Jump to content

Politiet leter etter eier av seilbåt - Stavern

egilwh

Recommended Posts

En ganske ny seilbåt på ca 30 fot har ligget på svai utenfor Kysthospitalet i Skråvika. Båten har slitt seg og ligger nå og slår i steinene.

Ingen bergningsinstanser vil starte berging av båten, før garantier for utgiftene blir gitt av båteier eller forsikringsselskap.

1348599339000__MG_0470_copy_4521863978x1200r.jpg

http://www.op.no/nyheter/politinotiser/article6254570.ece

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Tenkte også den tanken, men vet ikke om man uten videre har anledning til ta pant på den måten?

Dessuten kan det kanskje tenkes at det er en risiko for eget utstyr i området, og at det derfor kan bli mye dyrere enn det seilbåten er verdt dersom noe går galt?

Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

De bår reagere kjapt, der den ligger er det hard bunn og urolig vann(ofte dønninger).

Har aldri hørt at f.eks. RS har avventet å slepe en drivende båt i sikkerhet grunnet uklarhet rundt eierforhold.....de ligger jo stasjonert rett rundt odden der.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Båten ligger vel på nå, og dersom man ikke vet hvordan den ser ut under, kan man risikere at den går ned dersom man bare drar den av. Vil ikke forundre meg om man da risikerer erstatningssøksmål.

Ser at det har kome ein kommentar i avisartikkelen, tilsynelatande skrive av mannskapet på redningsskøyta:

Som det kommer frem av bildet er Redningsselskapet på plassen og prøver å slepe båten ut. På grunn av dybden i området ble det besluttet å ikke bruke RS Askerbæringen så lenge det ikke står om liv og helse. (propeller med en verdi på 500000) Har også en oppfordring til båtfolket om å passe bedre på båtene sine nå når høststormene kommer.

Onsdag morgen kunne imidlertid Stavern Dykkersenter melde at de hadde hatt kontakt med eireren av båten, og at det vil bli satt i gang berging av båten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har aldri hørt at f.eks. RS har avventet å slepe en drivende båt i sikkerhet grunnet uklarhet rundt eierforhold..

Ikke jeg heller. Er det flere enn meg som ikke helt kjøper politiets reaksjon her?

Sitat:

Etterlyser båteier

Seilbåten har i løpet av dagen tiltrukket seg mye oppmerksomhet, etter at høstværet for alvor traff Vestfold.

– Båten har slitt seg, og ligger nå og slår i steinene. Dette er jo en kjedelig situasjon, i og med at det er en stor og kostbar båt, sier Aronsen.

Venter med å berge

Den stakkars båten får ikke hjelp til å unngå steinene, før båteieren melder seg.

– Hvis jeg ringer redningsselskapet og båteier ikke har forsikring, så får politiet regning. Derfor startes ingen bergningsinstanser, forklarer Aronsen.

Han oppfordrer båteier til å si ifra til politiet, slik at de kan sette i gang bergingen av båten.

Sitat slutt.

Skal ikke de verne liv og verdier?

Noen som vet hvordan dette gikk? Ble båten berget?

Magnum'en som lå der trekker jo en 7-800 kg på kroken.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Om den ikke ble berget og det ble mere sjø, ville det blitt enda vanskligere å taue den av grunn.

Alternativt, ser jeg da for meg en miljøkatastrofe i miniatyr (katastrofe er å ta i).

Kommunen ville fått utgiften med å plukke opp alle småbitene fra en knust båt, + at feks 100L Diesel vel heller ikke er ønskelig i fjæra.

Krangelen om regning på berging av båter i drift, er etter min mening helt lattelig.

Det er ikke første gang båter i drift får seile sin egen sjø fordi de forskjellige kommunale og statlige instanser vil verne om eget budsjett.

