Shakespeare Berg Startet 26.September.2012 Link til dette innlegget Startet 26.September.2012 Jeg har en Scand 550 som jeg har satt ny motor på. Før hadde jeg en 1989 Yamaha 225 hk, da gjorde båten tett oppunder 50 knop. Men det var en veldig tørst motor, så jeg byttet ut denne med en ny 130 hk E Tec (ca 20Timer). Hadde forventet meg at båten skulle gjøre rundt 40 knop, men det gjør den ikke. Greier max 34 knop, optimal trim og lift på motoren. Turtall ca 5500, For og si det mildt så er jeg veldig skuffet over hastigheten. Det stålpropell på motoren. Noen som har noen tips på hvordan jeg får høyere hastighet... Er det mulig og trimme motoren? Gjør jeg noe feil??? Eller må jeg bare bite i det sure eplet og innse at jeg ikke får mer fart med denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Hva er maks turtall på den motoren? Kan hende du har feil propell. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Shakespeare Berg Svart 26.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 I manualen står det 5500-6000 rpm Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Jeg har 130 hk yamaha på min sessa 19. Den gjør 40,5 knop og akselerer meget bra! så virker som om farten er litt lav ja.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 syns det har vært mange poster i sommer/høst med folk som har kjøpt e-tec som ikke har svart helt til forventningene mtp. ytelse.... Etpar ting jeg har observert: - har inntrykk av at disse motorene trenger noen timer ekstra før de yter maks - Viper propellene som ofte er std montert er ikke alltid det beste valget mtp fart - kan lønne seg å prøve litt andre monteringshøyder Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bearded Beast Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 (redigert) Scand 550 er en båt designet på 70 tallet og bærer tydelig preg av å være gammel i handlingen.Det er en billig båt og det merkes. Den hugger banker og slår samt propellen spinner ut ved minste høyfartsmanøver. stålpropell er et must, det har du jo så den er grei. men å begynne heve noe motor på denne er et håpløst prosjekt. Uansett er det lite å hente. Åkke som , det er en båt som gir bra fart og det er klart du ligger godt under det en kunne forvente av fart- uten tvil. til sammenligning så fikk Vimenn 42 knop på 5500 O/min på en Nordkapp enduro 600 Redigert 26.September.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shakespeare Berg Svart 27.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Men hva skal jeg gjøre? Er den eneste muligheten for å få høyere hastighet m denne motor, er å bytte propell? Dere skriver at det beste er å prøve fler forskjellige. Vil det si at jeg må kjøpe flere propeller for å få testet dette ut? I dag står det en viper 14 3/4 17 også står det 20 og 11. Hvilken propell bør jeg prøve ut? Evt hvor mangen knop i økning bør jeg forvente? Er det noen i Bergen som har peilingen og selger propeller? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.September.2012 Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 Har du turteller? Enten er motoren din i feil høyde eller så har du feil stigning på propell! Jeg får 35 på max med min 115 4T på en båt som er tyngre enn din. Etter det jeg erindrer har Scand ikke så veldig dyp V-bunn derfor burde den være mer lettdrevet. hvordan er kavitasjonsplata på motor i forhold til bunnen da? ser ut som du har 17" stigning. tror du burde hatt mye mere med den kombinasjonen båt/motor Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Shakespeare Berg Svart 28.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 Ja jeg har turteller. Viser ca 5500. Jeg har også motnert på lift. Har justert motor opp og ned ut og inn. Med optimal høyde og trim så gjør altså båten max 34 knop. Hvor stor stigning bør jeg gå for da? og hvilket merke på propell? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.September.2012 Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 (redigert) Mener å huske at Seilas&Båtliv hadde en slik båt som reportasjebåt en sesong, med Merc 135 på hekken. Denne gjorde 43 knop på topp såvidt jeg husker. (vil også si at oppmot 50 knop m/ 225hk heller ikke var noen imponerende fart i forhold til hk...) OMC sine Raker propeller gir gjerne godt med løft og fart Ut fra andre diskusjoner om emnet så har jeg også intrykk av at disse motorene ikke er altfor glade i turtall - de går gjerne bedre ned mot 5000 enn over 5500 o/min. Så jeg ville testet med en 19" propell for å se hvordan motoren reagerer på det Redigert 28.September.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Christensen Svart 28.September.2012 Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 Er båten full av vann?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Shakespeare Berg Svart 28.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 nei ikke full av vann, tørr og fin akterut. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 28.September.2012 Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 Synes jeg har lest flere tråder med e-tec hvor eier er skuffet over toppfarten. Kanskje disse motorene ikke er så fantastiske? Var ute senest i går med min og fikk 38 knop med meg og pappa i.. Vi er over 190 kg ballast til sammen.. Så båten veide nok da totalt over 1000 kg. Det var Yamaha 130 hk med ballistic stålpropell. Går båten fint i vannet da? Løfter den seg godt? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Shakespeare Berg Svart 28.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 Båten kunne nok ha løftet seg mer, uansett ser det utfor at løsningen er ny propell Sitér dette innlegget Link to post
TurboThomas Svart 28.September.2012 Link til dette innlegget Svart 28.September.2012 Hei. Har lik båt som deg med suzuki df115 på. den gir 38,5. jeg har en ballistic xl 24 på. Motoren er heist helt til topps på boltene. er ikke plagd med at den spinner ut som plutonium sier. Sitér dette innlegget Link to post
