Smører Startet 23.September.2012 Del på Facebook Startet 23.September.2012 Motoren har normalt oljetrykk varm motor både på tomgang og høyt turtall, men fra kald og varm start tar det 1 min før oljetrykket kommer hvis motoren har vært stoppet en stund. selv om oljekjøler fylles opp før start. Det virker som oljen siger ned igjen i bunnpannen. Jeg har sjekket oljetermostatventil. Denne stenger og åpner som den skal. Hvis overtrykksventil lekker skulle jeg ikke få 2 bar ved tomgang. Kan oljen lekke tilbake gjennom oljepumpen? Noen som har gode forslag ? Motortimer ca 1500. Smører (undres på hvor oljen tar veien) Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Jeg har samme erfaring med min D530 (samme motor, bare 5-sylindret). Av og til kommer oljetrykket med en gang, andre ganger tar det laaaang tid. Skjer riktignok aldri på varm motor, da kommer trykket med en gang. Primer motor når den er kald (kinner med stoppknappen inne) for å sirkulere olje, men det ser ikke ut til å ha noen innvirkning, Har prøvd å bytte giver, men det var ikke den som var problemet. Ved drift på varm motor ligger trykket mellom ca 2-6 bar, så jeg antar oljepumpe, termostat og overtrykksventil er OK. For meg og virker det som om oljen siger tilbake, og er vanskelig å pumpe tilbake når oljen er kald. Har vel egentlig slått meg til ro med at "sånn er det bare". Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
larban Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Har ni kollat att ni har backventil på oljefiltret. Om inte, testa att byta filter till ett med backventil. Det borde förkorta tiden för uppbyggnad av tryck i alla fall. Vet fler ägare som gjort detta med gott resultat. Skriv gärna och berätta hur det går. /Larban Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Jeg har nå originalt oljefilter, av denne typen: http://www.marine-po...3c8031be0549442 Har tidligere brukt filter fra Mann og Purolator, uten at det var noen forskjell. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
larban Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Jag är ingen oljeexpert, men har goda erfarenheter med pentas filter med backventil. Utan ventil tar det tid (ca 10 sek) att bygga tryck och med backventil går det fort (1-2 sek). Läste på BMW forum (bil) om någon som bytte till Saabfilter med backventil som fick oljetrycket att komma igång direkt. http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=235643 Kolla om det finns översättningstabeller mellan filtren? /Larban Sitér dette innlegget Link to post
Smører Svart 24.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2012 Takk for svar fra flere. Jeg har kun brukt Quicksilver filter. Det skal vel være Mercruiser "orginalt" , men om det har backventil vet jeg ikke.Skal prøve å få svar på det. Jeg har også byttet giver, men det var en "lapp" bortkastet. Med å kinne på starter oppnår man ikke noe. Kan det være at det er så dårlig sug i oljepumpen et den ikke klarer å løfte oljen? Oljepumpen sitter jo relativt høyt. (over veivaksel). Har hørt at det har vært skiftet en del oljepumper på denne motortypen, men vet ikke hvorfor. Smører Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Er det hengende eller stående filter på denne motoren? Jeg har to BMW D190 motorer, og har egentlig det samme problemet på den ene av de motorene. Der henger oljefilteret, og da er det ikke noe tema med tilbakeslagsventil i filteret. Det virker som om det er litt vilkårlig når trykket kommer. Men det er ekstra ille etter oljeskift. Da kan det ta ganske lang tid før det skjer noe. Jeg har også litt dårlig trykk generelt på tomgang når motorene er varme. Men det regner jeg med er vanlig slitasje. Motorene har gått omtrent 3000 timer nå. Har vært inne på tanken om jeg skulle sjekket om det er mye slitasje i oljepumpene, men har ikke undersøkt noe mere foreløpig. Noen som vet om det er mye jobb å demontere oljepumpen på en slik motor? Sitér dette innlegget Link to post
