Jump to content

Hydraulisk styring - Oljepåfylling - 2 posisjoner

mentor70

Recommended Posts

Jeg har hydraulisk styring med 2 styreposisjoner. En i styrehus og en på flybridge. Jeg oppdaget forleden en ørliten lekkasje på en hydraulisk kobling i motorrommet. Jeg strammet til koblingen/skruen. Jeg tror det var nok til å stoppe den bittelille lekkasjen. I og med at jeg akkurat har kjøpt båten, så vet jeg ikke hvor lenge denne lekkasjen har vært der, så jeg tenke at jeg skulle kontrollere oljenivået i beholderen i rattet. Jeg leste først i manualen hvor det står at man skal lufte systemet fra den laveste styreposisjonen, så uten å tenke nøyere igjennom det åpnet jeg lufteskruen/påfyllingsskruen på den laveste styreposisjonen for å sjekke oljenivået. Det var ikke lurt!

Oljen flommet da ut, panikken kom krypende, jeg var desperat etter å få satt lufteskruen tilbake på plass, til slutt måtte jeg bruke en stor skralle for å få skruen på plass, og da tror jeg jammen jeg klarte å entre skruen skjevt, så jeg kan ha ødelagt gjengene i ratthuset.... Grrrr!!

Spørsmål:

1) Når man skal etterfylle hydraulisk olje, skal man da gjøre dette fra høyeste styreposisjon? Er det andre ting jeg må tenke på, som for eksempel å stenge en ventil eller noe?

2) Jeg har et hydraulisk system fra Sleipner, men jeg vet ikke om det er de som også har levert ratthuset. Jeg syns uansett at det er dumt at det er levert en lufteskrue i stål, mens ratthuset er i plast. Skruen burde jo vært det svakeste leddet. Hva kan jeg gjøre nå dersom jeg har ødelagt gjengene i ratthuset?

Redigert av mentor70 (see edit history)

Du kan f.eks. tømme systemet for olje, gjenge opp til en større dim (rørgjenger) og kjøpe en blendeplugg hos rørleggeren.

Dersom du bare skal etterfylle litt olje, fyller du på den øvre pumpa. Turn rattet fra side til side, så blir du kvitt luft og etterfylt "kammera" i pumpa.

Redigert av SoBo (see edit history)

2) Jeg har et hydraulisk system fra Sleipner, men jeg vet ikke om det er de som også har levert ratthuset. Jeg syns uansett at det er dumt at det er levert en lufteskrue i stål, mens ratthuset er i plast. Skruen burde jo vært det svakeste leddet. Hva kan jeg gjøre nå dersom jeg har ødelagt gjengene i ratthuset?

Fordelen med å ikke ha skruen i plast, er at du ikke ødelegger den. Det er ikke mange gangene med en fastnøkkel som skal til på en plastskrue før den blir dratt i stykker.

Etterfylling og lufting skjer naturlig nok fra den øverste posisjonen. Du fant vel ut hvorfor... :) Dessuten stiger jo luft opp, slik at luftingen kun blir effektiv der....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Om det er mulig å finne en slangenippel som passer gjengene i påfyllingshullet, og du kan lage et arrangement med en plastflaske med slange som kan kobles direkte på øvre rattpume, forenkler du jobben betraktelig, og minsker sjansen for søl. Når jeg skiftet Olje på mitt styresystem (2posisjoner) var vi to som gjorde jobben, men jeg oppdaget fort at vi burde vært tre. Når man skal lufte / tappe olje på mitt vetusanlegg må en stå ved styresylinder og veksle med å skru og tappe olje fra babord og strybord oljenippel ( avhengig av hvilken vei roret dreier) og det må dreies på ratt på begge styreposisjoner, men helles olje i øvre styrepumpe, om jeg har forstått / gjort det riktig. Om hellingen kan gjøres via flaske / slange sparer man altså en mann....

Det er som sagt 2 nipler for lufting på styresylinderen.

Enkleste måte å lufte på er å tre innpå silikonslanger på niplene og dytte slangene nedi en dunk med litt hydraulikkolje i.

