jo_no Startet 26.September.2012 Link til dette innlegget Startet 26.September.2012 Jeg skulle bytte oljen på drevet, og som tittelen tilsier, viser det seg at det er vann i denne. Spørsmålene som da melder seg: - Hvor er de typiske stedene vannet kommer inn? - Bør jeg ha på ny olje for å 'flushe'? - ...og i påvente at jeg får tatt jobben med å utbedre feilen slik at det ikke ruster? - Kreves det spesialverktøy for å bytte zimmer-ringene hvis det er dette som er problemet? Jeg har lastet ned servicemanualen fra det store nett og det ser ikke ut som rakett-teknologi. Og: Jeg antar at jeg ikke er den eneste i verdenshistorien som opplever akkurat dette... Takker på forhånd for gode tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Mange steder vannet kan komme inn. Du kan jo trykkteste, så finner du fort ut hvor det lekker. Har ikke drevet vært brukt på lenge, så ligger oljen i bunn og kommer først ut, dermed trenger du ikke flusje. Er det derimot grå olje som du tømmer ut, vil vannet være blandet med oljen, og det kan være greit å flusje en runde. Jeg hadde ikke byttet noe før trykktest. Kan like gjerne være o-ringen på peilepinnen, som andre pakninger som er utette. Jeg hadde tømt drevet for olje, så trykktestet. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Propellakselen er vanligste stedet med lekkasje. Når sjekket du drevoljen sist? Når du tar ut propellakselen og skifter simmer-ringer så se om akselen er slitt der ringene løper. Legg litt vannfast fett i de nye ringene, montér og fyll olje. Litt vann vil det alltid være igjen men når du peiler vil du se om oljen er grå, da må du skifte. Olje som lekker ut i vannet er lett å se på overflaten, men litt søl fra du drenerte kan fort lure deg. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 26.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 For det første kjøpte jeg båten i år så historikken er det så som så med. Oljen som jeg tømte ut var absolutt grå men volumet tilsa at det ikke hadde lekket olje ut Trykktest hadde sikkert vært lurt.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjapp33 Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Hei. Det lureste er å trykkteste, så finner du hvor det lekker. Ikke uvanlig på volvo drev at de lekker inn ved girsjalter aksel. Tappe/fylleplugg er også potensielle lekkasje punkt, og som nevnt propell aksel. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.