Jump to content

Test av lensepumpe, hvor mye vann kreves ?

Erik

Recommended Posts

Igrunn ikkje. Når en ser hvor vanvittig fort en båt fylles av en sprekk og samtidig tenker på hvor lang tid det tar å lense ut sjøl en liten skvett i kjølen så er det fort å legge sammen to og to. Men nok om det, einaste fordelen med å velge en 'skikkelig' lensepumpe i båten er partikkelstørrelsen den kan håndtere. De minste er bare plager med da de stopper opp av sjøl det minste smuss

det betyr at den må ha endel vann å "jobbe" med.

En liter vann eller to er alt for lite å teste pumpe med. Blir bare til at den pisker det opp.

Dere har helt rett. Testet med bøtter, og da slukte begge pumpene dem på få sekunder, både via løs slange ut over tak, og via fastmontert slange med tilbakslagsventil. :thumbsup:

Så da er det bare jeg som har vært for puslete i min testing. Dog var det vann nok til at automatikken trigget da....

Uansett så er ikkje en slik lensepumpe verdt noe som helst i en alvorlig situasjon der en tar inn vann.

I og for seg riktig, Plutonium, men man skaffer seg litt tid til å områ seg.

Det er nok ett poeng, men på den annen side, hver av pumpene her slukte 20 liter vann på 10-20 sekunder, og selv om det lekker fortere enn det de tar unna så utsetter man forliset. Kanskje nok til å trekke i overlevings drakten og skrike litt på VHF, eller kanskje tilogmed nok til å begrense vannlekasjen med presening etc fra utsiden.

Kommer vel helt ann på størrelsen på skaden det ?

Men jeg har tenkt tanken på å bygge om kjølevannet på motoren slik at jeg kan vende, og hente kjølevann til varmeveksleren fra kjølsvinnet istedet for utsiden. Har hørt at det skal være effektivt ?Er det noen som har erfaring med det, og hvor stor kapasitet vil en sånn pumpefunksjon egentlig gi ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg har en Yanmar 2Gm20 og jeg tror egentlig ikke den suger mer enn en elektrisk pumpe, så med tanke på at varmgang/skjæring er uhyre lite gunstig i tilfelle lekkasje der man vil fort opp på stranda, så er kanskje ikke dette så lurt nei...

Tror jeg slår meg til tåls med den løsningen jeg har, som er en automatisk fastmontert pumpe, en mobil løs elektrisk pumpe, og en manuell pumpe.

Dessuten er har jeg bøtter, og blir nok fort engstelig når dørken begynner å flyte :blush:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...