Jump to content

Endelig en dieselvarmer som utfordrer de etablerte på pris.


VannTro

Recommended Posts

Jeg kom over denne annonsen på en dieselvarmer som selges under navnet Air Heater 5000W Diesel : http://bluemarlin.no...products_id=153

 

Synes dette var litt spennende. Den minner av utseende noe om Eberspächer og forbruket(strøm/diesel) er ganske så likt med Eberspächer D5. Det som skiller mest er prisen. Eberen koster ca 15.000,- i de fleste butikker, men denne koster 8000,-. Vi snakker altså om ca. halv pris her ! Er dette en virkelig utfordrer, er det slik at noen gir de etablerte merkene konkurranse på pris med noenlunde samme kvalitet ? Vi snakker jo ikke om rakett-teknologi her, snarere en dieselpumpe, brennkammer og en vifte.

 

Er det noen som har handlet denne og kan si noe om den ? Erfaringer.......

 

Litt usikker på seriøsiteten bak selskapet som selger dette, Blue Marlin Powerboat. Firma står oppført med bransje "Bygging av fritidsbåter" og det burde vel vært en annen næringskode når man driver intetnettbutikk: http://purehelp.no/company/details/bluemarlinpowerboaterikevense/984469136

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det første jeg tenker på, er jo at med lavere pris kommer ofte lavere kvalitet. Om brennkammeret har en dårligere legering og kanskje tåler overoppheting mindre, med hull som resultat, kan det jo bli ubehagelig.

 

På den annen side, så er det jo som du sier ikke akkurat rakett teknologi, og disse varmerene har jo bestandig vært overpriset til de grader, synes jeg.

Om deletilgangen er god, og rimelig (første omgang brenner-deler, som glødeplugg og filt) så er det jo bare å kjøre på.

 

Edit: Viftene er ofte noe som fort begynner å pipe i dårlige lagre, så prisen på disse må også være gode, inntil levetiden blir kontrollert, alternativt at produsenten av viften kan kontrolleres og bekreftes av god kvalitet.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en bekjent i Sykkylven som har kjøpt denne varmeren, men den er vel knapt montert. Slik sett har han ikke akkurat den lengste erfaringen med den.

Ser også at de har mindre varmere samt vannvarmere til salgs. Vannvarmeren har også påfallende likt utseende som et annet etablert merke på markedet(Eberspächer).

 

Her er Eberspächer:

ebe_hydronic_d5w_s.jpg

 

Her er alternativet:

 

hydronic-heater-5kw-timer.jpg

Hvis man ser bort fra plasten på toppen er metallet "skremmende likt".....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis du sammenligner med Eberspächer HYDRONIC D 5 W SC – 12 volt så er dette samme varmeren.

Hvordan vet du det? Eler er dette en "kina-versjon" tilsvarende Honda og Kipor på aggregatmarkedet?

Mener du at f.eks. slitedeler fra Eber kan benyttes i denne? Jeg har selv Eber D5 og det er i alle fall en driftsikker og god dieselvarmer.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er 99% sikker på at min bekjente fortalte at den 5 kw luftvarmeren han hadde handlet fra dette firma var produsert i Kina, ikke USA og at dette helt klart var kopier.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Viktig detalj. Merket Eberspächer finnes ikke i USA. For vanskelig navn for amrikanere så de kaller det Espar. http://www.espar.com/

 

Ellers vil jeg heller si at trådstarterens 5kW varmer ligner på en prikk Webasto sin og ikke Eberspächer sin

 

http://www.webasto-marine.com/products/blueheat-heater/air-top-evo-5500.html

Link to post
Share on other sites

DET gjør den. Da har man altså kopiert Webasto sin luftvarmer og Eberspächer sin vannvarmer......muligens....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du det? Eler er dette en "kina-versjon" tilsvarende Honda og Kipor på aggregatmarkedet?

