Jump to content

Ice.net og No-Ip.com kameraovervåking i båt

Dykker

Recommended Posts

Jeg har ice.net med R90 trådløs ruter ombord i Naledi.

Båten ligger ute hele året (boblehavn på vinteren). Tenkte at jeg skulle montere et IP-kamera innunder hardtoppen for å overvåke

hvor mye snø som la seg på dekk slik at jeg slapp og sjekke hver gang det kom et snøfall.

Ser at ice.net har to typer kamera. Går ut i fra at jeg må velge utendørskameraet pga kulden (men kameraet står montert inne i båten

under hardtoppen). Eller kan jeg bruke et enklere kamera, type innendørs, men hva med kuldegrader på dette?

Har prøvd med vanlig web-kamera på PC og brukt http://www.no-ip.com/ når båten forflytter seg og får ny IP-adresse til ruteren.

Fungerer no-ip mot et IP-kamera (dette har jo innebygget WEB-server og vil oppføre seg som en PC)?

Tanken er at jeg ikke skal bruke PC som må stå og gå som server for kameraet hele tiden, men bruke et kamera som kun er tilknyttet

R90-ruteren slik at jeg kan sjekke kameraet med smarttelefon eller PC. Samtidig må kameraet kunne nås både når den ligger i boblehavn

og ellers når jeg er ute på tur og ruteren får ny IP-adresse (med PC-løsning løses dette som nevnt med http://www.no-ip.com/).

Dacapo på forumet spurte meg tidligere hvordan jeg har satt opp mitt kamera og dette er det jeg svarte han. Om han fikk det til, og om jeg beskrev 100% riktig er jeg ikke sikker på:

På kameraet så setter du opp slik at det sender mail til deg med adressen sin når det starter opp. Det er "Report Internet IP by mail" under Mail Settings.

Du kan ikke benytte port 80 på kameraet, men f.eks port 81 (mener at det er port 81 som er satt opp på kameraet når det er nytt). Port finner du under Basc Network Settings"

Du kan enten la kameraet få IP- adresse fra ICE ruteren eller sette en fast IP. Setter du fast IP så må du huske at det ikke er sikkert at nå når kameraet hvis du bruker det ifm. med en Telenor ruter da denne benytter en annen ip range.

Jeg har satt fast ip for da er jeg sikker på at kameraet ikke får en annen adresse fra ICE ruteren hvis kameraet har vært slått av en stund.

For fast IP:

IP adrress= 192.168.0.16

Subnett mask= 255.255.255.0

Gateway= 192.168.0.1

DNS server= 193.75.75.75 (dette er DNS serveren ICE benytter)

Sjekk at du da når kameraet på adresse 192.168.0.16:81 fra en pc som også er koblet på ICE ruteren.

Så til ICE ruteren. Her må du enable portforwarding

Jeg husker ikke helt men jeg mener at det er et sted man setter "HTTP forwarding", i tilleg så må du åpne for port 81.

Du skal skal da enable portforwarding for både TCP og UDP (ikke sikker på om UDP trengs)

TCP forwarding til 192.168.0.16 port 81

UDP forwarding til 192.168.0.16 port 81

Tror det skal være lat. Mulig du må restarte ICE ruteren.

For å bli litt mer avansert så kan du benytte Dynsdns.org slik at du når kameraet på samme adresse hele tiden fordi om ICE ruteren din får ny adresse, men det kan vi ta hvis du får det andre til å virke.

/per

Kan et TUTA GSM kamera være en løsning også?

http://www.abteknikk.no/product_info.php?cPath=18&products_id=285&osCsid=46iicbkfm6og5dkrdlldc9oi93

setter du inn et kontantkort og kobler dette til fri familie koster det deg noen få kroner i året i datatrafikk når bilder sendes.

Og denne versjonen av kameraet er mye mer stabil enn den første B1 som er mye omtalt på forumet her.

Takk for svar!

Har sjekket litt på dyndns.org (http://dyn.com/dns/) og der er det og en del FAQ.

Men hvilket kamera fra ice.net bør jeg velge? Det for utendørs, eller det for innendørs.

Kameraet skal stå inne oppunder hardtoppen og peke ut av vinduet mot framdekket for

kontroll på snøfall. Blir kuldegrader der kameraet står om vinteren.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...