Doldis Startet 24.September.2012 Link til dette innlegget Startet 24.September.2012 (redigert) Etter 3 sesonger med billigpresenninger, klipping og teiping har jeg innsett at jeg må gjøre noe mer gjennomført i år for og dekke til båten, så tenker og kjøpe litt dyrere og mer holdbare presenninger i år. Og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har noen lure ideer på hvordan man får disse rundt forstag, akterstag og vant? Jeg har eksperimentert med og klippe opp og teipe igjen årene før, men dette har bare revnet. har forresten ikke råd til tilpasset presenning. Har et budsjett på 2-3000 Redigert 24.September.2012 av Nakkeru (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein-Nemo Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Det beste resultatet får du om du tar presenningen med deg til en salmaker, og får han til å montere (sveise/sy) fast "kremmerhus" som er splittet på langs, der hvor du har merket av til stagene. Spissen på "kremmerhusene", som peker oppover, surres fast og tapes på toppen. Dette blir som regel helt tett. Sitér dette innlegget Link to post
Doldis Svart 24.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Men da må jeg likevel splitte preseinningen fra enden og inn til stagene? Har sett at man får borrelåser til og sette det sammen igjen, men da begynner det og koste penger hvis jeg må få gjort dette til alle vant og stag. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein-Nemo Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Det må splittes helt ned, ja, og borrelåser er sikkert det beste for å sette sammen med. Koster dessverre fort litt flesk. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Om du ikke har Teakdekk, ville jeg bare laget et bomtelt over bommen. Det gjør ingenting om det føyker litt innunder og så lenge cocpit'n ikke fylles med masse snø og is er det nok om du ikke skal bo i båten vinterstid. Snø på dekk, vil blåse av og ikke være noe problem. Det er mange som ikke dekker til båten i det heletatt og de klarer seg utmerket så lenge de får litt tillsyn ved temperaturstigninger. Som sagt, et bomtelt med god lufting vil ikke bli revet i stykker og hindrer de største nedbørsmengdene ovenifra som gjerne kommer når det ikke blåser så mye. Jeg har selv formsydd presenning og teakdekk, men det er ikke min skyld. det fulgte med båten. (sist vinter, var "burkaen" på bare fire uker før '12-sesongen startet) Nabobåten i vinter, rakk aldri å få på noe som helst. Han har en SO 36,2 og dette er hans 5. vinter ute på rad. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mouche Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Hadde også en formsydd presenning, solid og tung som bly, egnet for bruk med masten oppe og "alt det der". Etter første sesongen kuttet jeg ut denne presenningen og gikk over til en presenning som jeg la over bommen, og tenkte at båten tåler sikkert å stå ute om vinteren, og det gjorde den! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Doldis Svart 24.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Du har nok mye rett i det du sier RSL. Men fulgte med alu stativ til opplag så må nesten bruke det føler jeg, og er behagelig og ikke bekymre seg hvis det kommer mye nedbør og temperaturforskjeller osv. Vurderer og prøve meg på og splitte presenningen igjen, og teipe kantene med den vidunderteipen du brukte som seil på færdern Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Bare ikkje overdriv, i havna der eg ligger er det ein seilbåt som har hatt burkaen på i heile "sommar". Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
RSL Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Du har nok mye rett i det du sier RSL. Men fulgte med alu stativ til opplag så må nesten bruke det føler jeg, Jammen, så sett opp stativet da. Du trenger vel ikke ha presenning over mer enn bommen fordet. Har du bare presenning fra masten og bakover, trenger du ikke splitte noe som helst. Om du absolutt skal ha noen filler rundt stativet du har satt opp på fordekk, kan du jo bruke restene fra i fjor. De er det sikkert ikke så mye luftmotstand igjen på, så de gjør ingen skade der de henger å slenger. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Doldis Svart 24.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 haha ja hvorfor gjøre det mer komplisert enn det man må... Tror jaggu jeg skal prøve meg på din løsning i år. takker for gode tips RSL Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 24.September.2012 Link til dette innlegget Svart 24.September.2012 Jeg har i mitt tips gått utifra at du gidder å dra nedom båten etter store snøfall. Jeg bor store deler av vinteren i havna og ser nok av de som ikke gidder å se til båten sin en eneste gang i løpet av vinteren uansett hva som kommer ovenifra eller fra siden. Hva kan være bedre enn å koke seg en kopp kaffe i båten en lørdag i januar og sitte å kikke seg rundt... RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.