Erik Startet 24.September.2012 Del på Facebook Startet 24.September.2012 Har kjøpt og montert ny lensepumpe, men når jeg vil teste denne føler jeg ikke at den tar. Har ett flatt kar på kanskje 1 liter, Max 2, som jeg får lense pumpa oppi. Det blir vann høyde nok til at den starter (automatikk), men den suger liksom ikke. Har problemer med å bruke større/dypere kar pga slangens vinkel/lengde og kjølsvinets beskaffenhet. Forsøker jeg samme kar uten slange tilkoblet kaster den vann rundt i hele båten , men så fort jeg setter på slangen er det som om den ikke tar, høres ut som den kjører tørt. Kjenner at det er motstand i slangen når jeg blåser med munnen. Pumpa tok kanskje litt bedre da jeg tok av tilbakeslags ventilen, men ikke mye. Tenkte da at pumpa ikke har krefter nok til den løfte høyden/motstanden det er snakk om, men jeg har en mobil pumpe, og testet den i samme kar først med samme fastmonterte slange og deretter bare med 1/2 meter høyde opp i en vask (men 4 meter løs slange) og den tar heller ikke. Denne pumpa skal ha over 3 meter løftehøyde i følge spekk. Så da lurer jeg, trenger de mer vann for å virke når det er motstand i slangen, eller har jeg 2 pumper som rett og slett er for svake til å brukes i praksis ? Jeg kar ikke lyst å fylle hele båten med vann for å teste dette, men vil vite at lensepumpene mine faktisk gjør jobben sin før jeg gir meg. Forslag / Kommentarer ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
egilwh Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Bilde og/eller merke/type på pumper hadde hjulpet.... Hva sier reklamen om lensepumpa? Hva slags løftehøyde skal den ha? Hvor mye vann rommer den 4 meter slangen? Dersom pumpa fyller slangen og så drar luft, så klarer den ikke å løfte noe mer.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Erik Svart 24.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2012 Det er 2 ulike pumper. Hvis jeg senker dem i karet uten slange tilkoblet, så blåser de karet nesten tomt på 1 sekund eller 2. Er det slange på, så rører ikke vannstanden i karret seg, og pumpene høres ut som de går tørre. Løfte høyden på den ene er over 3 meter. Den andre fokuserte jeg mest på kapasitet, den har ca 3000 liter i timen kapasitet, men vet ikke løftehøyde... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Roger jo Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 (redigert) Tenkte da at pumpa ikke har krefter nok til den løfte høyden/motstanden det er snakk om, men jeg har en mobil pumpe, og testet den i samme kar først med samme fastmonterte slange og deretter bare med 1/2 meter høyde opp i en vask (men 4 meter løs slange) og den tar heller ikke. Denne pumpa skal ha over 3 meter løftehøyde i følge spekk. Så da lurer jeg, trenger de mer vann for å virke når det er motstand i slangen, eller har jeg 2 pumper som rett og slett er for svake til å brukes i praksis ? Jeg kar ikke lyst å fylle hele båten med vann for å teste dette, men vil vite at lensepumpene mine faktisk gjør jobben sin før jeg gir meg. Forslag / Kommentarer ? Da er det vel bare å etterfylle det lille karet ditt, fra slange eller en kanne, men du må holde karet fult så pumpen ikke suger luft. 3000l er 50 l i minuttet da skal du etterfylle ca 50 l i minuttet ,det er ikke lett i lite kar på 1 l. uten ar pumpa suger luft. Dropp karet og fyll båten. Redigert 24.September.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Erik Svart 24.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2012 Det er problemet, kan ikke etterfylle, for vannstanden synker ikke. Pumpene går, men det skjer ikke noe endring i vannstand. Spørsmålet da er om de vil begynne å ta dersom vanntrykket mot pumpa øker med høyere vannstand ? Første reaksjon jeg hadde var at pumpa jeg hadde kjøpt (for over 1000,-) ikke var brukende, men etter kontroll test med den andre som oppfører seg likt er jeg mer i tvil om det er min test metode som er feil... ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 24.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2012 Pumpene er disse : Den jeg skal ha fast installert : Den jeg har kontrollert med, som normalt er mobil : Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Roger jo Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 (redigert) Det er problemet, kan ikke etterfylle, for vannstanden synker ikke. Pumpene går, men det skjer ikke noe endring i vannstand. Spørsmålet da er om de vil begynne å ta dersom vanntrykket mot pumpa øker med høyere vannstand ? Er + og - rett? Dropp karet og fyll opp til pumpa starter men du bør etterfylle mer en 50l min, Redigert 24.September.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
