Jump to content

Noen lure ideer på hvordan dekke til seilbåten for vinteren?

Doldis

Recommended Posts

Etter 3 sesonger med billigpresenninger, klipping og teiping har jeg innsett at jeg må gjøre noe mer gjennomført i år for og dekke til båten, så tenker og kjøpe litt dyrere og mer holdbare presenninger i år.

Og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har noen lure ideer på hvordan man får disse rundt forstag, akterstag og vant?

Jeg har eksperimentert med og klippe opp og teipe igjen årene før, men dette har bare revnet.

har forresten ikke råd til tilpasset presenning. Har et budsjett på 2-3000

Redigert av Nakkeru (see edit history)

Om du ikke har Teakdekk, ville jeg bare laget et bomtelt over bommen.

Det gjør ingenting om det føyker litt innunder og så lenge cocpit'n ikke fylles med masse snø og is er det nok om du ikke skal bo i båten vinterstid.

Snø på dekk, vil blåse av og ikke være noe problem. Det er mange som ikke dekker til båten i det heletatt og de klarer seg utmerket så lenge de får litt tillsyn ved temperaturstigninger.

Som sagt, et bomtelt med god lufting vil ikke bli revet i stykker og hindrer de største nedbørsmengdene ovenifra som gjerne kommer når det ikke blåser så mye.

Jeg har selv formsydd presenning og teakdekk, men det er ikke min skyld. det fulgte med båten. (sist vinter, var "burkaen" på bare fire uker før '12-sesongen startet)

Nabobåten i vinter, rakk aldri å få på noe som helst. Han har en SO 36,2 og dette er hans 5. vinter ute på rad.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Du har nok mye rett i det du sier RSL. Men fulgte med alu stativ til opplag så må nesten bruke det føler jeg,

Jammen, så sett opp stativet da.

Du trenger vel ikke ha presenning over mer enn bommen fordet.

Har du bare presenning fra masten og bakover, trenger du ikke splitte noe som helst.

Om du absolutt skal ha noen filler rundt stativet du har satt opp på fordekk, kan du jo bruke restene fra i fjor. De er det sikkert ikke så mye luftmotstand igjen på, så de gjør ingen skade der de henger å slenger.

RSL

Jeg har i mitt tips gått utifra at du gidder å dra nedom båten etter store snøfall.

Jeg bor store deler av vinteren i havna og ser nok av de som ikke gidder å se til båten sin en eneste gang i løpet av vinteren uansett hva som kommer ovenifra eller fra siden.

Hva kan være bedre enn å koke seg en kopp kaffe i båten en lørdag i januar og sitte å kikke seg rundt...

RSL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...