Jump to content

Scand 550 med ny 130 hk E-Tec, alt for lav fart

Shakespeare Berg

Recommended Posts

Jeg har en Scand 550 som jeg har satt ny motor på. Før hadde jeg en 1989 Yamaha 225 hk, da gjorde båten tett oppunder 50 knop. Men det var en veldig tørst motor, så jeg byttet ut denne med en ny 130 hk E Tec (ca 20Timer). Hadde forventet meg at båten skulle gjøre rundt 40 knop, men det gjør den ikke. Greier max 34 knop, optimal trim og lift på motoren. Turtall ca 5500, For og si det mildt så er jeg veldig skuffet over hastigheten. Det stålpropell på motoren. Noen som har noen tips på hvordan jeg får høyere hastighet... Er det mulig og trimme motoren? Gjør jeg noe feil??? Eller må jeg bare bite i det sure eplet og innse at jeg ikke får mer fart med denne motoren.

syns det har vært mange poster i sommer/høst med folk som har kjøpt e-tec som ikke har svart helt til forventningene mtp. ytelse....

Etpar ting jeg har observert:

- har inntrykk av at disse motorene trenger noen timer ekstra før de yter maks

- Viper propellene som ofte er std montert er ikke alltid det beste valget mtp fart

- kan lønne seg å prøve litt andre monteringshøyder

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Scand 550 er en båt designet på 70 tallet og bærer tydelig preg av å være gammel i handlingen.Det er en billig båt og det merkes. Den hugger banker og slår samt propellen spinner ut ved minste høyfartsmanøver. stålpropell er et must, det har du jo så den er grei. men å begynne heve noe motor på denne er et håpløst prosjekt. Uansett er det lite å hente.

Åkke som , det er en båt som gir bra fart og det er klart du ligger godt under det en kunne forvente av fart- uten tvil.

til sammenligning så fikk Vimenn 42 knop på 5500 O/min på en Nordkapp enduro 600

Redigert av Plutonium (see edit history)

Men hva skal jeg gjøre? Er den eneste muligheten for å få høyere hastighet m denne motor, er å bytte propell? Dere skriver at det beste er å prøve fler forskjellige. Vil det si at jeg må kjøpe flere propeller for å få testet dette ut? I dag står det en viper 14 3/4 17 også står det 20 og 11. Hvilken propell bør jeg prøve ut? Evt hvor mangen knop i økning bør jeg forvente? Er det noen i Bergen som har peilingen og selger propeller?

Har du turteller? Enten er motoren din i feil høyde eller så har du feil stigning på propell! Jeg får 35 på max med min 115 4T på en båt som er tyngre enn din. Etter det jeg erindrer har Scand ikke så veldig dyp V-bunn derfor burde den være mer lettdrevet. hvordan er kavitasjonsplata på motor i forhold til bunnen da? ser ut som du har 17" stigning. tror du burde hatt mye mere med den kombinasjonen båt/motor

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Mener å huske at Seilas&Båtliv hadde en slik båt som reportasjebåt en sesong, med Merc 135 på hekken. Denne gjorde 43 knop på topp såvidt jeg husker.

(vil også si at oppmot 50 knop m/ 225hk heller ikke var noen imponerende fart i forhold til hk...)

OMC sine Raker propeller gir gjerne godt med løft og fart

Ut fra andre diskusjoner om emnet så har jeg også intrykk av at disse motorene ikke er altfor glade i turtall - de går gjerne bedre ned mot 5000 enn over 5500 o/min.

Så jeg ville testet med en 19" propell for å se hvordan motoren reagerer på det

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Synes jeg har lest flere tråder med e-tec hvor eier er skuffet over toppfarten. Kanskje disse motorene ikke er så fantastiske?

Var ute senest i går med min og fikk 38 knop med meg og pappa i.. Vi er over 190 kg ballast til sammen.. Så båten veide nok da totalt over 1000 kg. Det var Yamaha 130 hk med ballistic stålpropell.

Går båten fint i vannet da? Løfter den seg godt?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hei Scand,

egentlig har vi vel ikke nok opplysninger til å seriøst kunne hjelpe deg med propell valg....

Du har oppgitt 34 knop ved både 5500 og 6000 så da er spørsmålet, ved 6000 rpm hevet du da motoren slik at bare propellen "spant" mer (slipp økte) og farten holdt seg konstant?

Spørsmålet er jo om motoren din klarer å dra en tyngre propell.

