Jump to content

Ruteplanlegging GC til karibien

Enzo

Recommended Posts

Vi skal seile over denne fjorden i slutten av November, når det gjelder ruteplanlegging så tar vi det som det kommer ved å laste ned vær fra Saildocs og planlegge litt i forhold til det, men jeg skulle gjerne sett litt på historikk for tidligere båters kryssing, har sett litt på noen blogger men det er sparsommelig med koordinater og kommentarer om valg av rute.

Er det noen som vet hvor langt ned man må før man somregel kan forvente å håpe å se passatvinder ?

Har ARC eller noen andre noen info som vi som seiler utenom kan få sniktitte på de siste dagene før start av ARC ?

Det er jo Azorene high sin plassering og andre ting som spiller inn her som kan være interessant for det store bildet om det blir satt et utgangspunkt for rettpåmålseiling eller om man skal gå mer sydlig før man vender over.

Noen som har innspill her ?

I de årene jeg har fulgt med på ARC har jeg lagt merke til at majoriteten har hatt mest suksess ved å gå sydover mot Kapp Verde-øyene før rett vest. Det kan også våre en ypperlig planlagt rute å stikke innom Kapp Verde: Prisnivået der gjør proviantering mye billigere enn i Spania. Ta ut peiling på Mindelo/Sao Antonio. Kjempeflott marina der!

(var der i januar/februar 2011 før vi gikk til Brasil...)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Du nevnte radiofrekvenser I en annen tråd. Lytt på 8297 kHz (USB) kl 0800 UTC. Der skal det være et nett som samler båter som skal delta i ARCen. Kan hende du kan plukke opp noen synspunkter der.

Jeg har sett at enkelte velger å dra helt ned til Cape Verde før de dra vestover.

Jeg innbiller meg at det kan være ett fornuftig valg avhengig av værsystemene, men

Har også sett at man kan treffe på større stillebelter ved kryssning lengre syd.

De fleste drar som regel ett stykke sydover fra GC før de tar en til høyre.

På turen sydover kan du jo se an vær utviklingen og så ta en avgjørelse.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Sydover nesten til Kapp Verde er et godt tips. De gamle seilskipperne sa at man skulle seile sydover til smøret smelter. Det gjorde det for oss ca 100 nm nord for Mindelo... Kapp Verde er en fantastisk øygruppe, og vel verdt et besøk. Vi stoppet i Mindelo, og seilte også litt rundt mellom øyene. Fra Kapp Verde tok vi storsirkelruten til Tobago. Dvs nesten. Vi satte et noen veipunkt langs storsirkelruten, mest for å ha noe å se fram mot. Det artigste var hvilket navn de skulle få. Jeg husker "Chocolate overdose" og "Captns delight" :smiley: Mellom veipunktene seilte vi der vinden bar oss.

Når det gjelder værsystemer er spørsmålet om hva som er viktigst. Vil du feire jul i Karibien, eller vil du ha en problemfri kryssing? ARC går strengt tatt for tidlig i sesongen. Azores high har vanligvis ikke stabilisert seg i slutten av november. Vi hadde avreise 24/12 og lenset / sløret hele veien. ARC-seilere opplever som regel endel motvind. Det er slitsomt å krysse over Atlanteren, men hva ofrer man vel ikke for å kunne spise julegrøt på Bequia? :confused:

Hvorfor man vil seile så langt for å spise den samme maten som hjemme skjønner ikke jeg. Men hver sin lyst.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Takk GeirT jeg skal prøve å få liket ut av sengen kl 08UTC i morgen tidlig og slå på radioen, du sier 8297KHZ det blir vel det samme som 8,295MHZ på min Sangean ATS-909X.

Herman:

Så om man legger kursen sånn nogenlunde ned mot kapp verde , kanskje litt vest av øyene om forholdene er der og så vurdere å vende mer vest på 016-018N omtrent.

Det blir jo egentlig idioti å sitte å planlegge det her men det er jo kjekt å sette noen foreløpige antydninger i kartet for hva vi kan vurdere når vi skal avgårde.

Akkurat som vi droppet Marocco og Madeira så ønsker vi å droppe Kapp Verde, på denne turen vi er på nå. Noe må man jo spare til neste gang

• 2 uker senere...

"-Spare ett sted..."(?!) På Kapp Verde-øyene blir man aldri lei, faren er heller stor for "havnesyken".

Lå i Mindelo i 10 dager, vi leide bil og hadde fine utflukter. Så mye fint og ekte der. Får jeg sjansen på ny fjordkryssing skal jeg dit igjen. Enten er det skipperns ordre fra meg, eller jeg gjør mytteri! :lol:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...