For et par år siden var det en jolle på ca 10-12 fot som drev like utenfor nesodden. Da ble det kranglet om det var Frogn, Bærum eller Oslo som skulle bære kostnaden ved å slepe den lille saken og da evt hvor. Den endte i fjæresteinene et eller annet sted og ble et mye større problem før noen til slutt fikk den fjernet. (hvem, aner jeg ikke og jeg husker ikke mange detaljer fra saken, annet enn at jeg synes det var helt tåpelig.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Instinktivt ville jeg selvfølgelig prøvd å berge en båt som drev. Har forsåvidt gjort det noen ganger også. Men er litt ekkelt å tenke på at med en gang jeg setter en sleper på den er ansvaret mitt, og uavhengig av om skadene ville blitt det dobbelte dersom jeg ikke hjalp til, kan man sitte igjen med et stort erstatningskrav.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

[...]Skal ikke de verne liv og verdier?[...]

Tror det prioriteres høyere å unngå budsjettoverskridelser, og da er det jo systemet vårt så kjekt konstruert at om "de" sparer 10.000 på å ikke måtte måtte betale Redningsselskapet for ett slepeoppdrag på politiets budsjett så gjør det ingenting at det reulterer i at brannvesenet og parkvesenet må stille med 6 mann, 2 båter, en traktor og en konteiner i en hel uke (pluss at båten går tapt) siden dette da går på ett helt annet budsjett :thumbsup:

Nå er det faktisk allerede uttalt fra RS at de forsøkte å dra den av med den lille, men det gikk visst ikke. De ville ikke risikere å gå inn der med Askerbæringen og risikere ødelagte propeller til en halv mill fordi det var for grunt. Men, det er klart at de kanskje juger....

I Danmark må en aldri la seg "redde" av private. De har et regelverk som gjør at du nærmest eier den båten du redder. Derfor vil ingen la seg redde av ukjente. Utenfor Ebeltoft i Danmark er det en sandbank. En seilbåt lå på halvåtte på banken da vi skulle seile inn i havna for noen år siden. Det blåste mye. Vi stoppet og kalte opp nærmeste radiostasjon. De ba oss hjelpe eller i alle fall ligge stand by. Mannskapet ombord i havaristen ga seg ikke til kjenne før etter en liten time da en stor cabincruiser kom (kjentfolk) og slepte dem av grunn.

Håper vi aldri får slike tilstander her hjemme, men jeg synes ikke særlig om denne historien utenfor Stavern, den har noen likhetstrekk.

Hvor vanlig er det at man ikke finner eieren i ettertid og dermed et sted å videresende regningen?

Er eieren ansvarlig for kostnadene ved opprydning etter et eventuelt forlis ? I andre sammenhenger er det jo fastslått a objektivt ansvar ikke gjelder til sjøs, eieren er ikke økonomisk ansvarlig for skade påført andre (båter) med mindre det er utvist uaktsomhet. Dersom man nå antar at det ikke var utvist uaktsomhet ved fortøyning av båten, er det ikke da uansett det offentlige som må ta regningen for opprydding etter eventuelt forlis ?

Merkelig sak.

Den faktiske merkostnaden ved å dra den av grunn kontra å ikke gjøre noe er vel kun symbolsk hvis aktuelle båter f.eks. fra Redningseslskapet og eventuelt politi uansett var i området og ikke hadde andre oppdrag. Så risikoen besto vel i at man kunne gå glipp av intjening.....men båteierens betaingsvilje for berging hadde vel blitt mindre om båten hadde blitt knust til småbiter før de fant eier.....

Redigert av oslofjord (see edit history)

En kan selvfølgelig lure å om det ligger noen økonomiske motiv bak den trege bergingen, men det som jeg synes er mest betenkelig at det ikke reageres eller reageres seint, fra en by med båthavn og båtforening med hundrevis av båter. Hvor den den norske tradisjonen om å trå til å redde mennesker og verdier på sjøen? Vi har da faktisk et havnevesen i Larvik kommune også. Sover de også på dagtid?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...