Jump to content

Dpr kontra dph drev på 370 volvo penta.Forskjellig å kjøre?

vennsi

Recommended Posts

Har kjørt 35 Khamsin med DPH og DPR.

DPR ventilerte veldig og mistet veldig lett grepet. På DPH skjedde aldri dette. Toppfarten var forøvrig nesten identisk, så jeg skjønte ikke poenget med DPR når den var såpass mye mindre kjørevennlig. Tror det var noe prøvde på en båt eller to i håp om større fart.

Kjørte DPR fra Arendal til Oslo i litt sjø, og det ble plagsomt hver gang den mistet grepet pga bølger.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Takk for svar. Jeg har samme erfaring men ble usikker på om det bare var min båt. Går ikke så kjapt i plan som den burde og det spruter på siden av begge drev i høy fart så vannspruten bløtlegger putene bak. Vanskelig å få hjelp til å finne årsaken, men det er kanskje bare at det er dpr drev. Vurderer å bytte til dph drev , men veldig kostbart

Ja. Jeg synes DPR var håpløst i forhold til DPH på Khamsin. Propellene ventilerer alt for lett.

DPR er jo ment til raske båter over 50 knop. Jeg mistenker at det var et håp om en knop eller to høyere toppfart som var grunnen når en ivrig selger skulle overbevise kunden.

Tror ikke det er levert mer en 1-2 stk med DPR. Godt mulig det var båten du har nå jeg kjørte opp fra Arendal når den var ny :)

Mvh. SAP

Ventilere = propellene suger luft.

Jeg vil i så fall anta drevene står for høyt, men i så fall merkelig om Windy ville gjort en slik generaltabbe.

Jeg har bare kjørt en med DPR, men flere med DPH.

Mulig DPR er kortere i stammen og at det i så fall vil være vanskelig og gjøre noe med da motorbeddingene har en gitt høyde og i utgangspunktet er tiltenkt DPH installasjon. Bare teori fra min side.

Den jeg kjørte ny fra fabrikk var med hvitt skrog, mørke nirox puter, og lakkert dash og c120 plotter mener jeg og huske.

Tror ikke det er levert mer enn 1-2 med DPR.

Hadde vært artig og se den på land for å se på høyden.

Mvh. SAP

Jeg har monteringsanvisningen for DPH/DPR her og X-mål anbefalingen er lik for begge drevene: med 13 grader akterspeil er det 348mm for dobbelinstallasjon. For dobbelinstallasjon kan du redusére X-målet med 10mm og teste båten før evt. ytterligere reduksjon. Avstanden fra undersiden av kavitasjonsplaten til skrogbunn skal være 24mm for både DPH og DPR i dobbelinstallasjon ved anbefalt X-mål. Ellers finnes det extension-kit til disse drevene: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744790-44-6396.aspx

By the way, jeg har en dobbelinstallasjon DPH som har gått 11 timer som jeg ikke trenger med det første. Utveksling 1,76:1 Det er vel kun undervannshuset som er forskjellig på DPH og DPR.

hei og takk for svar. Tror det ikke bare er undervannshuset. Utvekslingen jeg har er 1,36:1 Gjør nesten 5 knop på tomgang. Jeg vet ikke hva som er feil, men akselerasjonen er ikke som det burde være. Har kjørt 2 x 350 med dph som er raskere og virket som et tog å kjøre. Jeg har 2 x 370 dpr og får ikke den følelsen. Har som sagt bare 3400 i maks turtall, men finner ennå ingen feil med computer til Volvo Penta. Kjører jeg full fart så blir det vått langt inn i båten bak. Det spruter opp ca 40cm vannsøyle ved hvert drev. Fikk en båtkyndig person til å kjøre bak og se og det var han som mistenkte kanskje at drevene var montert feil. Problemet i tillegg er vel at ingen forstår problemet av de som har vært med å prøvd båten, går jo om en kule sier alle. men ingen av de har kjørt andre Khamsiner. Er det kun at det er dpr , så må jeg vurdere å bytte hele drevet. Hadde jo i tillegg vært kjekt med en høyere utveksling, litt mere behagelig på tomgang.

DPH og DPR er levert med forskjellige utvekslinger. DPR selges med hhv: 1,36 og 1,46 mens DPH finnes med: 1,63 1,69 1,76 1,85 1,96 og 2,08

Utvekslingen velges vha. gearsettet i undervannshuset. Jeg tipper at årsaken er at propellersettene til DPR er laget for høyere hastigheter på bekostning av lavfartsegenskapene til DPH propellerne og da har de mindre areal på propellerbladene og høyere propellerturtall. Dette med mye skyv på tomgang må du nok leve med uansett utveksling. Sånn er det med raske dieselbåter og duoprop. Hvordan reagerer båten på drevtrimming?

Reagerer bra på drev trimming. Lever godt med høy tomgangsfart , men jeg trodde det hadde med utveksling å gjøre. Enten jeg snakker med Windy eller Volvo penta forteller de at det ikke er noen forskjell å kjøre. Den eneste som bekrefter dette er sap 2000 her inne i forumet. Så spørsmålet er vel om jeg vil få en annen opplevelse hvis jeg bytter til dph eller om det kan være noe annet galt. Finner nok ut av det til slutt.

Prøver å laste inn et bilde av drevet. Styrearmen som står på siden av drevet stikker 1 cm under bunnen av båten. Det er sannsynligvis der spruten står opp. Jeg har forøvrig hatt en rekke VP motorer med dph drev gjennom årene men ikke opplevd at selv på tomgang spruter det opp over nesten hele badeplattformen. Er det dpr som er så problematisk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...