jepp. Startet 25.September.2012 Del på Facebook Startet 25.September.2012 Jeg har to Yanmar LP i min båt. Når jeg kjører fort og lenge så renner kjøle vesken ut av beholderen bak motoren. motoren går ikke varm og den har samme temp. Hva kan gjøres og hva er feil? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 For mye kjølevæske? Ha nivået på min når alt er kaldt Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 25.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2012 det er ingenting i tanken bak motoren og i motoren kan jeg fylle på ca 0.5 liter Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 (redigert) Gjelder det begge motorer også? Årsmodell/driftstid? Sjekk slangeklemmer ol? Jeg mistet nok også litt væske på min da jeg kjørte fra Lindesnes til Gressvik (ca 11 motortimer) tror jeg. Glemte faktisk å sjekke nivå før jeg dro, men ekspansjontanken var ganske tom da jeg kom hjem. Strammet klemmer rundt om på slanger etc og etterfylte og har kjørt vel 40 timer etter det uten å se noen nivåforskjell. Så også at feste på motorlabb bak på stb side nok kan ha fått fuktighet, kanskje kjælevæske på seg. Ser også at kjølevæsken i beholder som er litt misfarget. Litt usikker på om det er fordi den nok ikke er byttet tdiligere. Motoren har gått ca 170 timer og tenkte bytte væske før neste sesong. Ser at det er 2 tømme ventiler (1 i blokka og en i varmeveksler) for kjølevæske. På grønn og blå kjælevæske så synes ikke så godt misfarging som på den relativt klare røde vil jeg tro? Redigert 25.September.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 høres ut som samme problem som meg, ref tåden min, def toppakning/dårlige bolter, virker som "alle" får dette etter en stund. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 (redigert) Hei Jeg hadde dette fenomenet når jeg kjøpte båten min i 2007. (4LH-DTE) Trodde noe var alvorlig galt, men hadde bare fyllt for mye kjølevæske. Jeg kan ikke ha noe i ekspansjonstanken ved kald motor, og det er ennå plass til litt på motoren. Har kjørt flere hundre timer slik uten problemer. Virker som ekspansjonstanken er for liten om en har bereder, defroster etc på sløyfen. Så ikke dramatiser dette. Prøv med litt mindre kjølevæske og følg med på temperaturen. Det var kun når motoren ble god og varm den kvittet seg med kjølevæsken. Redigert 25.September.2012 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
olpi Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 (redigert) høres ut som samme problem som meg, ref tåden min, def toppakning/dårlige bolter, virker som "alle" får dette etter en stund. Tror ikke det. Har bare registrert om ditt tilfelle her inne, og jeg vet om flere i vårt område som har denne motoren. Dine symptomer var vel ikke helt lik jepp sine? Ellers er jeg enig med Viksund Bravo. På forrige Yanmer måtte jeg ha lavt nivå i eksp tank på Yanmar`n for ikke å få søl ved varm motor, Aldri noen problem (1200 timer) når det ble fulgt. Når det er sagt så var det vel noen LPA-motorer produsert i en begrenset periode for en del år tilbake hvor det var benyttet pakninger/pakningslim som ikke var bra. En Yanmar mekaniker her i nærheten skulle selge en "ny" 222 Hk av A-modellen som var satt sammen på nytt pga dette for en del år siden. Han fortalte meg om dette. Redigert 25.September.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 (redigert) jeg hadde det på 2 maskiner olpi, så statistisk sett for meg er det veldig vanlig feil ;) dette manifiserer seg varierende, har du bare en bitte bitte bitte liten lekasje, kan du se nivået går noen få cm opp, og gjerne bare det lille, mens er den større vil man oppleve at tanken blåser over. Har man en bitteliten og bare noen cm varierende nivå, må man kunne oppleve det som normalt, selv om det blir borte om du skifter alt. Redigert 25.September.2012 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.September.2012 Del på Facebook Svart 25.September.2012 (redigert) Ja, men dine motorer fikk høy temp/kokte. Det er ikke det samme symptom som Jepp har (foreløpig). På dine motorer stabilserte det seg jo ikke ved en lavere kjølevæskenivå slik jeg og flere med Yanmar har opplevd. Skal imidlertid ikke kimse av slike symptomer og det er lurt å sjekke mer nøye hva som er årsaken. På dine motoren så blåste det vel kjølevæske over i påfyllingslokket også? Hvor gamle er dine motorer? Redigert 25.September.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 26.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2012 Motoren er fra 2004 og kjørt ca 500timer. det renner ned i motor rommet. virker på meg er at det er noe galt med tankene. hva med toppen på de? ventiler kan være satt feil på?der hvor slangen settes in? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 Renner vel først ned i exp tanken, så videre fra den ned i motorrom? Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 26.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2012 Det stemmer Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 Det var 100% likt som jeg opplevde, om du kjører med åpent motorrom, så går jeg også ut i fra at du aldri opplever dette på tomgang, men kun med turbotrykk/båten i plan. jeg kunne la den stå på tomgang, eller kjøre ute av plan i timesvis uten trøbbel, var først når trykket kom det lakk forbi Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 (redigert) Så du noen misfarging av kjølevæsken andersb (og jepp), eller var den helt rød som vanlig? Redigert 26.September.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 ingen antydning til misfarging overhodet hos meg, brukte jo nesten 1 hel sesong å feilsøke.. ;) det og at co ikke gav noe resultat var det rare, har trolig målt feil, eller def utstyr? må ha vært noe slikt, på bil har jeg alltid fått utslag når jeg har målt og toppakning har vært dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 (redigert) Kan du enkelt måle dette (CO)? Med noe ala lakmuspapir kanskje? Redigert 27.September.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 29.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2012 hei. fargen på kjølevesken er lik som den er som ny. noen har tips hvorfor kjølevesken ikke går i overskudd tanken Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.September.2012 Del på Facebook Svart 29.September.2012 Skjønner ikke dette, i de tidligere innleggene nevnes det at expansjonstanken renner over. fylles ikke denne tanken ( i plast ) opp før væsken renner videre ned i motorrommet? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.September.2012 Del på Facebook Svart 29.September.2012 hei. fargen på kjølevesken er lik som den er som ny. noen har tips hvorfor kjølevesken ikke går i overskudd tanken Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.September.2012 Del på Facebook Svart 29.September.2012 (redigert) ...noen har tips hvorfor kjølevesken ikke går i overskudd tankenå hvis overskudddvæsken går rett ut av slangen fra motor og ikke via eksp tank så er vel feil på lokket på eksp tanken. På min er det tilkobling på begge sider av lokk. Kun den ene går ned i tanken via røret/slangen som er festet under lokket. Feil tilkobling eller tett rør/slange under lokker vil nok føre til at væsken renner ut og ikke ned i tanken når motor blir varm. Det samme skjer sikkert hvis det er lekkasje f.eks på slangen fra motor til eksp tank Redigert 29.September.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 29.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2012 takk for hjelpen. det kan være problemet. skal se på det. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 29.September.2012 Del på Facebook Svart 29.September.2012 På tanklokket er det to stusser hvis den er koblet til feil så renner kølevesken ut av tanken , Den skal være koblet til den som går til røret inni lokket Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.