Ask Startet 24.September.2012 Link til dette innlegget Startet 24.September.2012 Hei Rett som det er les eg om tæring på drev og propell pga. jordingsfeil i båten/landstraumsopplegget/nabobåten. Seinast i siste nr. av bladet til NSSR. Korleis målar eg om det er slike feil i båten vår/ hamna? El-anlegget er einpols. Ask Link to post
Hans-Petter Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 det letteste er å bruke en megger for å måle jordfeil Link to post
margon Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 På 220 V-anlegget kan man med et tangampermeter som har innstilling for jordfeilmåling klemme rundt de to spenningsførende ledningene. I et slikt system vil strømmen i begge ledningene være like stor med motsatt retning og amperemeteret vil vise 0 mA. Har du derimot jordfeil og noe av strømmen tar veien via jord blir det ubalanse og meteret vil vise et antall mA. Mange jordfeilbrytere har en alarmstrøm på 30 mA, så når feilen blir større enn det slår bryteren av hele forsyningen. Når du leter etter eventuell jordfeil må alle 220 V brukere være påslått, enten alle samtidig eller en og en for å lokalisere synderen. Feil på 12 V-anlegget er noe annet. Her står de fleste enheter koblet til motorblokka på et enpolt anlegg. Feilsøking på dette kan være å finne ut om det er noe strømforbruk i det hele tatt når alt er avslått. Enkelte ting bruker litt strøm også i avslått tilstand, f.eks. minnet i radioen. Det er helst lange dårlig beskyttete ledninger som henger og slenger som kan få isolasjonsskader og begynne å lekke mot jord (minus). Blir feilen stor skal sikringen som beskytter kabelen ryke. Vennlig hilsen Ingvard Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn