Skonnert Startet 26.September.2012 Link til dette innlegget Startet 26.September.2012 Etter å ha hatt min Wesling 490 åpen med 60 hk Mercury totakt utenbordsmotor fra 2003 på service der også kontrollboks (gir/gass spak) ble justert og gir/gass kabler ble byttet, ble farten redusert fra normalt ca 35,7 knop til 32,7 knop. Hva kan årsaken til dette være? Bakgrunnsinfo: Båten har noe mer groe under enn normalt, men jeg har for to uker siden fjernet alle rur, samt vasket båten under. Motoren hadde høyt tomgangsturtall tidligere, noe som førte til at motoren smalt i gir, også på tomgang. Kan det være at kontrollboks eller gasswire er justert slik at motoren ikke får ut sitt potensiale? /Skonnert Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Det kan jo godt hende at gassvaier er justert inn slik at du ikke får full åpning på forgasserspjeld. Hvis du kan få sett inn på innsug til forgassere vil du kunne se om spjeldene åpner fullt (vannrett). Hvis ikke de gjør det, kan du kanskje prøve å få åpnet spjeldene mer ved manuelt å "gasse" direkte på lenk til forgasserne. Evt. om ny vaier som er montert er for kort (?) Forøvrig kan groe påvirke farten ganske ekstremt. Hadde en Hansvik 18 med 60 hk, etter 4 uker i båtstø som lå dårlig til mtp masse sol inn mot akterenden av båten, var den nesten ikke til å få på plan! Trodde først det var noe fundamentalt galt med motoren Men akterskroget var rett og slett grodd noe så inn i hampen i løpet av relativt kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Skonnert Svart 26.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Takk for tips! Får ta en kikk på motoren neste gang jeg er på båten. Groe-teorien får jeg vel ikke testet ut før jeg får den på land og rengjort og stoffet den under. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 26.September.2012 Link til dette innlegget Svart 26.September.2012 Det var faktisk en Mercury 60 hk 2-takt vi også hadde på båten, men noe eldre (ca -96?). Rå og sprek motor! Men den måtte "bite i sjøgresset" overfor groen Mulig du får en a-ha opplevelse når du får båten opp av vannet og sett under. Hadde vask og bunnstoffing av 4 båter i våres, på den ene hadde kokk Trond Moi lett funnet masse gode råvarer til en god fiskesuppe (uten fisk da). Var rene blåskjellfarmen. 3 knop minus i toppfart kan nok godt skyldes groe. Hvis båten ikke er særlig grodd under, bør du kontakte verkstedet som utførte skifte av vaiere, og få dem til å ordne opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.