HelgeO Startet 24.September.2012 Link til dette innlegget Startet 24.September.2012 Har Askeladden P66 med 2011 modell Suzuki DF140, gått ca 90 timer nå. En gang i vår oppdaget jeg at motoren ikke fikk opp turtallet etter at jeg hadde startet opp, gassresponsen var normal opp til ca 4000 rpm men stoppet der. Ingen respons på mer gass. Ingen feilkoder eller andre indikasjoner. Stoppet motoren og startet den igjen, og den fungerte helt normalt. Så noen uker senere skjedde det samme igjen, stoppet motoren og alt var normalt igjen. Har opplevd dette et par ganger til etterpå, det har alltid skjedd fra start, aldri etter at motoren har fungert først. Men nå i helgen på vei til hytta skjedde det også under vanlig kjøring, men etter at gassen ble tatt av pga noen litt store bølger. Jeg har googlet litt etter lignende problemer og funnet et par mulige løsninger: 1) Flere skriver at dette kan skyldes at primer-pumpen på bensinslangen kollapser og at motoren dermed får for lite drivstoff. Jeg har ikke fått sjekket om det kan være problemet hos meg, men synes det er merkelig om dette skal skje bare av og til. 2) Leste også at det er en bryter i gasshåndtaket som som skal forhindre at man får for høyt turtall når motoren ikke er i gear. Og at en person fikk løst problemet med å bytte/fikse denne bryteren. På min båt har det hendt et par ganger at jeg ikke har fått til å starte motoren p.g.a bryteren som merker om motoren står i fri ikke har fungert som den skal. Må da ta kontrollen flere ganger mellom fri og forover/bakover før den starter. Det er vel sannsynlig at det er samme bryteren som brukes både til å forhindre høyt turtall i fri og til å forhindre start i gear? Noen som har hatt lignende problem? Jeg har motordata inn på kartplotteren som bl.a viser forbruk, har oppdaget at når jeg får dette problemet så er forbruket ekstremt høyt. Typisk opp mot 40 liter/time på under 4000 rpm. Vil tro at det bare er forbrukstallet som blir feil når dette skjer, eller kan dette være en indikasjon på noe annet? Sitér dette innlegget Helge O Link to post
egilwh Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Har ikke peiling på å kunne hjelpe deg, men hva sier leverandøren? Høres da ut som en veldig klar garantisak? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
LM 605 Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Suzuki har vel turtallsperre på ca 4000 rpm når motoren står i fri. Kan det være noe elektronikk som trøbbler her, selv om du har motoren i gear? Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 25.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Har ikke peiling på å kunne hjelpe deg, men hva sier leverandøren? Høres da ut som en veldig klar garantisak? Er selvsagt en garantisak, men alltid kjekt å finne ut mest mulig selv på forhånd. Det tar tid og koster penger å få båten til verksted for sjekk. Og med feil som oppstår veldig sjelden så er det slettes ikke sikkert at verksteded finner noe umiddelbart og da blir det fort meg som må betale for verkstedtimene. Suzuki har vel turtallsperre på ca 4000 rpm når motoren står i fri. Kan det være noe elektronikk som trøbbler her, selv om du har motoren i gear? Ja, det er det jeg også mistenker. Har nå funnet ut at det er bryter bak på motoren, men lurer på om jeg også har bryter i gasskontrollen? I tillegg har jeg utvendig styreposisjon, så det er muligens en bryter der også. Skal ta en tur i båten i kveld å se om jeg finner ut noe. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
LM 605 Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Hadde en Askeladden 475 m/60 Suzuki(2010mod.) og mener at fjernkontrollen hadde en slik bryter. Hadde forøvrig litt "problem" med Suzuki.fjernkontroll, da en var veldig treg i perioder, så jeg mistenkte at denne ikke var 100%. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Ville tatt den til forhandler for å få lest av feilkoder. For meg høres det ut som at det kan være sensorfeil, noe som lurer ECU til å pøse på med fuel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.