haugi Startet 25.September.2012 Link til dette innlegget Startet 25.September.2012 Hei Kjøpte meg en Pioner 14 tidligere i år, og slengte den bare rett på sjøen.Tenkte og bunnsmøre den til neste år, og lurer da på om det er samme framgangsmåte som på ein vanlig plastbåt med primer og stoff. Eller er det et en grunning som egner seg bedre for plasttypen Pioner blir lagd i? Sitér dette innlegget Link to post
Svetan Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Hei. Pioner og andre tilsvarende båter "svetter". Så bruker du vanlig primer og bunnstoff løsner dette. Hempel har et eget bunnstoff og seajet har. Mulig du kan bruke Seajet 034 men dette må du dobbeltsjekke. De fleste bunnstoff for gummibåter kan også brukes. Du gubber båten med aceton, og påfører bunnstoffet med en gang. Er båten et par sesonger gammel er en del av fettet svettet ut, og bunnstoffet sitter bedre. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 25.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Takk for et bra svar :) Så da er det i grunnen like bra at jeg ikke smurte den med en gang forstår jeg. Venter til våren da:) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 (redigert) Har gjort dette på jolla, en river 290 som jeg kjøpte ny. Lot den først ligge på vannet noen uker. Mattet så ned med grovt papir og vasket med rødsprit. Så rett på med tynt lag med maritim selvpolerende. Neste år nytt lag. Båten er nå 5 år gammel og det har ikke flasset så mye som en mm2. Tidligere hadde jeg en pioner som var behandlet med en grunning for hardplastbåter. Flasset noe helt forj.... Redigert 25.September.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bestyreren Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Jeg har en Pioner Viking pga av at den er "feitt" gror det lite på den. Min ligger ute 10 mnd i året ila denne tiden tar jeg den opp og spyler den 2-3 ganger. Dette tar bare 1/2 time hver gang. Jeg anbefaler at du ikke smører den siden det i mitt hode skaper mere jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 (redigert) Brukte Hempels Pioner Kit med avfetting, epoxy sealer og bunnstoff på en River 290. Dette har fungert bra i fire sesonger uten flassing og uten påføring av ny bunnstoff. Redigert 26.September.2012 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Hempels Epoxy Sealer 599 eller Hempels Pioner kit er tingen som Fiks sier. Det sitter hvis det er gjordt riktig. Når du skal stoffe jollen, bør det være mer enn 5 plussgrader i luften for at stoffene skal herde. 1. Vask bunnen med glassfiberavfetter (Glasfibre Degreaser). 2. Slip den delen av skroget som skal stoffes, med vannslipepapir i korning 80 samtidig som du bruker avfetteren. 3. Vask over igjen med avfetter for å få vekk alt slipestøv. Vent så til av-fetteren har tørket. 4. Innen det har gått to timer etter at avfetteren har tørket, påføres Epoxy Sealer 599. Dette er en tokomponent primer som blandes ut i forholdet 2 deler primer, 1 del herder. La primeren herde til den er lett klebrig. Da får bunnstoffet bedre vedheft. Ved 15-20 pluss-grader vil det ta 1-2 timer. 5. Stryk på bunnstoffet Hempels Hard Racing. Hvis primeren har herdet for lite, vil bunnstoffet "-krakelere ". Det vil du se på den måten at stoffet ikke vil dekke ordentlig. Det er ingen fare på ferde, for ved første gangs stoffing skal du ha to strøk med bunnstoff. Når du legger på 2. strøk med bunnstoff, vil du merke at den er seig å smøre på. Det kommer av at det ferske stoffet du smører på delvis løser opp det første strøket. Når stoffet er tørt, kan du sjøsette båten. Neste år behøver du ikke prime på nytt. Da kan du bare vaske bunnen ren og legge på et nytt strøk med stoff. Sitér dette innlegget Link to post
beroalki Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Har jobbet med pioner båter i mange år, hatt dem i opplag og div. Annet. Bruk seajet sitt bunnstoff for ribb. Dette er elastisk og passer perfekt til jobben.;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.