Jump to content

Hvor lang tid bruker dieselen på en runde ?


Gerhard

Recommended Posts

Hei,

 

Nå er det vår. Har jobbet under burkaen i hele dag. Den grønne svensken i kjelleren fyrte like raskt som om den skulle ha vært varm. (Har lært meg noen nye ord og utrykk her på baatplassen.no)

 

Har blandt annet byttet den første store dieselfilteret. Og luftet selvfølgelig. Og prøvestartet. Og da kommer spørsmålet: Hvor lang tid må jeg la den gå før en eventuell luftboble kommer frem til motoren og lager problemer. Dersom jeg ikke har gjort det skikkelig, så vil jeg finne ut av det hjemme i hagen, ikke på vei ut av båthavna.

 

Motor: Volvo Penta MD22A

Slange / rør lengde: ca 2 meter hver vei.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Gerhard,

 

jammen ikke lett å gi noe eksakt svar på det spørsmålet, rett og slett umulig......

 

Der er nemlig flere ting som spiller inn, som f.eks.:

 

Pådraget, altså hvor hardt motoren går siden dette er helt avgjørende for forbruket

 

Dimensjonen på dieselrørene dine, er de tynne så inneholder bare noen centiliter diesel som skal forbrennes  -  er de tykkere blir det straks helt andre volum som skal brukes opp.

 

I tillegg er motorene noe forskjellig mht hvor meget diesel som går i retur, altså sirkulerer i systemet, i forhold til hvor meget som blir forbrent.

 

- - - -

 

Det var noen av usikkerhetene, men for å bli litt praktisk så behøver du jo ikke vente til du er midtfjords. Kan du ikke bare kjøre forsiktig i fortøyningene en halvtimes tid når du har sjøsatt, og samtidig nytte anledningen til å se etter oljelekkasjer, løse klemmer, og hva som ellers kan ligge på lur for å gi overraskelser i sesongen.

 

Lykke til

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kanskje det enkleste svaret er å ta med nødvendig verktøy for luftingen når du slipper fortøyningene......

 

Hadde en episode med min forrige Ford. Var på vei til bunkersanlegget da tanken gikk tom. Ingen fare, har jo med 25 liter på dunk. Fylte denne over på tanken, luftet nok til å få start og tuslet på sakte fart inn til bunkersanleget (hadde bare et par hundre meter igjen når jeg gikk tom). Der inne var der kø så jeg ble liggende å gå tå tomgang i en drøy time. Fikk omsider fylt opp tanken og når jeg da gikk opp til marsjfart sovnet motoren pga. luft..... Ny lufterunde og alt var OK.

 

Dette varierer fra motor til motor. Ford er av de vanskelige når det gjelder lufting. VP vet jeg ikke noe om. Min nåværende Detroit Diesel sender over 90% av dieselen i retur, så lufting er et ukjent fenomen for meg nå :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvis du har innsprøytningspumper av type Bosch, er deres krav at sirkulasjonspumpen skal pumpe 3-5 ganger så mye brennolje som motoren bruker på fullt pådrag. Jeg tipper at l'Orange har lignende krav. Men ikke alle anlegg fyller disse krav. Jeg har opplevd at forpumpen leverer mindre enn 2 ganger motorens brennoljeforbruk, og da blir returoljen ganske varm. Poenget med det hele er å sikre at ikke oljen for varm og gasser ved innsprøytningspumpene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...