Jump to content

Montering av autopilot kontrollpanel P70 fra Raymarine


Aq 28 Ht

Recommended Posts

Trenger litt hjelp for å ta et valg av plassering av kontroll panelet til Raymarine autopilot, og trenger noen råd fra erfarende brukere.

Jeg skal montere en autopilot, jeg har ingen erfaring med bruken av en autopilot, og hvor mye en bruker selve kontrollpanelet.

https://baatplassen.n...70-angled-2.jpg

Jeg aktiver og stiller kurs for automatikken fra dette panelet, men er dette et instrument dere absolutt ville hatt rett i synsfeltet? Jeg håper å få autopiloten til å spille sammen med en Raymarine e125 også.

 

Problemet jeg har er at jeg har litt begrenset plass, jeg skal montere et I70 (infosenter) også, og jeg ikke har plass til begge rett i synsfeltet.

 

Jeg tenkte å montere kontrollpanelet til autopiloten ved siden av førerstolen, dette er en plass jeg lett når når jeg slipper gasshåndtaket, og det er lett og se displayet også, er dette et dumt sted?

Link to post
Share on other sites

Bruk imageknappen for å sette inn bildet i teksten:

 

p70-angled-2.jpg

Det er vanskelig å svare på spørsmålene uten å se plassen du tenker på. Men, jeg har det i synsfeltet og bruker det mye når jeg er ute og går. Har et litt annet Raymarine display (S60 tror jeg det heter) og korrigerer kurs med +/- 1 eller 10 grader på knapper. Bruker omtrent ikke kobling til plotter da jeg liker å følge med og aktivt gi kursendringer....

 

Forøvrig er vel autopiloten den beste investeringen jeg har gjort til båten.... :yesnod:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Takk for at du fikset bildet for meg, Displayet finnes med knapper også, men Raymarine sier det er mest brukt på seilbåt. jeg har vurdert begge, og fordelen med ratt for justering av kurs, må være at det er litt eklere i grov sjø. Jeg synes forøvrig at det med knapper er penere.

 

Plassen jeg tenker å montere er en rett hylle ved siden av stolen, så når jeg slipper armen rett ned så har jeg hånden på panelet, så det er lett å nå, men jeg må vri litt på hodet og kikke ned for å se displayet.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Beklager å bumpe noe eldre tråd, men fant du en plass å montere kontrollpanelet?

Jeg skal selv montere en inn P70R, og er noe usikker om hvor jeg ønsker å ha det.

 

Her er de forskjellige alternativer, slik jeg ser det:

Google_Chrome-20130404-100841.jpg

 

Akkurat nå er det plassering #2 som er den som er valgt. Jeg kan likevel ombestemme meg i enda noen dager... :confused:

VHF, bli montert inn til venstre for #1.

 

Forøvrig, så er det Raymarine P70R som er avbildet i tråden her.

P70, som er for seilbåter, er den uten vrideknappen :smiley:

( info : http://www.raymarine.com/view/?id=1250 )

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Den platen som viser possisjon 3 hos deg er mye lenger ned hos meg, jeg må slippe hånden ned for å nå panelet men det er en naturlig plass og enkelt å se.

 

Fungerer den platen (som viser possisjon 3) som armlene? for da kan jo rattet på P70R være i veien når du gasser osv. så da ville jeg vurdert possisjon 2 i steden.

Link to post
Share on other sites

Fungerer den platen (som viser possisjon 3) som armlene? for da kan jo rattet på P70R være i veien når du gasser osv. så da ville jeg vurdert possisjon 2 i steden.

Nei, fordi den platen er for skråstilt. Man vil nok ev. hvile hånden på boksen mellom gasshåndtakene. Ikke legge armen ned på selve platen.

Jeg tror jeg går for å få den plassert på "armlenet". Takk for tilbakemeldingene :yesnod:

 

Bilde av den siden i profil:

Google_Chrome-20130404-140213.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...