Shakespeare Berg Svart 29.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Ny oppdatering. Testet båten i dag. Fremdeles 34 knop, men lå rett under 6000 omdreininger. Hvilken propell skal jeg kjøpe? Som nevnt over så står det en viper 14 3/4 x17 pr dags dato. Sitér dette innlegget Link to post
josefsen Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Bra motor men en veldig dårlig båt, denne båten er den den samme som sandstø18, nsv18 og flere. Skroget er konkav så her får du ikke noe fart. Bytt båt! Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
gammabusa Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Hei Scand, egentlig har vi vel ikke nok opplysninger til å seriøst kunne hjelpe deg med propell valg.... Du har oppgitt 34 knop ved både 5500 og 6000 så da er spørsmålet, ved 6000 rpm hevet du da motoren slik at bare propellen "spant" mer (slipp økte) og farten holdt seg konstant? Spørsmålet er jo om motoren din klarer å dra en tyngre propell. Hvis du har motoren lavt, altså sånn ca slik som anbefalt, kavitasjonsplaten rett over bunnen, hva turtall oppnår du da? må du kjøre med masse trim? fart? Hvis du nå hever motoren med heisen hva skjer, øker turtallet? øker farten? hvis båten liker masse powertim så blir det ofte slik at turtallet øker men ikke farten, tror det er fordi når du heiser motoren får du mindre baugløft dermed går spinninga opp i vinninga. Hvis båten din må ha masse powertrim kunne du prøvd å få lånt deg en Raker 20, de tåler å gå høyt og har bra baugløft. Ellers har vel Ballistic vist seg å være OK propeller til vanlig bruk, av egen erfaring kan de ikke heises så mye som rakerene men jeg syns de funker bra til vanlig bruk. Jeg har kjøpt propeller av både Progress (Ballistic) og Winrace (Turbo) og begge disse har jeg fått byttet hos, avtalen var en kort prøvetur, skyll godt i ferskvann og send...Regner med dette gjelder idag også?? Jeg ville ikke begynt å kjøpe propeller, det må jo være masse sjapper som du kan få lånt deg en propell hos i nærheten av der du bor? Du skulle fått lånt deg en 19" å sett hvordan det var i forhold. Eneste jeg kan bidra med er at jeg har en Ballistic av ukjent størrelse, sto på en evinrude jeg kjøpte, tror den passer på din motor (15 splines) den kan jeg ta med til Bergen neste gang jeg skal på jobb der så du kunne teste.....men er min 3 uker til det da.... Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Scand 550 er en båt designet på 70 tallet og bærer tydelig preg av å være gammel i handlingen.Det er en billig båt og det merkes. Den hugger banker og slår samt propellen spinner ut ved minste høyfartsmanøver. stålpropell er et must, det har du jo så den er grei. men å begynne heve noe motor på denne er et håpløst prosjekt. Uansett er det lite å hente. Åkke som , det er en båt som gir bra fart og det er klart du ligger godt under det en kunne forvente av fart- uten tvil. til sammenligning så fikk Vimenn 42 knop på 5500 O/min på en Nordkapp enduro 600 Hvis du hadde lest spørmålet så kunne du klart deg med de siste to linjene plutonium, skjønner ikke hvorfor du må komme med så mye negativt oppgulp. Til trådstarter, jeg hadde selv en 550 med Yamaha 115 4takt, 40 knop fikk jeg med den motoren på våren, 37-38 knop utover sessongen. Mener det satt en 21 tommers prop på den, original yamaha type sort stålpropel. Kavitasjonsplata lå ca 4 cm over bunnen av båten. Fikk 1,5 knop ekstra kontra jamnt med bunnen. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 (redigert) Å knip igjen, du aner ikkje ka du prater om. Der er absolutt ingenting negativt oppgulp. Dette er velkjente fakta som det seg hør og bør minnes om for nye lesere. Det er også stor sannsynlighet for bunnen er konkav som det nevnes. Dette bør være det absolutt første å sjekke og også det første en glemmer. Redigert 30.September.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
josefsen Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Båten er rett og slett ikke noe farts båt, helt ok men å tro at dette vil "flagre" av gårde er ren utopi! Båten er ikke bygd for den oppgaven.... Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
Shakespeare Berg Svart 30.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 Ja ja, Takk til de som har kommet med gode råd og tips. Får komme meg til en butikk som selger propeller. MEN!!! Til dere andre som ikke har noe annet og gjøre enn å på peke at Scand 550 er en ubrukelig båt, hold meningene for dere selv. Største tullet jeg har hørt på lang tid, idioti og bedrevitere. Hadde jeg ønsket og høre hva folk synes om båten så hadde jeg spurt om det. TULLINGER!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 (redigert) Har ikkje hørt så mye da kansje. Alt henger sammen Redigert 1.Oktober.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 Men seriøst. Forutsatt du har den med 2.00 gear, ser det er to utvekslinger ute å går uten at eg veit hvorfor og hva som skiller. 34 knop på 6000 omdr &17" propell gir et slipp på nærmere 20%. . Det er altfor høyt til en stålpropell å være i toppfart. Så enten er denne propelltypen du har nå bare ræl eller så er det noe som holder igjen båten Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2012 jepp, er det en båt/motor kombinasjon som ikke gir forventet fart, så er ikke nødvendigvis motoren årsak til alt. Båten har også mye å si. Og som jeg sa i en tidligere post, 225hk på 18 fot og ikke klare 50 knop , tyder jo på at båten av en eller annen årsak er tung å drive..... Ser det nevnet konveks bunn - kan jo være at det har oppstått etter å stått lagret med for dårlig oppstøtning , eller at det er støpefeil. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.