Jump to content

sidepropell i tresjark


Gronning

Recommended Posts

Utfordringen ved å bygge tunnel til thruster på en trebåt er: 1. å få plass mellom spantene fremme i baugen og 2. sikre at du ikke ødelegger styrken i skroget. Problemet med å få plass er at de fleste krever en tunnel med for stor diameter, og problemet med 2 er å sikre nok styrke i tunnel med flenser til å holde skroget sammen....

 

RSLs forslag er nok bedre....

 

Har selv kikket litt på det nederlandske systemet med høyttrykks vannpumpe og dyser. Fordelen med det er at diameter er mye mindre, problemet er at det er ganske dyrt. Har på langtidsplanen å bygge et slik system selv (sammen med toroa) for å teste, og har sjekket ut pumper og dyser fra produsenter i Kina. Men har ikke kommet lenger enn det.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Du kan slippe å lage tunnel om du velger en ekstern Baugpropell.

 

Litt usikker på hvordan denne vil være å installere på en trebåt med snekkekjøl.... tror ikke det går.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Utfordringen ved å bygge tunnel til thruster på en trebåt er: 1. å få plass mellom spantene fremme i baugen og 2. sikre at du ikke ødelegger styrken i skroget. Problemet med å få plass er at de fleste krever en tunnel med for stor diameter, og problemet med 2 er å sikre nok styrke i tunnel med flenser til å holde skroget sammen....

 

RSLs forslag er nok bedre....

 

 

Ser klart at det kan by på utfordringer mht plass, men styrkemessig tror jeg ikke det er noe problem. Stål, både plater og rør leveres i ulike tykkelser.

 

Selv ville jeg ikke gått for en visp på kun 3-4 hk. Båten stikker 1,7m forut og er langkjølet. Mye sjø å skyve bort.

Et annet forhold på slike sjarker er at bruk kan komme under baugen. Dumt hvis innhalingsutstyret ombord sliter noe løst når man ligger og drar.

Link to post

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...