Fest gjerne noe tungt i slangene så de holder seg under oljenivå i dunken.

Åpne niplene nede på styresylinderen, fyll opp øverste styresnekke med olje, drei rattet fra side til side til all luft er ute.

Etterfyll hele tiden med olje i øverste styresnekke under prosessen.

Sannsynligvis har du ikke luft i nederste styresnekke, har du mistanke om det bør du ratte denne fra side til side

først, mens etterfyllingen også nå utføres på den øverste styresnekka.

Har du tappet hele anlegget tomt for olje, eller ved nyinnstallasjon må du fylle nede først.

Nederste styresnekke skal ha tett påfyllingsplugg, øverste skal ha luftehull i pluggen.

Du kan med fordel presse ut all gammel olje først hvis den er gammel og bør skiftes.

Bruk hydraulikkolje 15. 32 er for tjukk og vil gi treig styring.

Til slutt, ikke fyll øverste styresnekke til randen når du er ferdig, det må være litt rom for ekspansjon.

Redigert av Mix (see edit history)

Jeg skiftet olje på styringen i sommer. Den lakk på en nippel. For å gjøre jobben lettere tok jeg ut lufteskruen og tok turen innom Tess. Der kjøpte jeg en nippel og gjennomsiktig plastslange som jeg koblet på nippelen. Fikk også fatt i en liten trakt som passet i slangen.

Jeg koblet dette sammen og hengte opp slangen med trakt. Den gamle oljen ble nå skiftet ut ved å løse begge nippler på styresylinder og la slangene i en plast kanne. For å få ut all luft måtte vi være to. Omtrent samme prinsipp som å lufte bremser.

For å gjøre jobben lettere tok jeg ut lufteskruen og tok turen innom Tess. Der kjøpte jeg en nippel og gjennomsiktig plastslange som jeg koblet på nippelen. Fikk også fatt i en liten trakt som passet i slangen.

Jeg koblet dette sammen og hengte opp slangen med trakt.

Lufteskruen ?

Nå snakker du vel om påfyllingspluggen på styresnekka/rattpumpa ?

Og nippelen er det kanskje en slangetilkopling til påfyllingstrakten ?

Jeg hadde feil hydraulikkolje på min og fikk derfor lekasje i en pakning. Bruk derfor riktig olje.

I sommer måtte jeg av den grunn bytte en pakning og hydraulikolje som ble "tappetet" ut via styresylinderen.

Etterfylte først på nedre styreposisjon også på øvre styreposisjon. Brukte en liten trakt og det ble noe søl.

Fikk manual og god veildening fra Sleipner.

Husk at pluggen for nedre styreposisjon skal være uten lufting og den øvre skal være med lufting.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Jeg har skiftet gammel "olje" i anlegget i vår, men vurderer å skifte en gang til. Grunnen til det er at jeg fant et par tomme kanner med bremseveske ombord, og når jeg konfronterte tidligere eier med dette, kunne han ikke " se bort fra muligheten at han hadde brukt dette istedenfor hydraulikkolje..."

Slik jeg forstår det er bremseveske rimelig aggressivt mot pakninger ol. Sist etterfyllte jeg med hydraulikkolje til den nye olja ble synlig i tappeslangen fra nipplene i styresylinderen. Noen som vet om dette betyr at alt gammel kemi er ute, eller kan den fortsatt ligge igjen i systemet?

Du må gjerne bruke rattet til å få ny olje gjennom styresylinderen et par ganger etter at all gammel oje er ute av slangene.

Har du to pumper bør man fylle den nederste først.

Det advares mot bruk av bremseveske og ATF olje.

Legger ved en link som beskriver hvordan man best skifter olje på Wagner styreanlegg. Se bort fra viskositet hvis du har andre merker. På min gamle Wagner bruker jeg nå 15 olje fra Maritim og den passer svært bra.

http://www.wagnerengineering.ca/new-pdf/wa-brochure-filling-700-series-cylinders.pdf

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...