (undres på hvor oljen tar veien)

Link to post

Jeg har samme erfaring med min D530 (samme motor, bare 5-sylindret).

 

Av og til kommer oljetrykket med en gang, andre ganger tar det laaaang tid. Skjer riktignok aldri på varm motor, da kommer trykket med en gang.

Primer motor når den er kald (kinner med stoppknappen inne) for å sirkulere olje, men det ser ikke ut til å ha noen innvirkning,

Har prøvd å bytte giver, men det var ikke den som var problemet.

 

Ved drift på varm motor ligger trykket mellom ca 2-6 bar, så jeg antar oljepumpe, termostat og overtrykksventil er OK.

For meg og virker det som om oljen siger tilbake, og er vanskelig å pumpe tilbake når oljen er kald.

 

Har vel egentlig slått meg til ro med at "sånn er det bare".

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Jag är ingen oljeexpert, men har goda erfarenheter med pentas filter med backventil. Utan ventil tar det tid (ca 10 sek) att bygga tryck och med backventil går det fort (1-2 sek). Läste på BMW forum (bil) om någon som bytte till Saabfilter med backventil som fick oljetrycket att komma igång direkt. http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=235643

Kolla om det finns översättningstabeller mellan filtren?

 

/Larban

Link to post

Takk for svar fra flere. Jeg har kun brukt Quicksilver filter. Det skal vel være Mercruiser "orginalt" , men om det har backventil vet jeg ikke.Skal prøve å få svar på det. Jeg har også byttet giver, men det var en "lapp" bortkastet. Med å kinne på starter oppnår man ikke noe. Kan det være at det er så dårlig sug i oljepumpen et den ikke klarer å løfte oljen? Oljepumpen sitter jo relativt høyt. (over veivaksel). Har hørt at det har vært skiftet en del oljepumper på denne motortypen, men vet ikke hvorfor.

Smører

Link to post

Er det hengende eller stående filter på denne motoren?

Jeg har to BMW D190 motorer, og har egentlig det samme problemet på den ene av de motorene. Der henger oljefilteret, og da er det ikke noe tema med tilbakeslagsventil i filteret. Det virker som om det er litt vilkårlig når trykket kommer. Men det er ekstra ille etter oljeskift. Da kan det ta ganske lang tid før det skjer noe.

Jeg har også litt dårlig trykk generelt på tomgang når motorene er varme. Men det regner jeg med er vanlig slitasje. Motorene har gått omtrent 3000 timer nå.

Har vært inne på tanken om jeg skulle sjekket om det er mye slitasje i oljepumpene, men har ikke undersøkt noe mere foreløpig. Noen som vet om det er mye jobb å demontere oljepumpen på en slik motor?

Link to post

Hei Geir Frode

Takk for ditt svar. Jeg har hengende oljefilter. Oljekjøler skal fylles fra toppen etter oljeskift og gjerne luftes mens motoren går.. Gjør du ikke det tar det tid før oljetrykket kommer. For å skifte oljepumpe trenger du å demontere registerdeksel. Så er ojlepumpen montert som et mellomhjul i registeret over veivakselen. Festet med en flens med o-ring under og 3 skruer. Største jobben er kansje å få løsnet og demontert remskive/vibrasjonsdemper. Du finner komplett rep manual for BMW på forumet (98 sider).

Smører

Link to post

Oljekjøler har jeg aldri fylt opp etter skift. Fyller bare filteret på forhånd. På den ene motoren min kommer trykket raskt, selv etter skifte, men den andre er treg, som nevnt tidligere.

Det ante meg at oljepumpen satt litt kronglete til. Får vurdere hva jeg gjør. Det later ikke til at motoren bryr seg så mye om litt lavt trykk. For alt jeg vet, kan det hende at det er noe småfeil med giver eller instrument også. Smøring er det der i alle fall.

Manualer er lastet ned. Takk for tipset. :thumbsup:

Link to post

Hei til alle som har svart meg.

Ny oljepumpe er gått ut av sortimentet til BMW og Mercruiser så det blir i så fall å skaffe en brukt. Jeg har i dag forsøkt med å fylle oljekjøler gjennom nedre tappeplugg med en pumpe.Etter at kjøler var fyllt pumpet jeg mere trykk i systemet før jeg startet. Da kom oljetrykket nesten med en gang. Etter å kjørt motor varm ble den stoppet. Etter 20 min startet jeg igjen , Da gikk det noe lengre tid før oljelampe slukket igjen, så det er tydelig at oljen siger ned igjen . Det må være gjennom trykkventil eller pumpe og så lenge den holder normalt trykk ved varm motor bør trykkventil være ok. Det kan selvsagt være en underspylingsdyse som har fallt ut, men det har jeg ikke hørt om før. Mere studier får bli et vinterprosjekt.

Takk for utvist interesse til alle. Mange motorer er visst sånn.

Smører

Link to post

I dag startet jeg opp motoren for første gang på noen uker, og da hadde jeg oljetrykk med en gang.

Virker som det er helt tilfeldig om det tar lang tid før trykket bygger seg opp, så det er ikke lett å bli klok på.

 

Har forøvrig vært i delekassen i dag Smører, og jammen var det ikke en oljepumpe nedi der :smiley:

Du får gi meg en lyd hvis du trenger den, så blir vi alltids enige om noe.

 

dsc00894.jpg

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...