egilwh Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Er + og - rett? Godt spørsmål! Når du kjører uten slange, er utløpet på pumpene under vann? I så tilfelle kan det være feil polaritet, at den suger på utløpssiden..... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Erik Svart 24.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2012 (redigert) + og - skal være rett, og den blåser som sagt vann ut av stussen når slangen ikke er på. Vil helst unngå å fylle 50 liter + i båten, men skjønner at jeg må opp i dim da uansett. Får teste med bøtte (10 liter) eller fiske bakken min (30 liter), men da får jeg ikke testet den fastmonterte slangen min, om det er for stor motstand i den eller ei ....... Kan jeg teste med salvvann, og så bare skylle med ferskvann etterpå, eller bør jeg prioritere å bruke opp ferskvannet ombord for å spare pumpene? Redigert 24.September.2012 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Free Lillehammer Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Og slangen du bruker ligger uten bend? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 (redigert) Kan jeg teste med salvvann, og så bare skylle med ferskvann etterpå, eller bør jeg prioritere å bruke opp ferskvannet ombord for å spare pumpene? Klart du kan, det er sjøvann`s pumper du har kjøpt .Har du kik på slangen i skutesiden og den er åpen? Redigert 24.September.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lnjk Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 uten bend? Har noen sirkulasjonspumper ombord som kan ikke alltid vil "ta" hvis det er blitt vannlås på utløpsslangen (som ligger løst på dekk). De er oppgitt til 110l/min og opp til 0,6 bar Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 24.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2012 Har noen sirkulasjonspumper ombord som kan ikke alltid vil "ta" hvis det er blitt vannlås på utløpsslangen (som ligger løst på dekk). De er oppgitt til 110l/min og opp til 0,6 bar Hva ville skjedd da, i tilfelle lekkasje ? Ville de tatt til slutt, eller ville de gått tørre og blitt varme og gått i stykker ? Hvor lenge kan de gå 'tørt' når de er under vann uten å ta skade? Det er jo en falsk trygghet å ha lensepumper som ikke 'tar'....? Jeg vet ikke om det er bend, men kjenner det er noe motstand når jeg blåser med munnen. En form for vannlås kan godt tenkes ja.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Høres jo ut som om det er i slangen problemet ligger. Tilbakeslagsventilen sitter rett vei? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 24.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2012 Ja, testet tilbakeslags ventilen, åpner/lukker riktig. Slange og ventil er gammelt, er bare pumpa som er ny. Pumpa tok litt bedre uten ventil, men var egentlig ikke imponert da heller...... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
lnjk Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Hva ville skjedd da, i tilfelle lekkasje ? En form for vannlås kan godt tenkes ja.. Er det mine pumper du tenker på så tror jeg det ikke skjer så mye. De brukes som sirkulasjonspumper, ikke lensepumper. Poenget var å få frem dette med vannlås. Sirkulasjonspumpene http://www.pumpvendo...840_series.html Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Synes du skal forsøke med en annen slange over ripa, så får du avgjort om det er slangen eller noe annet.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Erik Svart 24.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2012 Jeg har forsøkt annen slange over ripa (eller i en vask da), og med 2 ulike pumper. Tok ikke da heller. Men lurer på om det karet med vann jeg har er for lite, og at jeg må ha større vannsøyle for at de skal ta. Forsøker annen slange og bøtte med vann i dag. Funker det får jeg stole på at de ihvertfall ville tatt en stor lekkasje og krysse fingrene for at jeg aldri får testet det i praksis. Men hvis den ikke tar da heller, da må det da være reklamasjon/bytte grunn ? Begge pumper er kjøpt på Maritim.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
