vennsi Startet 26.September.2012 Link til dette innlegget Startet 26.September.2012 Lurer på om noen har noen erfaring med kjøreegenskapene eller om det er noen forskjell på disse å kjøre. Har dpr selv på en Windy Khamsin men får ikke helt den samme opplevelsen som når jeg prøvekjørte en med Dph drev. Lurer derfor på om det kan være drevene som gjør det eller noe annet. Får ikke mer enn 3400 rpm eller, så noe er vel galt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 (redigert) Har kjørt 35 Khamsin med DPH og DPR. DPR ventilerte veldig og mistet veldig lett grepet. På DPH skjedde aldri dette. Toppfarten var forøvrig nesten identisk, så jeg skjønte ikke poenget med DPR når den var såpass mye mindre kjørevennlig. Tror det var noe prøvde på en båt eller to i håp om større fart. Kjørte DPR fra Arendal til Oslo i litt sjø, og det ble plagsomt hver gang den mistet grepet pga bølger. Redigert 27.September.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
vennsi Svart 27.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Takk for svar. Jeg har samme erfaring men ble usikker på om det bare var min båt. Går ikke så kjapt i plan som den burde og det spruter på siden av begge drev i høy fart så vannspruten bløtlegger putene bak. Vanskelig å få hjelp til å finne årsaken, men det er kanskje bare at det er dpr drev. Vurderer å bytte til dph drev , men veldig kostbart Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.September.2012 Link til dette innlegget Svart 27.September.2012 Ja. Jeg synes DPR var håpløst i forhold til DPH på Khamsin. Propellene ventilerer alt for lett. DPR er jo ment til raske båter over 50 knop. Jeg mistenker at det var et håp om en knop eller to høyere toppfart som var grunnen når en ivrig selger skulle overbevise kunden. Tror ikke det er levert mer en 1-2 stk med DPR. Godt mulig det var båten du har nå jeg kjørte opp fra Arendal når den var ny :) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
vennsi Svart 29.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Hei Igjen. Hva mener du med at båten ventilerte lett. . Kan det bety at drevet muligens er montert forlangt ned. Vi har nemlig en mistanke om det. Båten skal opp på land nå for å kontrolere det. Har du kjørt flere Khamsiner med dpr eller bare den ene som kan jo faktisk være min som du sier. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Ventilere = propellene suger luft. Jeg vil i så fall anta drevene står for høyt, men i så fall merkelig om Windy ville gjort en slik generaltabbe. Jeg har bare kjørt en med DPR, men flere med DPH. Mulig DPR er kortere i stammen og at det i så fall vil være vanskelig og gjøre noe med da motorbeddingene har en gitt høyde og i utgangspunktet er tiltenkt DPH installasjon. Bare teori fra min side. Den jeg kjørte ny fra fabrikk var med hvitt skrog, mørke nirox puter, og lakkert dash og c120 plotter mener jeg og huske. Tror ikke det er levert mer enn 1-2 med DPR. Hadde vært artig og se den på land for å se på høyden. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
DieselDahl Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Jeg har monteringsanvisningen for DPH/DPR her og X-mål anbefalingen er lik for begge drevene: med 13 grader akterspeil er det 348mm for dobbelinstallasjon. For dobbelinstallasjon kan du redusére X-målet med 10mm og teste båten før evt. ytterligere reduksjon. Avstanden fra undersiden av kavitasjonsplaten til skrogbunn skal være 24mm for både DPH og DPR i dobbelinstallasjon ved anbefalt X-mål. Ellers finnes det extension-kit til disse drevene: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744790-44-6396.aspx By the way, jeg har en dobbelinstallasjon DPH som har gått 11 timer som jeg ikke trenger med det første. Utveksling 1,76:1 Det er vel kun undervannshuset som er forskjellig på DPH og DPR. Sitér dette innlegget Link to post
vennsi Svart 29.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 hei og takk for svar. Tror det ikke bare er undervannshuset. Utvekslingen jeg har er 1,36:1 Gjør nesten 5 knop på tomgang. Jeg vet ikke hva som er feil, men akselerasjonen er ikke som det burde være. Har kjørt 2 x 350 med dph som er raskere og virket som et tog å kjøre. Jeg har 2 x 370 dpr og får ikke den følelsen. Har som sagt bare 3400 i maks turtall, men finner ennå ingen feil med computer til Volvo Penta. Kjører jeg full fart så blir det vått langt inn i båten bak. Det spruter opp ca 40cm vannsøyle ved hvert drev. Fikk en båtkyndig person til å kjøre bak og se og det var han som mistenkte kanskje at drevene var montert feil. Problemet i tillegg er vel at ingen forstår problemet av de som har vært med å prøvd båten, går jo om en kule sier alle. men ingen av de har kjørt andre Khamsiner. Er det kun at det er dpr , så må jeg vurdere å bytte hele drevet. Hadde jo i tillegg vært kjekt med en høyere utveksling, litt mere behagelig på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 DPH og DPR er levert med forskjellige utvekslinger. DPR selges med hhv: 1,36 og 1,46 mens DPH finnes med: 1,63 1,69 1,76 1,85 1,96 og 2,08 Utvekslingen velges vha. gearsettet i undervannshuset. Jeg tipper at årsaken er at propellersettene til DPR er laget for høyere hastigheter på bekostning av lavfartsegenskapene til DPH propellerne og da har de mindre areal på propellerbladene og høyere propellerturtall. Dette med mye skyv på tomgang må du nok leve med uansett utveksling. Sånn er det med raske dieselbåter og duoprop. Hvordan reagerer båten på drevtrimming? Sitér dette innlegget Link to post
vennsi Svart 29.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Reagerer bra på drev trimming. Lever godt med høy tomgangsfart , men jeg trodde det hadde med utveksling å gjøre. Enten jeg snakker med Windy eller Volvo penta forteller de at det ikke er noen forskjell å kjøre. Den eneste som bekrefter dette er sap 2000 her inne i forumet. Så spørsmålet er vel om jeg vil få en annen opplevelse hvis jeg bytter til dph eller om det kan være noe annet galt. Finner nok ut av det til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.September.2012 Link til dette innlegget Svart 29.September.2012 Vet du hvilken utveksling og hvilke propellere de med DPH på Khamsin og 2x370 har? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 (redigert) Med 350 DPH var det 1:1.69 og G9 propeller. 370 DPH har 1:1,63 og samme G9 propeller. Redigert 30.September.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 5 knop på tomgang er jo ikke uvanlig. Gå på en motor av gangen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.September.2012 Link til dette innlegget Svart 30.September.2012 (redigert) Da passer det dårlig med 1,76:1 og G9 ja..... Men hvis du ikke finner ut av det kan du alltids låne drevene for å teste. Dette med manglende turtall og fart er kanskje et annet problem? Eller kanskje du har feil propellere? Redigert 30.September.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vennsi Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Prøver å laste inn et bilde av drevet. Styrearmen som står på siden av drevet stikker 1 cm under bunnen av båten. Det er sannsynligvis der spruten står opp. Jeg har forøvrig hatt en rekke VP motorer med dph drev gjennom årene men ikke opplevd at selv på tomgang spruter det opp over nesten hele badeplattformen. Er det dpr som er så problematisk Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Høres veldig rart ut om styrearmen står så lavt... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.