NOR15186 Startet 24.September.2012 Del på Facebook Startet 24.September.2012 Hei Jeg vurderer å kjøpe en større seilbåt og ønsker baugpropell for å gjøre manøvrering enklere. Har noen erfaring med ettermontering av baugpropell, og hva ca. koster det totalt på en såpass stor båt?? Mvh. Pål Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.September.2012 Del på Facebook Svart 24.September.2012 (redigert) Rundt 50 tusen, litt avhengig av hvor mye som må demonteres og el anlegget tenker jeg. Ville vurdert en nedsenkbar i stedet for tunnel. Bedre effekt, mindre støy Redigert 24.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Jeg monterte baugpropell i min 52 foter i vår 210mm rør, 11,5 Hk, fjernkontroll og manøverpanel ved styreposisjon. Elektrisk styrt hovedbryter, to 180 Ah gelbatterier, egen batterilader 40 A, sperredioder for lading fra motorens dynamo, temperatursensor, kabler/fester/strips, kranløft og arbeide. Propellen kostet kr 22907,- Arbeide kr 23 600,-, så her har Bitteliten ganske rett (uten mva), men det kommer jo på mere, som du ser over. Med mva kom hele øvelsen på kr 98 833,13. Etter å ha hatt den ombord i en sesong føler jeg at den var verd hvert øre. Om du ser på priser på selve propellenheten er prisvariasjonene ikke så veldig store på en maskin som kan brukes, så kjøp så stor du har plass til. Arbeidspengene blir stort sett et samme. Jeg har flere ganger i løpet av sesongen sett andre seilbåter som baugpropellen ikke har klart å dreie båten ut eller inn til kai mot vinden, mens jeg ikke har hatt problemer i det hele tatt. Baugen presses lett ut i stiv kuling rett i siden på båten. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Free Lillehammer Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Blåste endel fra vest i Østerby i dag. Båter fortøyd som meg på gærne siden av kaia, kjørte thrustere for harde livet for å komme seg ut. Passet fint å forsøke noe nytt, etter tips fra Mulligan. Gå ut med aktere brest fortøyning og ikke med aktere eller fremre spring. Kjempe sucsess. La fortøyning fra den siden av hekken som var vekk fra kaia i en pullert på brygga ett par meter bak hekken. Kjørte motor forover med roret satt så baugen ville ut. Båten dreide vekk fra kai så det var en fryd å se, med betraktlig mindre moment mot kai enn ved vanlige spring avganger. Når skuta hadde baugen rett opp mot vinden, var det å justere roret så baugen var stabil mot vinden, redusere til tomgang, stille og rolig ta fortøyningen uten noe stress. Som medlem Mulligan skrev her tidligere, "verdens rimligste Thruster",Var noen som kikket når jeg gikk, er ikke helt sikker på om de skjønte hva jeg holdt på med, Gøy å forsøke noe "nytt" (egentlig veldig gammelt) å få det til . Alternativt kan det gjøres slik... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Jeg monterte baugpropell i min 52 foter i vår 210mm rør, 11,5 Hk, fjernkontroll og manøverpanel ved styreposisjon. Elektrisk styrt hovedbryter, to 180 Ah gelbatterier, egen batterilader 40 A, sperredioder for lading fra motorens dynamo, temperatursensor, kabler/fester/strips, kranløft og arbeide. Propellen kostet kr 22907,- Arbeide kr 23 600,-, så her har Bitteliten ganske rett (uten mva), men det kommer jo på mere, som du ser over. Med mva kom hele øvelsen på kr 98 833,13. Etter å ha hatt den ombord i en sesong føler jeg at den var verd hvert øre. Personleg er eg viljug til å venta (og kosa meg i båten) i eit par tre månadar for å spara 98 000. Eg er viss på at vinden vil ha løya i god tid før det er gått så lang tid. I tillegg får ein mindre "leamikk", mindre vedlkehaldsutgifter, mindre arbeid og lettare og raskare båt. Vår båt (katamaran) har stort overbygg og lite kjølareal. Den reagerar såleis lett på sidevind. Eg plar å planlegga fortøyningane, slik at eg får båten frå kai i sidevind. Det har gått bra i over åtte år til no. Ask Sitér dette innlegget Link to post