Hvis du har motoren lavt, altså sånn ca slik som anbefalt, kavitasjonsplaten rett over bunnen, hva turtall oppnår du da? må du kjøre med masse trim? fart?

Hvis du nå hever motoren med heisen hva skjer, øker turtallet? øker farten? hvis båten liker masse powertim så blir det ofte slik at turtallet øker men ikke farten, tror det er fordi når du heiser motoren får du mindre baugløft dermed går spinninga opp i vinninga.

Hvis båten din må ha masse powertrim kunne du prøvd å få lånt deg en Raker 20, de tåler å gå høyt og har bra baugløft.

Ellers har vel Ballistic vist seg å være OK propeller til vanlig bruk, av egen erfaring kan de ikke heises så mye som rakerene men jeg syns de funker bra til vanlig bruk.

Jeg har kjøpt propeller av både Progress (Ballistic) og Winrace (Turbo) og begge disse har jeg fått byttet hos, avtalen var en kort prøvetur, skyll godt i ferskvann og send...Regner med dette gjelder idag også??

Jeg ville ikke begynt å kjøpe propeller, det må jo være masse sjapper som du kan få lånt deg en propell hos i nærheten av der du bor? Du skulle fått lånt deg en 19" å sett hvordan det var i forhold.

Eneste jeg kan bidra med er at jeg har en Ballistic av ukjent størrelse, sto på en evinrude jeg kjøpte, tror den passer på din motor (15 splines) den kan jeg ta med til Bergen neste gang jeg skal på jobb der så du kunne teste.....men er min 3 uker til det da....

Lykke til

Scand 550 er en båt designet på 70 tallet og bærer tydelig preg av å være gammel i handlingen.Det er en billig båt og det merkes. Den hugger banker og slår samt propellen spinner ut ved minste høyfartsmanøver. stålpropell er et must, det har du jo så den er grei. men å begynne heve noe motor på denne er et håpløst prosjekt. Uansett er det lite å hente.

Åkke som , det er en båt som gir bra fart og det er klart du ligger godt under det en kunne forvente av fart- uten tvil.

til sammenligning så fikk Vimenn 42 knop på 5500 O/min på en Nordkapp enduro 600

Hvis du hadde lest spørmålet så kunne du klart deg med de siste to linjene plutonium, skjønner ikke hvorfor du må komme

med så mye negativt oppgulp.

Til trådstarter, jeg hadde selv en 550 med Yamaha 115 4takt, 40 knop fikk jeg med den motoren på våren, 37-38 knop utover sessongen.

Mener det satt en 21 tommers prop på den, original yamaha type sort stålpropel. Kavitasjonsplata lå ca 4 cm over bunnen av båten.

Fikk 1,5 knop ekstra kontra jamnt med bunnen.

Mvh Terje

Å knip igjen, du aner ikkje ka du prater om. Der er absolutt ingenting negativt oppgulp. Dette er velkjente fakta som det seg hør og bør minnes om for nye lesere. Det er også stor sannsynlighet for bunnen er konkav som det nevnes. Dette bør være det absolutt første å sjekke og også det første en glemmer.

Redigert av Plutonium (see edit history)

Ja ja, Takk til de som har kommet med gode råd og tips. Får komme meg til en butikk som selger propeller. MEN!!! Til dere andre som ikke har noe annet og gjøre enn å på peke at Scand 550 er en ubrukelig båt, hold meningene for dere selv. Største tullet jeg har hørt på lang tid, idioti og bedrevitere. Hadde jeg ønsket og høre hva folk synes om båten så hadde jeg spurt om det. TULLINGER!!!!!

Men seriøst. Forutsatt du har den med 2.00 gear, ser det er to utvekslinger ute å går uten at eg veit hvorfor og hva som skiller. 34 knop på 6000 omdr &17" propell gir et slipp på nærmere 20%. . Det er altfor høyt til en stålpropell å være i toppfart. Så enten er denne propelltypen du har nå bare ræl eller så er det noe som holder igjen båten

jepp, er det en båt/motor kombinasjon som ikke gir forventet fart, så er ikke nødvendigvis motoren årsak til alt. Båten har også mye å si.

Og som jeg sa i en tidligere post, 225hk på 18 fot og ikke klare 50 knop , tyder jo på at båten av en eller annen årsak er tung å drive.....

Ser det nevnet konveks bunn - kan jo være at det har oppstått etter å stått lagret med for dårlig oppstøtning , eller at det er støpefeil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...