Sofaseileren Startet 27.September.2012 Del på Facebook Startet 27.September.2012 Siste nummer av Trygg på sjøen har en informativ, men urovekkende artikkel om galvanisk tæring og risiko ved enpolet anlegg / motor. Fordi jeg bor mye i båten, og den ligger ute hele året, har jeg landstrøm kontinuerlig på, og jeg havner derfor midt i risikogruppa. Rådet de kommer med er at " en båteier bør tilstrebe minst mulig kontakt mellom det elektriske og båten forøvrig. " Er det mulig ( og overkommelig) for oss med eldre enpolige motorer, å isolere startmotor og generator, og gjøre disse til topolig? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Egentlig ikke. Men problemet her var vel ikke at anlegget var enpolet, men at det var en jordfeil på landstrømsiden. Eneste sikre måte å unngå dette på er ved å installere skilletrafo. Skjønner ikke helt hvorfor han drar inn enpolt vs topolt her, jordingen på landstrøm skal jo uansett tilkoples alt metall som har kontakt med sjøvann ombord? Eller slipper man det med topolt anlegg? Det høres i så fall rart ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mateco Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Joda, det er fullt mulig å bygge om til to-polet anlegg ! Men det forutsettet selvfølgelig utskiftning av alle en-polede komponenter til to-polede. Det vil igjen bety utskiftning av dynamo, starter, sensorer, evt. stopp-solenoid til to-polede komponenter! Og så spørs det hvordan tilgjengeligheten er på de to-polede erstatningskomponentene. Men en billig affære, i kroner og ører, blir det neppe ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Frøken Fryd Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Har du stålbåt da eller? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 27.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2012 Index: Jepp, selvfølgelig er årsaken jordfeil på landstrømsanlegget, men jeg har inntrykk av at dette er mere regelen enn unntaket. Hvorvidt jording på landstrøm skal kobles mot metall ombord er et stridtstema etter hva jeg har forstått, og Paul Rosenquist (Ladac) har om jeg husker riktig, lenge ment at denne jordinga bør droppes. Mateco: Om alle enpolede komponenter må skiftes høres det hele urealistisk ut. Da ser jeg bildet :-)..... Høres ut som jeg må nøye meg med skilletrafo, ja.... Fryd: Neida, plast. Men ganske glad i propellen min.... Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 (redigert) Har en bok skrevet av en som er bortimot professor på strøm, og han anbefaler det han kaller 1 1/2 polt anlegg som han kaller det i sånne tilfeller. Det er et en polt anlegg som du ordner slik at du kobler fra både plussen og minusen med manuell bryter når båten ikke er i bruk. Jeg har sånt opplegg, og ingen problemer med tæring. Lensepumpa, hvis du har det, må kobles utenom dette anlegget selvfølgelig, da den må få strøm. Redigert 27.September.2012 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Mix Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Har også egen 2 polt motorbryter for total isolasjon. Dessuten ingen varmtvannsbereder som har kontakt via kjølevannsslanger til motor, da jeg har gassbereder. Altså ingen fare for elektrolytisk tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Har også egen 2 polt motorbryter for total isolasjon. Dessuten ingen varmtvannsbereder som har kontakt via kjølevannsslanger til motor, da jeg har gassbereder. Altså ingen fare for elektrolytisk tæring. Antar at den varmtvannsberederen du ikke har, er elektrisk? Ville vel ikke spilt noen rolle om den kun gikk på kjølevannet? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 (redigert) Riktig. Nå har riktignok den berederen jeg har både elektrisk varmekolbe og gass, men den har ikke kjølevannstilkobling og er således isolert fra motor. Redigert 27.September.2012 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 27.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2012 Og dagens banale spørsmål er da: kan en topolet bryter erstatte behovet for en skilletrafo? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Og dagens banale spørsmål er da: kan en topolet bryter erstatte behovet for en skilletrafo? Har skilletrafo og bryter på + til motor. Vil vel være rimelig sikret med en bryter på - til motor i tillegg? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 (redigert) Har en bok skrevet av en som er bortimot professor på strøm, og han anbefaler det han kaller 1 1/2 polt anlegg som han kaller det i sånne tilfeller. Det er et en polt anlegg som du ordner slik at du kobler fra både plussen og minusen med manuell bryter når båten ikke er i bruk. Jeg har sånt opplegg, ........................ I de tilfeller jeg har lest om 1-1/2 polet anlegg her inne, så har det vært snakk om to-polede anlegg der startmotoren er en-polet og får minus-forbindelse via motorblokken via et kraft-rele som er styrt av egen trykkbryter/start-knapp. Dvs. at ved start så aktiveres kraft-releet ved hjelp av trykknappen/start-knappen slik at motorblokken kobles til minus (en-polet). Motoren startes, trykknappen slippes slik at kraft-releet bryter forbindelsen mellom motorblokk og minus. Og dermed tilbake til et to-polet system. M.a.o, motoren er en-polet kun i start-øyeblikket. I drift og stillstand så er motoren to-polet. Bjørn Redigert 27.September.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hegra Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Men hva med det index nevner i innlegg 2? Topolet anlegg eller bryter på minussiden, hjelper det noe særlig? Like forbasket er det vel ulik spenning på jord i landstrømmen, og jord i sjøen som forårsaker tæringen? Om motor er tilsluttet batteri minus eller ikke kan vel ikke utligne denne forskjellen, eller gjør det det? Tærer vel på propell eller drev så lenge landstrømjord er tilkoblet motorblokk eller er jeg på villspor? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Dvs. at ved start så aktiveres kraft-releet ved hjelp av trykknappen/start-knappen slik at motorblokken kobles til minus (en-polet). Motoren startes, trykknappen slippes slik at kraft-releet bryter forbindelsen mellom motorblokk og minus. Og dermed tilbake til et to-polet system. Nesten slik eg har. Men eg har kraftrele som får signal fra tenning, og gir heile motoren jord ( minus), Slik at så lenge motor går så er den tilkoblet batterier, og i det eg stopper den, og slår av tenningnøkkel, så er motoren adskilt fra batterijord. Ellers har eg topolt annlegg på både 12V og 24V. Ankervinsjer osv er styrt med rele på både minus og pluss. Jord fra landstrøm er heller ikkje koblet til noko ombord. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ask Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Hei Jo meir eg les om straum her på BP, jo mindre forstår eg.:-( (Og eg har to års elektroutdanning.) Andre som har same kjensla? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Hei Jo meir eg les om straum her på BP, jo mindre forstår eg.:-( (Og eg har to års elektroutdanning.) Andre som har same kjensla? Ask To år er ikke nok... Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 skjønner ikke ett kvekk jeg heller...gidder ikke prøve lenger heller,får bare hodepine av det Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 unskyld då Dessuten har eg ved ettertanke , ikkje to-polt. For då skulle jo både + og - gått innom topolte brytere. Alle små innvendige forbrukere har batteriminus , gjennom fordelingsskinne, direkte fra hovedstrømbryter på batteriminus. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mateco Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 (redigert) .................... Dessuten har eg ved ettertanke , ikkje to-polt. For då skulle jo både + og - gått innom topolte brytere. ................... Har ingen betydning for om motorens elektriske anlegg er en-polet eller to-polet ! Hele poenget med to-polet "motorsystem" er at minus ikke er tilkoblet motorgods og drivverk !! Bjørn Redigert 28.September.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.