Mener du at f.eks. slitedeler fra Eber kan benyttes i denne? Jeg har selv Eber D5 og det er i alle fall en driftsikker og god dieselvarmer.

http://www.espar.com...47-05 TD EN.pdf

http://www.geras.org...hydronic4_5.pdf

 

Den ene er Båt og den andre er Bil varmer.

Båtvarmeren har bedre sikringstiltak angående vannsirk.pumpa.

http://www.termomarin.no/pdf/eber/Hydronic_B-D5WS_montering-bruk_og_vedlikehold.pdf

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Men hva med den 5kw luftvarmeren som ser ut som en kopi av Webasto, er det en Webasto eller er det en kopi ? Er det noen her som har kjøpt den ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg er 99% sikker på at min bekjente fortalte at den 5 kw luftvarmeren han hadde handlet fra dette firma var produsert i Kina, ikke USA ...

Da er spørsmålet om dette er kinesisk lisensproduksjon fra Eber og Webasto eller kinesiskproduserte kopier. Min egen, men begrensede erfaring med kinesiskkopiert egenproduksjon er bedrøvelige saker, hvor den store forskjellen i forhold til de vestlige originalene ofte ligger i elendige metalllegeringer og materialvalg i komponenter som ikke holder en dag over en mulig garantitid. Så er det igjen spørsmål om tilgang på slitedeler og komponenter som uansett må skiftes etter en tid. Men en ting skal kineserne ha; Ofte er kopiene så gode at de har kopiert med hver minste feil fra originalen :)

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min klare anbefaling er å kjøpe en ekte Eber eller Webasto. Fort gjort å spare seg til fant. En skikkelig varmer kan du ha i mange år. Da er det viktig å kunne få tak i enkle reservedeler som glødestift, glødesil, brennkammer, viftemotor og pakninger. Får du ikke tak i det på en uorginal må du kanskje kjøpe helt ny om noen få år?

Link to post
Share on other sites

Det kunne bare kommet fra en ekte Møring......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du får en D4 hos f.eks Seatronic for 10.950,- Tror det er bedre annvendelse av pengene. Et lite tips er at D4 er bygd på ny teknologi. D5 er den gamle teknologien til Eber (soter ofte mer og tetter seg rundt glødestift og sil som fører til vanskelig oppstart). Det er heller ikke bra å ha for stor varmer som går mye på lav effekt. Da har den lettere for å sote igjen. Varmeren trives faktisk best på full guffe. Da brenner den renest.

Link to post
Share on other sites

Deler veldig synspunktene til Snekkefart, og kan tillegge at vihar hatt D5 i 5 sesonger. Den første vi hadde i 3,5 sesonger sota og røk og ble modifisert av verksted uten nevneverdig effekt. Så fikk vi bytta den i en nyere D5 - og den fungerer mye bedre. Har gått uten problemer siden den ble satt inn. Så jeg er ganske sikker på at D5en har blitt utbedret fra Eber.

Viktig med alle dieselvarmere - kjør dem hardt. Og lar du den lunke og gå i noen timer så skru den opp på max i 10-15 minutter før du slår den av. Da brenner den seg rein

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det er viktig å sjekke om det er bare varmer eller om det er komplett med monteringssett når man sammenligner priser. Jeg har en Ardic jeg lurer på å bytte ut.

Kunne vært fristende å kjøpe en Kina kopi, men det blir få kroner spart om den skulle ryke etter kort tid, eller som jeg er mest skeptisk på, føre til katastrofe ombord.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

En orginal webasto thermo top v til volkswagen koster 3500.- ny i tyrkia... men det er uten dieselpumpe, sirk. pumpe og kabelnett. disse kommer på rundt tusenlappen pr del.

 

Så hvis du har en eksosløsning fra før og monterer selv kommer du unna med rundt 6000.-

 

.manitu

Redigert av manitu (see edit history)

A house is but a boat so poorly built and so firmly run aground no one would think to try and refloat it.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...