Smører Svart 24.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2012 Hei Geir Frode Takk for ditt svar. Jeg har hengende oljefilter. Oljekjøler skal fylles fra toppen etter oljeskift og gjerne luftes mens motoren går.. Gjør du ikke det tar det tid før oljetrykket kommer. For å skifte oljepumpe trenger du å demontere registerdeksel. Så er ojlepumpen montert som et mellomhjul i registeret over veivakselen. Festet med en flens med o-ring under og 3 skruer. Største jobben er kansje å få løsnet og demontert remskive/vibrasjonsdemper. Du finner komplett rep manual for BMW på forumet (98 sider). Smører Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Oljekjøler har jeg aldri fylt opp etter skift. Fyller bare filteret på forhånd. På den ene motoren min kommer trykket raskt, selv etter skifte, men den andre er treg, som nevnt tidligere. Det ante meg at oljepumpen satt litt kronglete til. Får vurdere hva jeg gjør. Det later ikke til at motoren bryr seg så mye om litt lavt trykk. For alt jeg vet, kan det hende at det er noe småfeil med giver eller instrument også. Smøring er det der i alle fall. Manualer er lastet ned. Takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Hei ,jeg har samme motor som deg i en scand nordic 27. Når du går i marsjfart med båten hva ligger turtalle ditt på da. Bare lurer på hva som er normalen for disse motorene. :) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Vet ikke om det var meg postingen var ment til, dobbaen. Men jeg har knapt hatt båten i høyere hastighet enn 7-8 knop, bortsett fra når vi testet den gangen jeg kjøpte den. I min "marsjfart" har jeg mellom 1800-2000 omdr. Da bruker den minimalt med diesel. Max turtall på motoren mener jeg er rundt 3800. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Det var til deg ja geirfrode men hvis du ikke har kjørt fortere en 7-8 knop så var det feil å spør deg ja. :) ha en fin kveld. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 (redigert) Hei! Hadde samme motor - 1987 modell- som deg Smører. Det var også likedan med oljetrykket på denne motoren, selv om jeg synest 1 minutt høres lovlig lenge ut.Prøvde ulike filter, men resultatet var det samme. Tror det "bare er sånn" på disse motorene . Motoren fungerte helt ok. Redigert 25.September.2012 av POL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Hei! Hadde samme motor (1987 mod) som deg Smører. Oljetrykket kom seint på denne motoren også, selv om jeg synes 1 minutt høres lenge ut. Prøvde ulike filter, men med samme resultat. Tror dette "bare er sånn" på disse motoren uten at jeg skal garantere for noe. Sitér dette innlegget Link to post
Smører Svart 25.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2012 Hei til alle som har svart meg. Ny oljepumpe er gått ut av sortimentet til BMW og Mercruiser så det blir i så fall å skaffe en brukt. Jeg har i dag forsøkt med å fylle oljekjøler gjennom nedre tappeplugg med en pumpe.Etter at kjøler var fyllt pumpet jeg mere trykk i systemet før jeg startet. Da kom oljetrykket nesten med en gang. Etter å kjørt motor varm ble den stoppet. Etter 20 min startet jeg igjen , Da gikk det noe lengre tid før oljelampe slukket igjen, så det er tydelig at oljen siger ned igjen . Det må være gjennom trykkventil eller pumpe og så lenge den holder normalt trykk ved varm motor bør trykkventil være ok. Det kan selvsagt være en underspylingsdyse som har fallt ut, men det har jeg ikke hørt om før. Mere studier får bli et vinterprosjekt. Takk for utvist interesse til alle. Mange motorer er visst sånn. Smører Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 I dag startet jeg opp motoren for første gang på noen uker, og da hadde jeg oljetrykk med en gang. Virker som det er helt tilfeldig om det tar lang tid før trykket bygger seg opp, så det er ikke lett å bli klok på. Har forøvrig vært i delekassen i dag Smører, og jammen var det ikke en oljepumpe nedi der Du får gi meg en lyd hvis du trenger den, så blir vi alltids enige om noe. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Smører Svart 26.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2012 Hei JonnyBoy. Jeg vil gjerne ha den ekstra oljepumpen du har. Vi bor i nabokommuner ser det ut for, så kontakt meg gjerne på tlf 90073248 så kan vi treffes til en båtprat. Smører Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.