runes Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Ask og Fargo: Tror ikke trådstarter spurte om han trengte baugpropell...... Jeg havnet på ca 50 tusen på en Sleipner SP100 til en 42 foter ink montering (men da var det rabatert, det er mulig å få rabatt på både arbeid og utstyr om du f.eks. inkluderer det i vinteropplaget), denne nodellen skal fungere bra opp til 50 fot tror jeg. Dette var på en typisk turbåt og jeg merket ikke ytelsesforskjell med eller uten baugpropellen montert (og jeg er nokså opptatt av ytelse på en seilbåt.....). Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
avmønstret5 Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Skal du utenfor grensa er det penger å spare. Vi monterte inn en solid Vetus trøster i Hellas for 4-5 år siden og det kom på ca. 25000,- kr og da løftet ikke jeg en finger. Nei, en behøver selvfølgelig ikke å seil så langt som til Hellas.;) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Nei, en behøver selvfølgelig ikke å seil så langt som til Hellas.;) Smart finte mot kverulantene blant oss på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Snakket med en i båthavna forleden, Han hadde betalt kr. 9000,- ferdig montert truster i en Bayliner 2755. Det skal sies at disse båtene så vidt jeg vet har fabrikkferdig rom for truster, som kan åpnes. Vet for øvrig ikke om dette var en jobb "med eller uten kvittering", men det viser i hvert fall at det ikke nødvendigvis trenger å koste opp mot 100k. Propellprisene vil sikkert også variere en del. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 Ask og Fargo: Tror ikke trådstarter spurte om han trengte baugpropell...... Det har du nok rett i, men eg syntes det var naudsynt med ei motvekt til innlegg med forsvar av å bruka 98 000 på baugpropell. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 men eg syntes det var naudsynt med ei motvekt til innlegg med forsvar av å bruka 98 000 på baugpropell. Ask Ja, ikke sant. Egentlig er det bare trist å høre om skrekkeksempler som dette. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 Snakket med en i båthavna forleden, Han hadde betalt kr. 9000,- ferdig montert truster i en Bayliner 2755. Det skal sies at disse båtene så vidt jeg vet har fabrikkferdig rom for truster, som kan åpnes. Vet for øvrig ikke om dette var en jobb "med eller uten kvittering", men det viser i hvert fall at det ikke nødvendigvis trenger å koste opp mot 100k. Propellprisene vil sikkert også variere en del. Denne prisen kan ikke ha inkludert noen deler. Det er kurrant å sette inn propell i denne båten, men ikke noe mer kurrant enn de fleste andre. 9000 kr for installasjonen høres også veldig rimelig ut, men mulig han kunne gjøre det så rimelig hvis han tok det svart og dropper garantiansvaret.... Baugpropell i en 45 fots båt ligger gjerne fra 40000 og oppover, litt avhengig av hva slags propell man velger, avstand til batterier, evt. ekstra batteri, ladesystem til dette osv.... Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 Baugpropell i en 45 fots båt ligger gjerne fra 40000 og oppover, litt avhengig av hva slags propell man velger, avstand til batterier, evt. ekstra batteri, ladesystem til dette osv.... Jeg betviler ikke dette og jeg er fullstendig klar over alt med båt kan koste vanvittig mye penger, men det er greit å ha nevnt at det kan også gjøres billigere. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Det har du nok rett i, men eg syntes det var naudsynt med ei motvekt til innlegg med forsvar av å bruka 98 000 på baugpropell. Ask Jeg har ikke behov for å forsvare noe som helst, jeg har heller ikke forsvart montasjen av baugpropell, om man da ikke syns det å være fornøyd er et forsvar. Jeg har råd til å betale det jeg vil ha, uten at det bekymrer meg ett sekund, så lenge jeg får igjen det jeg har lyst på og føler jeg har behov for. Om jeg har lyst til å være tre måneder på sjøen har jeg muligheter til det også. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Ask Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Om jeg har lyst til å være tre måneder på sjøen har jeg muligheter til det også. Eg skulle ynskja eg har høve til det same. Ask Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Hadde hentet inn pris på dette i Danmark, man kan fort spare noen 10 tusner der. Mange større båter i skagerek og nesten hele fiskeflåten her bruker konsekvent Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.