Jump to content

Gjøre om eldre 1 polet motor til 2 polet. Er det mulig?


Sofaseileren

Recommended Posts

Siste nummer av Trygg på sjøen har en informativ, men urovekkende artikkel om galvanisk tæring og risiko ved enpolet anlegg / motor. Fordi jeg bor mye i båten, og den ligger ute hele året, har jeg landstrøm kontinuerlig på, og jeg havner derfor midt i risikogruppa.

Rådet de kommer med er at " en båteier bør tilstrebe minst mulig kontakt mellom det elektriske og båten forøvrig. "

Er det mulig ( og overkommelig) for oss med eldre enpolige motorer, å isolere startmotor og generator, og gjøre disse til topolig?

Link to post

Egentlig ikke. Men problemet her var vel ikke at anlegget var enpolet, men at det var en jordfeil på landstrømsiden. Eneste sikre måte å unngå dette på er ved å installere skilletrafo. Skjønner ikke helt hvorfor han drar inn enpolt vs topolt her, jordingen på landstrøm skal jo uansett tilkoples alt metall som har kontakt med sjøvann ombord? Eller slipper man det med topolt anlegg? Det høres i så fall rart ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Joda, det er fullt mulig å bygge om til to-polet anlegg !

 

Men det forutsettet selvfølgelig utskiftning av alle en-polede komponenter til to-polede.

 

Det vil igjen bety utskiftning av dynamo, starter, sensorer, evt. stopp-solenoid til to-polede komponenter!

 

Og så spørs det hvordan tilgjengeligheten er på de to-polede erstatningskomponentene.

 

Men en billig affære, i kroner og ører, blir det neppe !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Index: Jepp, selvfølgelig er årsaken jordfeil på landstrømsanlegget, men jeg har inntrykk av at dette er mere regelen enn unntaket. Hvorvidt jording på landstrøm skal kobles mot metall ombord er et stridtstema etter hva jeg har forstått, og Paul Rosenquist (Ladac) har om jeg husker riktig, lenge ment at denne jordinga bør droppes.

Mateco: Om alle enpolede komponenter må skiftes høres det hele urealistisk ut. Da ser jeg bildet :-).....

 

Høres ut som jeg må nøye meg med skilletrafo, ja....

 

Fryd: Neida, plast. Men ganske glad i propellen min....

Link to post

Har en bok skrevet av en som er bortimot professor på strøm, og han anbefaler det han kaller 1 1/2 polt anlegg som han kaller det i sånne tilfeller. Det er et en polt anlegg som du ordner slik at du kobler fra både plussen og minusen med manuell bryter når båten ikke er i bruk. Jeg har sånt opplegg, og ingen problemer med tæring. Lensepumpa, hvis du har det, må kobles utenom dette anlegget selvfølgelig, da den må få strøm.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

Har en bok skrevet av en som er bortimot professor på strøm, og han anbefaler det han kaller 1 1/2 polt anlegg som han kaller det i sånne tilfeller. Det er et en polt anlegg som du ordner slik at du kobler fra både plussen og minusen med manuell bryter når båten ikke er i bruk. Jeg har sånt opplegg,

........................

 

I de tilfeller jeg har lest om 1-1/2 polet anlegg her inne, så har det vært snakk om to-polede anlegg der startmotoren er en-polet og får minus-forbindelse via motorblokken via et kraft-rele som er styrt av egen trykkbryter/start-knapp.

 

Dvs. at ved start så aktiveres kraft-releet ved hjelp av trykknappen/start-knappen slik at motorblokken kobles til minus (en-polet). Motoren startes, trykknappen slippes slik at kraft-releet bryter forbindelsen mellom motorblokk og minus. Og dermed tilbake til et to-polet system.

 

M.a.o, motoren er en-polet kun i start-øyeblikket. I drift og stillstand så er motoren to-polet.

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Men hva med det index nevner i innlegg 2? Topolet anlegg eller bryter på minussiden, hjelper det noe særlig?

Like forbasket er det vel ulik spenning på jord i landstrømmen, og jord i sjøen som forårsaker tæringen?

Om motor er tilsluttet batteri minus eller ikke kan vel ikke utligne denne forskjellen, eller gjør det det? Tærer vel på propell eller drev så lenge landstrømjord er tilkoblet motorblokk eller er jeg på villspor?

Link to post

Dvs. at ved start så aktiveres kraft-releet ved hjelp av trykknappen/start-knappen slik at motorblokken kobles til minus (en-polet). Motoren startes, trykknappen slippes slik at kraft-releet bryter forbindelsen mellom motorblokk og minus. Og dermed tilbake til et to-polet system.

 

 

Nesten slik eg har. Men eg har kraftrele som får signal fra tenning, og gir heile motoren jord ( minus), Slik at så lenge motor går så er den tilkoblet batterier, og i det eg stopper den, og slår av tenningnøkkel, så er motoren adskilt fra batterijord. Ellers har eg topolt annlegg på både 12V og 24V.

Ankervinsjer osv er styrt med rele på både minus og pluss. Jord fra landstrøm er heller ikkje koblet til noko ombord.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

....................

Dessuten har eg ved ettertanke , ikkje to-polt. For då skulle jo både + og - gått innom topolte brytere.

...................

 

Har ingen betydning for om motorens elektriske anlegg er en-polet eller to-polet !

 

Hele poenget med to-polet "motorsystem" er at minus ikke er tilkoblet motorgods og drivverk !!

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...