Jump to content

Kjølevæske tømmes mens man kjører på Yanmar LP motor

jepp.

Recommended Posts

Gjelder det begge motorer også? Årsmodell/driftstid?

Sjekk slangeklemmer ol? Jeg mistet nok også litt væske på min da jeg kjørte fra Lindesnes til Gressvik (ca 11 motortimer) tror jeg. Glemte faktisk å sjekke nivå før jeg dro, men ekspansjontanken var ganske tom da jeg kom hjem. Strammet klemmer rundt om på slanger etc og etterfylte og har kjørt vel 40 timer etter det uten å se noen nivåforskjell. Så også at feste på motorlabb bak på stb side nok kan ha fått fuktighet, kanskje kjælevæske på seg.

Ser også at kjølevæsken i beholder som er litt misfarget. Litt usikker på om det er fordi den nok ikke er byttet tdiligere. Motoren har gått ca 170 timer og tenkte bytte væske før neste sesong. Ser at det er 2 tømme ventiler (1 i blokka og en i varmeveksler) for kjølevæske.

På grønn og blå kjælevæske så synes ikke så godt misfarging som på den relativt klare røde vil jeg tro?

Redigert av olpi (see edit history)

Hei

Jeg hadde dette fenomenet når jeg kjøpte båten min i 2007. (4LH-DTE) Trodde noe var alvorlig galt, men hadde bare fyllt for mye kjølevæske. Jeg kan ikke ha noe i ekspansjonstanken ved kald motor, og det er ennå plass til litt på motoren. Har kjørt flere hundre timer slik uten problemer. Virker som ekspansjonstanken er for liten om en har bereder, defroster etc på sløyfen. Så ikke dramatiser dette. Prøv med litt mindre kjølevæske og følg med på temperaturen. Det var kun når motoren ble god og varm den kvittet seg med kjølevæsken.

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

høres ut som samme problem som meg, ref tåden min, def toppakning/dårlige bolter, virker som "alle" får dette etter en stund.

Tror ikke det. Har bare registrert om ditt tilfelle her inne, og jeg vet om flere i vårt område som har denne motoren. Dine symptomer var vel ikke helt lik jepp sine?

Ellers er jeg enig med Viksund Bravo. På forrige Yanmer måtte jeg ha lavt nivå i eksp tank på Yanmar`n for ikke å få søl ved varm motor, Aldri noen problem (1200 timer) når det ble fulgt.

Når det er sagt så var det vel noen LPA-motorer produsert i en begrenset periode for en del år tilbake hvor det var benyttet pakninger/pakningslim som ikke var bra. En Yanmar mekaniker her i nærheten skulle selge en "ny" 222 Hk av A-modellen som var satt sammen på nytt pga dette for en del år siden. Han fortalte meg om dette.

jeg hadde det på 2 maskiner olpi, så statistisk sett for meg er det veldig vanlig feil ;)

dette manifiserer seg varierende, har du bare en bitte bitte bitte liten lekasje, kan du se nivået går noen få cm opp, og gjerne bare det lille, mens er den større vil man oppleve at tanken blåser over. Har man en bitteliten og bare noen cm varierende nivå, må man kunne oppleve det som normalt, selv om det blir borte om du skifter alt.

Redigert av andersb (see edit history)

Ja, men dine motorer fikk høy temp/kokte. Det er ikke det samme symptom som Jepp har (foreløpig). På dine motorer stabilserte det seg jo ikke ved en lavere kjølevæskenivå slik jeg og flere med Yanmar har opplevd.

Skal imidlertid ikke kimse av slike symptomer og det er lurt å sjekke mer nøye hva som er årsaken.

På dine motoren så blåste det vel kjølevæske over i påfyllingslokket også?

Hvor gamle er dine motorer?

...noen har tips hvorfor kjølevesken ikke går i overskudd tankenå

hvis overskudddvæsken går rett ut av slangen fra motor og ikke via eksp tank så er vel feil på lokket på eksp tanken. På min er det tilkobling på begge sider av lokk. Kun den ene går ned i tanken via røret/slangen som er festet under lokket. Feil tilkobling eller tett rør/slange under lokker vil nok føre til at væsken renner ut og ikke ned i tanken når motor blir varm. Det samme skjer sikkert hvis det er lekkasje f.eks på slangen fra motor til eksp tank Redigert av olpi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...