egilwh Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Funker det får jeg stole på at de ihvertfall ville tatt en stor lekkasje og krysse fingrene for at jeg aldri får testet det i praksis. Da ville jeg jo også testet det i praksis før jeg slo meg til ro.... benytte sjansen til å vaske litt i bunnen med zalo-vann og skylle godt. Men hvis den ikke tar da heller, da må det da være reklamasjon/bytte grunn ? Hvis en pumpe ikke virker, så er det reklamasjonsgrunn, ja. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Lady B Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 I spesifikasjonen på pumpa er oppgitt max antall liter pr. min. og max høyde. Du må være klar over at pumpekapasiteten avtar jo nærmere max.høyde du kommer. En pumpe på 30 l/min leverer 0 l/min når høyden passerer max, og kanskje bare 5l/min ved høyde 10cm. under max.Derfor kan det hende at pumpa di blåser som bare det uten slange, men slutter å ta med slange. Hadde en gang en pumpe som lignet på den du har fast montert. Den skulle lense 35l/min. til 1m høyde. I mitt tilfelle måtte den løfte vannet ca. 50cm. for å få det ut av båten. Ut av slangen kom en tynn pissestråle som sikkert ikke utgjorde mer enn 8-9 l/min. Fikk heldigvis levere tilbake pumpa... Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Jeg har tilsvarende aut. pumpe, med samme form, men et annet merke. Jeg måtte fylle kjølsvinet så vannet sto ca. halvveis opp på pumpehuset før den begynte å pumpe. Dvs. mange liter vann. Men når den først begynte "å ta" gikk det fort å få vannet ut. Men den stoppet før det var helt tomt, så det betyr at den må ha endel vann å "jobbe" med. For å få det tørt, har jeg en mindre manuell pumpe, men den må også ha endel vann for "å ta". Så jeg anbefaler deg å ta sjansen på å fylle kjølsvinet til den aut. pumpen starter.(Hvis du er sikker på at + og - er riktig ) Hvis den starter, men vannet ikke forsvinner, er det slangen som er problemet. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 En liter vann eller to er alt for lite å teste pumpe med. Blir bare til at den pisker det opp. Ta pumpa ut og slipp den ned i en tønne og test siden du ikkje vil ha vann i båten for å teste Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gabi Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Hvis du sjekker følgende link http://www.attwoodmarine.com/store/product/sahara-s1100-1100-gph vil du ved å laste ned spekken se at pumpa di skal kunne pumpe iallefall 2m løftehøyde. Du er sikker på at du har kjøpt 12V og ikke 24V pumpe? Hvis du starter den i auto skal den starte selvsagt kun hvis vannivået er høyt nok. Skjer dette hos deg eller må du trykke inn knappen for å starte den? Hvis du har altor stort mottrykk i slangen vil dette medføre at løftehøyden blir for stor og vannet vil ikke klare å komme ut av slangen. Har du bra med volt på batteriet? Hvis du ikke er sikker så sjekk. Hvis du har 12V pumpe og minst 12V i tilførselsstrøm og du prøver med en slange ut av båten og den da ikke pumper er det noe galt med pumpen. Sålenge den starter å pumpe uten slange så betyr det at vannivået du tester med er bra nok og sålenge du har god volt og åpen slange med mindre enn totalt ca 2m løftehøyde burde den virke. Sjekk volten først! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 Uansett så er ikkje en slik lensepumpe verdt noe som helst i en alvorlig situasjon der en tar inn vann.Det er visst mange som trur ei lita lense er viktig sikkerhetsutstyr. Det er det ikkje, slike lenser er bare for å ta unna regnvann, spyling av dekk og annet tilfeldig småtteri. Skal det monne for sikkerhetsbruk så snakker vi pumper på fleire hk og minst 4-5" slange med godt trykk. Sjøl en liten sprekk tar inn mange ganger kapasiteten til en liten fisepumpe på 100w og 1" slange. Sats heller på en bøtte 'fett' egnet for å nødtette lekkasjer Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 I og for seg riktig, Plutonium, men man skaffer seg litt tid til å områ seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.