Dykker Startet 25.September.2012 Link til dette innlegget Startet 25.September.2012 Jeg har ice.net med R90 trådløs ruter ombord i Naledi. Båten ligger ute hele året (boblehavn på vinteren). Tenkte at jeg skulle montere et IP-kamera innunder hardtoppen for å overvåke hvor mye snø som la seg på dekk slik at jeg slapp og sjekke hver gang det kom et snøfall. Ser at ice.net har to typer kamera. Går ut i fra at jeg må velge utendørskameraet pga kulden (men kameraet står montert inne i båten under hardtoppen). Eller kan jeg bruke et enklere kamera, type innendørs, men hva med kuldegrader på dette? Har prøvd med vanlig web-kamera på PC og brukt http://www.no-ip.com/ når båten forflytter seg og får ny IP-adresse til ruteren. Fungerer no-ip mot et IP-kamera (dette har jo innebygget WEB-server og vil oppføre seg som en PC)? Tanken er at jeg ikke skal bruke PC som må stå og gå som server for kameraet hele tiden, men bruke et kamera som kun er tilknyttet R90-ruteren slik at jeg kan sjekke kameraet med smarttelefon eller PC. Samtidig må kameraet kunne nås både når den ligger i boblehavn og ellers når jeg er ute på tur og ruteren får ny IP-adresse (med PC-løsning løses dette som nevnt med http://www.no-ip.com/). Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Du må sette opp dynamisk DNS på ICE ruteren. Jeg benytter Dyndns.org på min ruter for å nå webkameraet. Ruteren har en dynamisk DNS klient innebygget, men jeg tror ikke no-ip.com er i listen over leverandører på ruteren. Sitér dette innlegget /per Link to post
Compromise Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Dacapo på forumet spurte meg tidligere hvordan jeg har satt opp mitt kamera og dette er det jeg svarte han. Om han fikk det til, og om jeg beskrev 100% riktig er jeg ikke sikker på: På kameraet så setter du opp slik at det sender mail til deg med adressen sin når det starter opp. Det er "Report Internet IP by mail" under Mail Settings. Du kan ikke benytte port 80 på kameraet, men f.eks port 81 (mener at det er port 81 som er satt opp på kameraet når det er nytt). Port finner du under Basc Network Settings" Du kan enten la kameraet få IP- adresse fra ICE ruteren eller sette en fast IP. Setter du fast IP så må du huske at det ikke er sikkert at nå når kameraet hvis du bruker det ifm. med en Telenor ruter da denne benytter en annen ip range. Jeg har satt fast ip for da er jeg sikker på at kameraet ikke får en annen adresse fra ICE ruteren hvis kameraet har vært slått av en stund. For fast IP: IP adrress= 192.168.0.16 Subnett mask= 255.255.255.0 Gateway= 192.168.0.1 DNS server= 193.75.75.75 (dette er DNS serveren ICE benytter) Sjekk at du da når kameraet på adresse 192.168.0.16:81 fra en pc som også er koblet på ICE ruteren. Så til ICE ruteren. Her må du enable portforwarding Jeg husker ikke helt men jeg mener at det er et sted man setter "HTTP forwarding", i tilleg så må du åpne for port 81. Du skal skal da enable portforwarding for både TCP og UDP (ikke sikker på om UDP trengs) TCP forwarding til 192.168.0.16 port 81 UDP forwarding til 192.168.0.16 port 81 Tror det skal være lat. Mulig du må restarte ICE ruteren. For å bli litt mer avansert så kan du benytte Dynsdns.org slik at du når kameraet på samme adresse hele tiden fordi om ICE ruteren din får ny adresse, men det kan vi ta hvis du får det andre til å virke. Sitér dette innlegget /per Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Kan et TUTA GSM kamera være en løsning også? http://www.abteknikk.no/product_info.php?cPath=18&products_id=285&osCsid=46iicbkfm6og5dkrdlldc9oi93 setter du inn et kontantkort og kobler dette til fri familie koster det deg noen få kroner i året i datatrafikk når bilder sendes. Og denne versjonen av kameraet er mye mer stabil enn den første B1 som er mye omtalt på forumet her. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 25.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Takk for svar! Har sjekket litt på dyndns.org (http://dyn.com/dns/) og der er det og en del FAQ. Men hvilket kamera fra ice.net bør jeg velge? Det for utendørs, eller det for innendørs. Kameraet skal stå inne oppunder hardtoppen og peke ut av vinduet mot framdekket for kontroll på snøfall. Blir kuldegrader der kameraet står om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Det går nok greit med innendørs kamera så lenge det ikke kommer vann på det. Men det finnes billigere og bedre nettverkskamera som kan brukes med ICE router! F.eks. de kameraene her www.lindit.no/shop som har motor sånn at du kan se deg rundt i båten og utenfor. De virker i mørket også. Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Jeg har et EasyN IP Camera kjøpt på ebay. Det kan styres med browser fra PC og Mobil. EasyN på ebay Sitér dette innlegget /per Link to post
Hosse Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 (redigert) Noen som vet hvordan jeg setter opp dette i Dyn.com? Jeg har tatt en printscreen her. Hvilken av disse valgene skal jeg ta før jeg legger inn informasjonen i ICE R-90 modemet? Veldig takksam for hjelp:-) https://baatplassen.no/bildearkiv/49/49567/1423749032.jpg MvhPeter Holsback Redigert 12.Februar.2015 av Hosse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.